Gnistor ur avgas röret på Polaris pro rmk 2011

Henkehd

Medlem
9 feb 2013
22
0
1
Kiruna
Tja! Har lånat en pro rmk -11 ett dygn för ev. köp och när jag var ute och testade den lite nyss (körde lite led först sen lössnö) så stannade jag lite lutande åt vänter i den djupa snön och ser något "blänka" till vi avgas röret men jag tänkte inte mer på det, trodde jag inbilla mig men sedan såg jag att det kom rätt många små gnistor ur röret !

tänkte höra om någon annan varit med om det?? efteråt då jag stanna och kolla så kom det inga gnistor ...:confused:
 

Henkehd

Medlem
9 feb 2013
22
0
1
Kiruna
ingen som har en aning?? har starka funderingar att köpa den men vill veta vad det kan vara? var den bara het?
'
Tacksam för svar.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Säker på att det var från röret? Annars kanske det var från styrstålet om du åkte på en väg.
Om inte så låter det inge kul. Men det måste ju låta illa från motorn. Eller hmmm
 

Henkehd

Medlem
9 feb 2013
22
0
1
Kiruna
Jag är säker att det kom ut från röret.. As skumt, hade kört ett tag i puder och när jag stannade upptäckte jag det, motorn låter ändå klockrent och körde hela dagen efter det där utan problem..
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Håller man full gas ett tag med både Polaris 600 och 800 och släpper gasen sprutar det gnistor och eld ur röret. Du har helt rätt.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Om skotern har stått en längre tid kan det bli att sotet flagnar å spricker/lossnar i små bitar som fattar eld å åker ur röret. Har sett det på en turbo bil som stått avstäld över vintern.
 

Nordfjell

Medlem
14 nov 2012
6
0
1
Örnsköldsvik
Skulle tro att det är "ullet" inne i slutburken som glöder. Hade en moped en gång i tiden, när man plågade den riktigt hårt kunde man se hur "ullen" glödde inne i slutburken. tror att det är baragasa på!
 

Henkehd

Medlem
9 feb 2013
22
0
1
Kiruna
Ja jo jag har varit med om det på någon gammal cross också! Aja tack för alla svar, jag köpte den iallafall och får den på fredag, ska bli roligt!