Glycol, grön, blå, röd

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Antar att svaret blir samma, men jag har GUL glykol i min, ingen aning om det är etylenglykol eller propylen. Ska man behöva vända sig till polaris för att köpa glykol?!?
Funderade på samma sak men googlade lite och hitta info på polarisglykol som finns att köpa på dunk. Den är etylenbaserad.
Så åkte bara på mekonomen och köpte deras etylenglykol.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Wheelieman

Medlem
3 feb 2013
30
0
6
Åkersberga
Tackar!
Låg och scannade instruktionsboken igår, skall som du säger vara Etylenglykol i den.
Nu blev det billigare :)
Enda stället jag hittade gul glykol var bara hos MC firmorna, och den var inte gratis.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Skulle jag behöva byta kylarvätska i nya maskinen skulle jag hälla i en vattenfri variant. Mycket högre kokpunkt!

Etylen och propylen kan man blanda hejvilt så länge man håller koll på blandningen själv. Att testa fryspunkten med en glykolprovare går inte när man blandar.
 
K

krickus

Skulle jag behöva byta kylarvätska i nya maskinen skulle jag hälla i en vattenfri variant. Mycket högre kokpunkt!

Etylen och propylen kan man blanda hejvilt så länge man håller koll på blandningen själv. Att testa fryspunkten med en glykolprovare går inte när man blandar.
Tanken har inte slagit dig att dina felaktiga påståenden kan tolkas som sanning och korrekt fakta av forummedlemmar som inte vet bättre?

Det är inte att rekommendera att blanda dessa två glykoltyper, risken är stor att det bara blir en sörja av det, och det är ett helvete att rengöra. Det är enklare att inte blanda ej kompatibla produkter och följa tillverkarens rekommendationer.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ni som kör bla.vag bilar(rödfärgad kylvätska sedan ca.15år bakåt i tiden)borde ha koll/hört vad som händer om man blandar hejvilt, många som fått byta bla.värmepaket när dom blandat.
En regel är ju att röd färgat får absolut inte blandas med blå eller grön glykol.
Gul glykol(peak)ska gå blanda med vadsomhelst, men skulle nog vara väldigt försiktig med alla blandningar, utan att först ta reda på vad innehållet är.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Skulle jag behöva byta kylarvätska i nya maskinen skulle jag hälla i en vattenfri variant. Mycket högre kokpunkt!

Etylen och propylen kan man blanda hejvilt så länge man håller koll på blandningen själv. Att testa fryspunkten med en glykolprovare går inte när man blandar.
Nja, nu har du kommit väldigt långt på cykeln.
Vattenfri variant? Det finns inte. Menar du möjligtvis en förpackning man kan hälla i direkt, utan att tillsätta vatten? Då är du nog lite lurad. Det är inget annat än glykol OCH vatten som är blandat hos fabrik/distributör och tappat på flashig förpackning. = Betala dyrt för kranvatten. :p

Kokpunkt. All glykol, etylen eller propylen, höjer kokpunkten jämfört med vanligt vatten. Men redan vanligt vatten i ett trycksatt kylsystem har en kokpunkt på 110-120 grader, beroende på tryck. Tillsätter man då 50% glykol, skit samma vilken, så hamnar du på runt 120 max 130 grader innan det kokar.
Men långt innan dess borde man insett och åtgärdat de allvarliga kylproblemen innan kolvarna nyper/skär.

Blanda etylen och propylen? Inte tillrådligt, tyvärr KAN det i tråkiga fall bli majonnäs i kylsystemet. Så blanda endast etylen med etylen och propylen med propylen för att vsra säker.

Och det här är inget som jag tror. Jag VET efter en helvetes massa år i motorbranschen som mekaniker och tekniker.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Nja, nu har du kommit väldigt långt på cykeln.
Vattenfri variant? Det finns inte. Menar du möjligtvis en förpackning man kan hälla i direkt, utan att tillsätta vatten? Då är du nog lite lurad. Det är inget annat än glykol OCH vatten som är blandat hos fabrik/distributör och tappat på flashig förpackning. = Betala dyrt för kranvatten. :p

Kokpunkt. All glykol, etylen eller propylen, höjer kokpunkten jämfört med vanligt vatten. Men redan vanligt vatten i ett trycksatt kylsystem har en kokpunkt på 110-120 grader, beroende på tryck. Tillsätter man då 50% glykol, skit samma vilken, så hamnar du på runt 120 max 130 grader innan det kokar.
Men långt innan dess borde man insett och åtgärdat de allvarliga kylproblemen innan kolvarna nyper/skär.

Blanda etylen och propylen? Inte tillrådligt, tyvärr KAN det i tråkiga fall bli majonnäs i kylsystemet. Så blanda endast etylen med etylen och propylen med propylen för att vsra säker.

Och det här är inget som jag tror. Jag VET efter en helvetes massa år i motorbranschen som mekaniker och tekniker.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Dom påstår då att de finns http://www.evanscooling.com/products/
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Blanda hejvilt kanske är överdrift, men om du nu skulle få med dig två olika flaskor från okq8 så är det oftast ingen större skada skedd. Den röda glykolen är väl så gott som utrotad snart?

Precis den från Evanscooling jag menade!