Googles och linsfärg

decke

Ny medlem
14 sept 2006
2
0
1
Tjena, ska köpa ett par spy briller å ha när jag kör skoter och åker bräda. Ett par targa II eller alloy, vad tycker ni om dom?

Och vilken färg på linsen är bäst att ha till skoter körning och brädåkning?
Finns blå, gul, smoke, crome..
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
jag har själv ett par Smith snow warp star med blått glas o det blir väldigt ljust i dem men jag har blivit rekomenderad att köpa gula glas för att se snön bättre
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Tjena, ska köpa ett par spy briller å ha när jag kör skoter och åker bräda. Ett par targa II eller alloy, vad tycker ni om dom?

Och vilken färg på linsen är bäst att ha till skoter körning och brädåkning?
Finns blå, gul, smoke, crome..
Färgen beror på vilket väder det är. Köp gärna flera olika, jag använder Gult vid molniga dagar samt tidigt på säsongen då det är dåligt ljus. Blått vid finväder samt Klarglas därimellan.
 

Windahl

Aktiv medlem
17 okt 2005
60
0
6
35
Jokkmokk/Boden
jag har gul/orange färgat glas ! och tycker de funkar jävligt bra ! haft blått och spegel också..men ja tycker då mans er helt klart sämre !
 
R

Robin

på kvällen är klara glas klart en fördel... då det är mörkare att se ifrån färgade.
har själv ett par quicksilver googles med spegel glas, funkar perfekt när det är ljust ute men under kvällen är dom lite sämre, men oftast så kör ja inte så mycket på kväll pga att det är ganska trist när man inte ser något...
 

tanthalas

Aktiv medlem
2 dec 2005
54
0
1
stockholm
jag har polariserande klarglas, bökigt att få fatt på bra sådana men brukar gå att beställa. funkar både på dagen o natten. eftersom jag kör med crosshjälm så stör inte solen så mycket. har inte haft någon färg som funkat bra allround
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jag har ett rosa dubbelglas på mina spy. Riktigt bra är dom! Har iofs bara haft transparent förut men jag tyckte det var helt ok med rosa.
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Klar: Släpper in mest ljus, passar de flesta väderförhållanden sena efter midagar å kvälls åkning
Grå: Släpper in mindre ljus. Minskar risken för att bli trött i ögonen vid starkt växlande sol/skugga
Tonad: Mörkare i överkant. Minskar påfrestning på ögonen vid långa turer i starkt soljus
Gul: Ökar djup å klarhet vid regn å molniga dagar
Orange: Ökad djup perspektiv vid alla väderförhållanden
Blå: Ger ökad klarhet och ökad kontrast i de flesta ljusa väderförhållanden
Amplifer Rose: förhöjd djup perseption i alla väder,framförallt vid lätt molniga eller ljusa förhållanden
Spegel: Ökar klarheten, föhöjd djup perseption och kontrast vid starkt ljusa förhållanden
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Klar: Släpper in mest ljus, passar de flesta väderförhållanden sena efter midagar å kvälls åkning
Grå: Släpper in mindre ljus. Minskar risken för att bli trött i ögonen vid starkt växlande sol/skugga
Tonad: Mörkare i överkant. Minskar påfrestning på ögonen vid långa turer i starkt soljus
Gul: Ökar djup å klarhet vid regn å molniga dagar
Orange: Ökad djup perspektiv vid alla väderförhållanden
Blå: Ger ökad klarhet och ökad kontrast i de flesta ljusa väderförhållanden
Amplifer Rose: förhöjd djup perseption i alla väder,framförallt vid lätt molniga eller ljusa förhållanden
Spegel: Ökar klarheten, föhöjd djup perseption och kontrast vid starkt ljusa förhållanden

Bra lista dedära!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Jag kör med SPY blissard å handlade 2 extra linser i samband med investeringen.
rosa spegel, brons-polariserande och gula kör mestadels med polariserande.
har hunnit med ett jäng olika gogglar scott ,smith,carrera,uvex men inga har varit så bra som SPY ,men de var ju inte direkt gratis