Grönt för norsk snöskoterkörning

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
I Norge har snöskoteråkning tidigare varit stark reglerad och i princip endast tillåtet i yrkesverksamhet. Nu ändras det och 100 norska kommuner får nu möjligheten att tillåta skoteråkning genom lokala regler. Två av kommunerna gränsar till Dalarna och det är Engerdal och Trysils kommun. Foto: Nisse Schmidt.
Tidigare har norska skoteråkare åkt över gränsen till Sverige för att köra skoter, men nu införs ett fyrårigt försök med lokalt självbestämmande för ett 40-tal norska kommuner om skoterregler. Förhoppningen är att lokala snöskoterklubbar, markägare och kommuner ska finna en bra lösning för snöskoteråkningen i Norge.

– Jag har träffat representanter för skoteråkarna i Norska kördalen och informerat om hur vi jobbar i Sverige, berättar Sven-Erik "Felix" Halvarsson som är ordförande i Sond, skoterområde norra Dalarna med 160 mil skoterleder till DT.se.

– Det här norska beslutet kommer avgjort att lätta på trycket på våra leder, men samtidigt ser jag på sikt en möjlighet att kunna knyta ihop några leder så norska skoteråkare kan komma till oss och vi till dem.

För att åka skoter över gränsen krävs att man passerar vid det som kallas färdbar tullväg, det innebär att skoteråkaren bara kan åka över på tre platser i nuläget och det vid Rörbäcksnäs, Gördalen och Flötningen.

De norska skoteråkarna som kommer in vid Flötningen måste skaffa Sonds ledkort som kostar från 150 kronor per dag för att få åka på Sonds leder, medan det handlar om andras förutsättningar vid de två andra övergångarna.

– Jag antar att det nu kommer att lanseras ledkort även på den norska sidan, säger "Felix".

Under sommaren och hösten har Sond lagt ner närmare två miljoner kronor på att bygga nya broar och förbättrat lederna under sommaren.

– Nu väntar vi på snön så vi kan öppna lederna och då är norska skoterförare välkomna att åka skoter från Norge till oss om lederna knyts ihop, säger "Felix".
http://www.snofed.se/default.asp?oewCmd=3&id=124889&archiveid=1610



Är ju ett bra början tycker jag, kanske senare (om ett bra tag) öppnar det sig för allmän åk som vi har här i Sverige fast i Norge.

Tänka sig att köra fritt över mellan gränserna och njuta av lite norsk natur & kultur? :)
 
Last edited: