Gnällande ljud från motorn..

RacerPhazern

Välkänd medlem
3 feb 2007
100
0
6
Hej det är nåt gnällande ljud från motorn eller variatorn eller vart de kommer ifrån när jag står på tomgången på min Phazer etta -88.. Nån som vet va det kan vara??

Tacksam för svar=)
 
R

Robin

kan vara näst intill vad som helst, specifisera dig lite mer.

offtopic: Läs forumreglerna!
 

RacerPhazern

Välkänd medlem
3 feb 2007
100
0
6
Okej jag tror de är variator remmen som slirar eller nåt men jag vet inte säkert. Kan det vara det när den står på tomgång?? Isånnafall vad kan det bero på??
 
R

Robin

kan vara remmen, vad låter ljudet som? starta skotern och hör efter vart ljudet kommer ifrån så blir det lättare att svara.
 

RacerPhazern

Välkänd medlem
3 feb 2007
100
0
6
Okej, det liksom gnäller och tjuter! Jag har gjort det och det låter som det kommer ifrån remmen nånstans. Men om det är remmen som är felet tror du det räcker med att byta rem??
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Det är väl lätt å kolla speciellt när det är på tomgång. Det är väl bara att lyfta på huven å lyssna var det kommer ifrån :confused:
 

RacerPhazern

Välkänd medlem
3 feb 2007
100
0
6
Ja jag har ju gjort det och det låter som det kommer från remmen=) Vet du vad det kan vara??

Tacksamm för svar!

Mvh/ Jesper
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Vad är olinjerade variatorer för nånting???

Mvh/ Jesper
Att motorvariatorn står snett i förhållande till sekundären.

Om du vet att det är remmen som tjuter, kolla först om det sitter rätt typ av rem på skotern. Är det rätt rem så är nästa steg att kolla linjeringen av variatorerna. Kvarstår problemet är det läge att plocka isär motorvariatorn och rengöra den samt byta ut ev. slitna delar.
 

RacerPhazern

Välkänd medlem
3 feb 2007
100
0
6
Okej! Men nu har jag fått reda på att primär variatorn har rasat.. dvs den fortsätter att gå framåt även när man har släppt gasen. beror på att variator skivan inte åker tillbaka när man släpper gasen. Nån som vet om man måste ha en ny variator eller om det går att fixa?? isf vilken variator är bäst att sätta på en Phazer etta -88???

Tacksamm för svar!!

Mvh/Jesper
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
förmodligen har variator fjäderan gått av eller så är det bara så att du behöver smöja up alla glid delar men jag skulle gissa på fjädern.
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Kan vara fel rem kolla det först är billigast ! Kan driva framåt om det är fel rem. Är alltid bra att ha en extra rem i resverv annars.