Glasögon i skoterhjälmen

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Hej!
Kan ju omöjligt vara ensam med detta problem.
Hur gör ni som har glasögon då ni ska köra skoter?
Kan tyvärr inte ha linser, så det är inget alternativ för mig.
Finns det slipade goggles? Nån specifik goggle som glasögon får plats innanför?
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Scott har extra djupa googles för jusst glasögon, funkar sådär.. Immar ändå direkt man stannar..
Sen vet jag att det finns ett finskt företag som gör googles med slipade glas, men kommer dessvärre ej ihåg namnet. Dock minns jag att dom var inte feg på att ta betalt, själv kör jag med linser grymt skönt.
Alt. 3 lasra ögonen inte billigt men bästa resultat!
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Ska testa såna goggles som är anpassade för glasögon. Såg att det fanns alternativ med en inbyggd fläkt. det kanske kan eliminera imman?
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Kör också med scott's goggles.
Immar något om man blir riktigt svettig eller om glasögonen inte håller tätt mot ansiktet,annars i princip aldrig om man använder ansiktsmask eller liknande som styr undan utandningsluften.
Använt dom i över 10 år så jag är nöjd.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Har i många år levt i tron att jag inte kunde ha linser och svurit åt imman hela tiden. Provat vartenda jäkla medel som finns, kört med fläktbrillor och fan vet allt. Och ja, fläktbrillorna hjälper lite, men bara lite.

Förra sommaren kom så sent omsider min ögonläkare på att det kanske funkar med linser ändå, och se på fan det gjorde det, och vilken jäkla skillnad!
Linserna är Helt klart det bästa "skotertillbehöret" jag nånsin köpt!!

Synd att du inte kan ha linser, men har du provat? Tog trots allt till jag var 38 år innan dom kom på att det kunde funka på mej. I mitt fall så har jag prismor i glasögonglasen och det går inte åstadkomma i linser. Vad dom kom på var att i mitt fall hade jag någon liten störning i mitt 3D-seende så det visade sej att i linser som ju sitter närmre ögat så behövdes inte prismorna.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Också glasögonbärare.
Jag kör med endagslinser som jag använder vid skoteråkning.
Att få det att funka med glasögon kan du nog glömma.
Går det absolut inte att fixa linser som funkar är det ögonlaser som gäller tyvärr, men deppa inte det finns förmånliga sätt att lösa det också nu mer.

Om man flörtar lite med sin arbetsgivare så kan man lösa det med ett bruttolöneavdrag likt datoravdraget som fanns förr,enda skillnaden är att detta räknas som privat sjukvård vilket inte tvingar företaget att erbjuda detta till alla anställda bara för att man ställer upp för en.

Både en själv samt arbetsgivaren sparar 5-6000 kr var i skatt på detta upplägget, själva flörtandet kommer in när du vill få din arbetsgivare att ställa upp på att sprida ut återbetalningen under en tillräckligt lång period för att få en vettig månadskostnad för dig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Problemet med ögonlasring är att det inte löser alla problem. Prismorna jag pratade om innan kan dom inte fixa med laser t.ex.

Normalt sett så kan man inte ha linser av en eller annan anledning kan man heller inte lasra då det fungerar på samma sätt. (en konstgjord lins nära ögat).
Undantaget allergier/torra ögon eller andra rent medicinska anledningar till att man inte fixar linser där laser bör funka även om linser inte gör det.

.....sen så ska ju ögonen "stannat av" för att man ska vilja kosta på ett ingrepp. Mina ändras fortfarande lite även om jag strax blir 40 och en laserbehandling är svårmotiverad om jag behöver glasögon igen om 3-4 år....
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Tänker iaf prova goggles och se hur det blir. Ska sedan ta ett snack med min optiker och se om det ändå finns en möjlighet för mig att ha linser. Jag har torra ögon, så det är därför hon avrådde mig.
Sen är en laseroperation inte möjlig för tillfället då jag för det första är 18 år och ögonen har definitivt inte "stannat av". Sedan så kommer jag söka till en utbildning där en laseroperation inte är tillåten.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Farsan hade rejäla problem med det när han vart med glasögon för några år sen. Han är dock en aning snål och rätt händig, så han tog ett par av mina gamla scott, och gjorde dom djupare och någon form av ventilation till det. Så han fick plats med glasögonen och det immade inte igen lika mycket iaf. Såg inte snyggt ut men var helt klart funktionellt.
Är väl knappast ett svar på frågan, men det är ju en idé om du vill pilla och mixtra med googles själv.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Det här är ju också ett alternativ.
http://www.pro-vue.com/

Sen det där med torra ögon. Kolla runt lite, kan ju vara någon annan linsvariant hos någon annan optiker som funkar ett par timmar om dagen två dagar i veckan även om du inte kan ha dom jämt.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Jag kan inte ha linser, jag har lite knepigt brytningsfel och har provat linser som är så nära det går att komma men det blir inte bra och är väldigt ansträngande för ögonen. Har kört med integralhjälm med glasögon i med varierande resultat. I vinter blir det en biltema hjälm med Scott Split OTG Snow Cross så får man se hur det funkar.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Du ska leta efter googles med "OTG" vilket betyder Over The Glasses. Anpassade till att kunna ha vanliga glasögon under. Funkar prima. Är själv glasögonorm :)!

Annars får du väl köra med en sån där strut som gubbarna hade förr i tiden :)