GPS hållare på Skidoo xp/xm

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kör alltid med ström från skotern.
Nu har jag ju visserligen en Montana, då finns det ju fästen med inbyggd strömmatning, gissar att du får lov att ha en separat sladd till strömmen...?

En stor fördel, iaf på montanan är att skärmbelysning på hela tiden när ström finns.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Ja det antar jag också.. får dra en egen liten sladd upp till styret och plugga in den. Kändes lite epigt men :p
Det går att ställa in på gpsmap:en också att skärmbelysningen alltid är på men det kanske den gör automatiskt när man pluggar in laddare.

Har du satt in BRP´s 12V uttag eller har du dragit ner till batteriet? Om du nu har ett :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det går att ställa in på gpsmap:en också att skärmbelysningen alltid är på men det kanske den gör automatiskt när man pluggar in laddare.
Kan ju bara svara för Montanan, men den tänder belysningen automatiskt när den får ström.

Har du satt in BRP´s 12V uttag eller har du dragit ner till batteriet? Om du nu har ett :)
Hade inget batteri.
Kopplade på mig på kontakten där man ansluter 12v uttaget.

Blir väl lite annorlunda för dig.
På Montanan kopplar man 12v direkt till GPS-fästet.
På din som har laddkabel så blir det väl 12V till laddaren, sedan kabel från den upp till Gps:en

Hade tidigare en liknande Gps som du har, en GpsMap 62, är väl föregångaren till din antar jag.
Köpte då 12v uttaget och kopplade in det, stoppade i laddaren, tejpade ihop laddare och uttaget. Gömde allt under huven och drog bara upp laddkabeln till Gps:en.
Ville inte ha laddaren uppe i det fria, med risk för att den skulle ramla ur etc...
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Precis, man vill ju inte ha en laddare synligt uppe på huven som kan vibrera lös eller jävlas med glappkontakt.
Blir nog ett sommarprojekt att dra upp en laddkabel till styret på något vis :) kändes bara lite epigt att ha en kabel som hänger löst när gps:en inte är där men den ska nog gå att gömma på något fint sätt
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Är de nån här som kör med BRPs nya styrfäste för Garmin montana? Eller har bild på hur de ser ut monterat på skotern? Har en montana 600 sedan tidigare och ett fäste hade ju varit smidigt å ha, men de höga handskfacket ovanför mätarhuset känns inte speciellt aktuellt då jag isf även måste byta till en högre ruta för att de inte ska se alldeles galet ut...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag kör med en ram mount fäst på framsidan av styrhöjaren. Mellanlängd på armen och det runda fästet fastskruvat i styrhöjaren.

Funkar klockrent. Rullar lös utan problem
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Tack för svaret Vidgren, du har möjligtvis inga bilder på hur de ser ut monterat på skotern? Har du nåt bra tips på var jag kan beställa fästdetaljerna till hyffsat bra pris?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag kör med en ram mount fäst på framsidan av styrhöjaren. Mellanlängd på armen och det runda fästet fastskruvat i styrhöjaren.

Funkar klockrent. Rullar lös utan problem
Jag har likadant. Jag gillar inte pekskärms prylar och var rädd för att det inte funkar när det är kallt. Därför en med knappar och tyvärr liten skärm. Men för mig är spårfunktionen det viktigaste och det funkar med liten skärm. Så här ser mitt montage ut

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag gillar inte pekskärms prylar och var rädd för att det inte funkar när det är kallt. Därför en med knappar och tyvärr liten skärm.
Måste säga att Montanan med sin pekskärm fungerar väldigt bra trots kyla.
När jag köpte den, innan jag ens testade på skotern så fick den ligga i frysen hemma en eftermiddag, bara för att testa.
Den funkade precis som den skulle.
Så ner till -20 så fungerar det bra iallfall.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Tips angående kylan. Med ström anslutet ska alltid skärmen lysa på full styrka och värmen det genererar gör att den klarar kylan bättre.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Bra tips ! Ett starkt skäl att välja montana och förlängningen till hanskfacket på nya skidoo är att man slipper ronket med kabeln som ska in i tex en Garmin 62:a. Glapp mm är inte ovanligt. När min 62: packar ihop så blir jag nog tvungen att välja det där med pekskärm
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Min 62 map packade ihop för gott i helgen. Det efter bara 2 år. Det är den lilla kontakten bak som man kopplar in 12v som jag tror är boven. Den började med att äta upp 2st laddare på kort tid sedan dog den.

Jaha vad gör jo det blev att beställ Garmin skoterpaket för 5900. ***** :eviltongue:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Se upp för garmin monterra (montanan är dock skitfin) En kompis köpte en sån. Han sålde den med 2000:- förlust andra resan vi var på.

Strulade så inihelvete. Är ju en androidversion.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det var ett jävla ronk å montera dit allt. Mest för att demontera huv och lite praktiskt pill. Köpte kabelsats från BRP för att ta ut 12v (samma Kabelsats som till 12v uttaget) plus en kontakt och stift. Kontakten och stiften använde jag till kabeländarna på Garmin kabelsatsen som sedan smidigt pluggas i skoterns dito.

Använde en annan kula som jag nitade fast i styrhöjaren. Skoterpaketets kula/fäste är för typ ett styre. Provade på styret men det men det såg f-n inte klokt ut. Resultatet blev sobert tycker jag.

Skala av huv å grejor är det lite meck med.


Snyggt som f-n


Fast på styrhöjaren