Glykol läckage XC SP

stenudden

Aktiv medlem
3 dec 2012
54
0
1
Kalix
Hej!
Jag äger alltså en Polaris edge x 600. Har tidigare haft problem med att det har gått efter kylvätska i skotern, så jag har precis bytt cylinderfotspackingar och oringar i toppen. Passade även på att byta kolvar när jag väl var där :p Startade upp skotern idag och får se att skotern fortfarande ryker lika mycket, och kylvätskan faller.. :Cry: Är riktigt less nu.

Har en teori, säg gärna till om ni tycker det låter rimligt. Det är att det är någon försegling har gått sönder eller så i vattenpumpen, som då sitter under grenröret direkt i blocket på denna modell (S01NP6ES).

Har också lagt märke till att när en kolv är nere så att det är öppet in till avgasröret så ryker det ur den cylindern. Samma om men drar runt så den andra hamnar nere.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Byt packboxar till vattenpumpen, det är med stor sannolikhet som du tror.

Edit: Kom på att Polaris har en annan lösning där pumpen inte är integrerad i blocket.

Det syns inte ngt yttre läckage? Hur ser stiften ut? Du har inte skadat de nya packningarna.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja DET är inte bra, lagren mår inte bra av glykol/vattenbad. Men kolla min edit jag gjorde i posten härovan. Vad har du för årsmodell?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

stenudden

Aktiv medlem
3 dec 2012
54
0
1
Kalix
Tog ur pluggen i motorn och sög ur all kylarvätska ur motorn. Startade och det var i princip ingen rök alls. Är nästan säker på att det är packboxen i vattenpumpen som är dålig.

Finns det någon som har erfarenhet utav denna reparation och kan beskriva ungefär hur den går till?