Glycol, grön, blå, röd

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Vad är egentligen skillnaden.
Ski-doo har grön orginal men den fanns inte att köpa förra säsongen.
Nu har de bytt till röd sk longlife.

Går det att fylla upp med blå om det är grön i systemet?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
färgen spelar ingen roll, varje glykol tillverkare har sin egen färg. det du ska hålla koll på är om det är etylen glykol eller propylen glykol
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
etylen glykol håller till -35, propylen som är mer naturvänligt håller till ca -30. Läste på om detta rätt nyligen då jag hade samma fråga. Googla "vad är skillnaden mellan grön och blå glykol". Där hittade jag rätt bra med information.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
färgen spelar ingen roll, varje glykol tillverkare har sin egen färg. det du ska hålla koll på är om det är etylen glykol eller propylen glykol
Stämmer bra det, finns alla möjliga färger men det som gäller är som sagt ethylen eller propylen.
Etylenglykol är lite lämpligare i skotermotorer då det har något bättre korrosionsskydd, är lite mer lättflytande, vid kallgrader, än propylen och har lite bättre värmeupptagningsförmåga.
Propylen kan också skikta sig lite och således frysa bytvis, men då ska grejerna ha stått länge.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Både den gröna och den blå ska i detta fall vara ethylenglycol.
Det borde fungera iaf. står inte så mycket annat på flaskorna än att de lämpar sig för aluminiummotorer.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det var just det som var själva frågan eftersom nått sånt inte står att läsa på förpackningarna.
 
K

krickus

Att blanda etylen och propylen är inte att rekommendera, ska man byta från den ena till den andra bör man spola ur kylsystemet.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
Man ska aldrig blanda longlife (röd) glykol med vanlig (blå eller grön) glykol kommer att bli som en smet som sätter igen kylkanalerna var ganska vanligt på audi när dom bytte till longlifeglykol 98.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Man ska aldrig blanda longlife (röd) glykol med vanlig (blå eller grön) glykol kommer att bli som en smet som sätter igen kylkanalerna var ganska vanligt på audi när dom bytte till longlifeglykol 98.
som sagt, färgerna spelar absolut ingen roll. finns både röda och gröna long life glykoler. det viktiga är etylen eller propylen glykol. av egen erfarenhet av ok:s propylen så är det miljövänlig skit som fryser snabbt fast rätt blandning. etylen är bättre, klarar kyla bättre och säkert bättre skydd mot rost/korrossions skydd. men den är giftigare men är ju skitsamma, man ska ju inte dricka det
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Blå och gröna glykolen "går" att blanda men som escapace97 sa. Är det röd Long life så ska det vara Röd Long Life annars kan du ha Slushpuppy i systemet efter ett tag.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
färgerna spelar ingen roll, läs på om glykoler, och inte ok:s egna papper om just deras egna glykoler. olika märken har olika färger fast det kan vara etylen glykol i båda dunkarna, kan vara longlife eller inte. var igår med en kompis och köpte grön etylenglykol så kallad longlife på OK. skippa snacket om färger och gå på det som är viktigt
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
longlifeglykol är etylenglykol men ska inte blandas med vanlig etylenglykol, longlifeglykolen innehåller organiska syror som har bättre egenskaper för moderna motorer med lättmetaller o går att andvända även om man haft vanlig glykol förut men då ska man skölja ur systemet noga först. vanlig etylenglykol bör bytas efter 2 år longlife håller ca 5 år propylenglykol är skit till skotrar o bör inte andvändas där. longlifeglykol bör inte andvändas där motor eller kylsystem inehåller mässing eller bly. angående åldern så försämras inte frysskyddet bara dom rostskyddande egenskaperna. alla glykoler bör blandas 50/50 glykol/vatten för bästa frys o kokskydd.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det ska ju finnas "vattenfria" alternativ nuförtiden som inte ska korrodera. Nån som har testat det i skotern?
 

Peter Johansson

Aktiv medlem
5 jan 2010
82
0
6
Boden
Hej om man har etylen glykol i skotern och får ett kyl vätske läckage in i motorn finns det stor risk att det blir motor skador,därför är det bättre med propylen glykol då det inte blir samma effekt . propylen glykolen har nästan samma frost skydd som etylen glykolen har skilljer några grader bara.
 

Wheelieman

Medlem
3 feb 2013
30
0
6
Åkersberga
Antar att svaret blir samma, men jag har GUL glykol i min, ingen aning om det är etylenglykol eller propylen. Ska man behöva vända sig till polaris för att köpa glykol?!?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Antar att svaret blir samma, men jag har GUL glykol i min, ingen aning om det är etylenglykol eller propylen. Ska man behöva vända sig till polaris för att köpa glykol?!?
Töm ur och byt istället.
Skadar inte att byta kylvätska ibland.