Gnäller om variatorrem, nybörjare på variator motorer.

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Hej! Nu ska vi se här.. med risk för att bli långfattad. Lite om min skoter..

Efter att ha tänkt ta loss primärvariatornf för megastor renovering då den är dålig, men inte haft rätt verktyg och alla bondknep fungerade inte för mig. Så beslät jag mig för att det får bära eller brista då jag bor på snöglest område i detta land.

Monterade dit ny rem, nu när första snön kom här nere så drog jag på en provtur såklart. Men den gnäller fruktansvärt ...som ett litet barn som inte fått sin glass. Efter tillslaget, vid tillbakagången till tomgången.

Det är insidan av remmen som verkar gnida mot primärvariatorn
Har inringat vart det gnäller.. vad beror det på ??
IMG_7548.jpg
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Kan ju vara vad somhelst , ta ett kort ovan ifrån så man ser båda variatorerna om dom linjerar , rätt rem ?
Rätt höjd på remmen i sekundären är ungefär kylflänsarna på remmen på ovansidan dom ska vara ovanför kanten på sek variatorn.
Centrumbulten bak tar av variatorn , dom tre andra använder du när du justerar höjden på remmen , lossa dessa och vrid så ser du snabbt hur det fungerar
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Kan ju vara vad somhelst , ta ett kort ovan ifrån så man ser båda variatorerna om dom linjerar , rätt rem ?
Rätt höjd på remmen i sekundären är ungefär kylflänsarna på remmen på ovansidan dom ska vara ovanför kanten på sek variatorn.
Centrumbulten bak tar av variatorn , dom tre andra använder du när du justerar höjden på remmen , lossa dessa och vrid så ser du snabbt hur det fungerar
Måste jag bort med centrumbulten för att justera.. eller behöver jag bara lossa M8a skruvarna.?
Ska kolla så dem linjerar med varandra. Remmen är rätt.. för den var ny strax innan säsongslut förra året. Lät ingenting då rå som sagt.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ser lite högt ut, sänk den så dalen på kuggarna är just jämn med variator ytter kanten, brukar gnissla om rem är för tight.