gps-ström RMK

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Jag tror att man bör ha någon form av strömbegränsare/laddningsrelä.

Små blybatterier tar ju stryk om man laddar dem för häftigt. Dessutom tror jag att spolen kan ta lite stryk om man kopplar ett batteri direkt på likriktare. Ett blybatteri har egentligen ganska liten inre resistans.
Vanlig, fyrpolig voltregulator, direkt till batteri via säkring är vad som vanligtvis sitter monterat. C:a 15Ah är lagom stort.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Matnyttig tråd den här!, jag har problem med min Thundercat då jag inte får ut mer än 7-8V AC och efter en Likriktare som jag köpt på Clas Ohlson så ger det bara 5VCD, det räcker ju ite på långa vägar att driva en elvattenpump...
Hur skall jag göra här nu?

Kan statorn vara trasig?
Men allt på skotern funkar utan anmärkning.
Vad har du för voltregulator? Ett vanligt fel i regulatorn är att regleringen för halva generatorspänningsperioden går sönder och då får du bara halva spänningen ut, i regionen för vad du har nu.

Lite matnyttigt:
Fyrpolig voltregulator med likriktare likriktar och toppvärdesreglerar den ganska råa, med varvtalet, kraftigt varierande spänningen från en skotergenerator. Den oreglerade spänningen är en sinusliknande signal med två halvperioder, en positiv och en negativ. På "andra sidan" en likriktare får man en likriktad, "pulserande" spänning som svänger från noll och positivt med dubbla frekvensen. Toppvärdet är c:a 14V, effektivvärdet något lägre och det mätta värdet varierar kraftigt med vilken typ av mätare man har, bästa är en s.k. "True RMS" eller sannt effektivvärdesvisande mätare. Dessa kostar normalt c:a 1000 och uppåt, d.v.s. inget man köper för 149:- på Jula.

I regulatorn sitter också flera tyristorer som när den momentana spänningen överstiger ett värde, vanligen 13.8V, den normala spänningen ett batteri ska laddas till, helt enkelt kortsluter den halvperioden. Nästa halvperiod regleras på samma sätt av en motriktad tyristor. Lite förenklat skulle man kunna säga att en generator "mår bäst" när den är maxbelastad, d.v.s. när tyristorerna slutat kortsluta den för att förhindra överspänning. Likriktade system har generatorn frikopplad från chassi som normalt kopplas till likriktarens negativa utgång. Batteriet kopplas också till chassi, d.v.s. en traditionell chassi-nolla som i bilen. Man kan (och förmodligen borde) lägga på laster som handvärmare direkt på generatorn, före voltregulatorn, eftersom spänningsregleringen också finns där MEN alla laster som kopplas direkt på generatorn *måste* vara frikopplade från chassi, annars kortsluter man voltregulatorn.

Tvåpoliga regulatorer innehåller ingen likriktare utan bara dom två, motriktade tyristorerna som ser till att om spänningen överstiger 14V så kortsluts den halvperioden bort. Ena generatorpolen är vanligtvis kopplad till chassi.
 
Last edited:

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
En liten update och uppfräschning av minnet, min voltregulator funkade utan anmärkning för ca 1 och halv vecka sedan, sen så började det strula, med symtomen jag beskrev nyss.

Så nu kopplade jag i en ny Arctic Cat pirat regulator, det var nära att den började visa samma symtom igen innan jag kopplade stängde av motorn igen.

Vad kan det bero på.
Först visade det 11-12V på tomgång sen gasade jag upp och plötsligt ner till 7-8V.

Kan det vara kortslutning någonstans?

Jag har starka funderingar på att riva hela elsystemet och bygga nytt på samma gång.

Jag har ju som sagt rationaliserat bort hand, tumvärmarna.
Helljuset och bakljuset är borta.

Tillagt är Xenon ljus på eget lamphus, elvattenpump, LED bakljus.

Så det borde ge mycket mindre kablage då det mesta är till omkopplare och dylikt.

Ny dödare också borttagen mikrobrytare till förgasarna.

Jag funderar på att göra så här:

Stator - voltregulator - varvtalsmätare.
.............................- Likriktarbrygga - batteri - strömbrytare - elvattenpump
....................................................................................- belysning.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en trepolig arctic cat voltregulator.
Gul brun och röd.

Gul och brun är växelström och jord, röd är plus till batteriet.
Ta den och koppla till ett cigguttag och ta jord från motorn så är det klart!