gps

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har sett Magellans Topomap. Ser mycket fin ut topomässigt ut. Dock är kostar den ganska mycket och då sträckte den sig bara 5 kvadratmil (tror jag det var), så man får skaffa sig många områden.

När det gäller skoterleder så har den väl lika mycket skoterleder som Garmins Friluftskarta har, mao några sporadiska leder i fjällen. Jag såg inga leder i mitt område på Magellans Topomap.

Det finns bättre alternativ om man vill ha leder i sin GPS och dessutom använda topo-kartan tillsammans, men då måste man ha Garmins GPS. ;)

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Har just beställt en Garmin Etrex Legend CX, verkar bra och prisvärd. Får väl se hur den funkar...
Köpte till en friluftskarta som ska innehålla följande:

Vägar, järnvägar och symbol för järnvägsstation samt attribut så som vägnummer för statliga vägar.
Linjeobjekt (t. ex. gränser, kraftledningar, nationalparker och militära områden).
Punktobjekt (t. ex. diverse symboler för bebyggelse).
Vattendrag (bäckar) som linjeobjekt.
Övriga ytor (vatten, samlad bebyggelse, skog, öppen mark, tät vegitation, kalfjäll samt sankmark i tre olika klasser).
Fjällinformation så som skoterleder, vandringsleder, nödtelefoner och värmestugor.
Höjdkurvor med 10 meters ekvidistans.
Övrig textinformation.

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Okej det var ju lite synd, nog för att jag mest tänkt använda den när jag friåker men ändå... Täcker din karta upp samtliga leder i Kiruna kommun?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Okej det var ju lite synd, nog för att jag mest tänkt använda den när jag friåker men ändå... Täcker din karta upp samtliga leder i Kiruna kommun?
Jag kan inte garantera att _alla_ leder finns med, men jag har nog de flesta runt Kiruna. Bara säsongen börjar på allvar så brukar det dimpa ner ytterligare en och annan led runt om i Sverige.

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå

Du kommer inte att bli besviken med Mickes karta ...Det kan jag garantera !

Mvh//Ronkan

4

426H

Mikael N:
Du verkar ju ha koll på detta, vilken plotter skall man köpa? Nånting som är kompatibelt med friluftskartan? Är det bara garmin då eller?
Kostnad är ointressant. Det måste vara bra grejor.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Friluftskartan är en Garminprodukt, även ledkartan kräver Garmin (i dagsläget iaf)
Sedan beror det vad du skall ha den till.

Jag har en 276C, perfekt på skotern, i båten, bilen och antagligen på MC. Dock inte så smidigt i skogsvandringar. Knivskarp skärm både i dagsljus och mörker. Snabb CPU så man kan förflytta sig snabbt i kartan.

Skall du däremot ha med den i innerfickan vid promenader efter Drottninggatan och i skogen så är 60C(CS, CSX) att rekommendera.
Elekroniskt kompass vid låga hastigheter.

Bästa är nog att åka till nån GarminÅF och knappa lite på olika enheter.[/quote]

E

ejwbegysv

Min Garmin 76cs tycker jag är riktigt bra.. Dock börjar den bli lite gammal..