Gls 3600 problem

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Min gls från -91 skjuter tändstift hela tiden. Den går bra ett litet tag sedan så börjar den gå på en(oftast) cylinder. Tändstiften ger gnista men startar ändå inte. någon som vet vad felet kan vara?:hmmmm:
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
har nu samma fel på min :/ tror mig att det kan vara att den tar i så mycka snö i motorumet så att det blir nå knas, och sen att det blit nå fel med tändspolen, ska ta och köpa nya stift nu och se om det blir bättre :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Börja med att kolla att nålventilerna i förgasarna sluter tätt då flottören lyfter upp dom. Jättevanligt fel på dessa, det rinner in obegränsat med soppa tills den gurglar ihjäl/släcker stift.

Annars har du 4 alternativ.
1. CDI säger upp sig när den blir varm.
2. Tändspole eller tändkablar felaktiga.
3. Stator säger upp sig när den blir varm.
4. Kolvringar tappar spänsten då dom blir varma, och du tappar kompen.

Men börja med nålventilerna...
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
nu lånar jag din tråd lite...

jag tog och gjorde rent mina nålventiler... och det var då den började och släcka stiften, men då var stiften ljusbruna.. :S sen så tog jag och provade starta, inget hände... kollade då stiften och de hade inte blivit sura, sen praimade jag 5 ggr,, då startaden till, hmmm..
sen kollade jag gnistan, då var det gnista.. sen startade den och gick hur fint som helst.. kan de vara att den har fått vatten i bensinen??

/jonas
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mja, tror inte på vattenteorin. Om du har vatten i bränslet skulle du hitta vattenpärlor på tändstiften.
Däremot tar det ganska många drag i snöret att fylla upp flottörhusen på förgasarna med bensin så att den går starta. Primern hämtar ju bensin direkt från tanken och sprutar in det i insuget, så då startar den ju lättare.

På tal om primer, så är den ibland en bov i dramat. Om tätningarna i den är dåliga, så kan motorn sörpla i sig bränsle den vägen då man kör. Då kan man också släcka stift... Det är ganska lätt att se om den tjuvar den vägen om man har genomskinliga primerslangar. Bara att gasa lite och se om det strömmar förbi bränsle.

Edit: Lynx95, det kan vara värt att kolla att choken går tillbax helt, om den ligger och småchokar hela tiden kan du givetvis också släcka stift.
 
Last edited: