Grand T 583 går varm vid extremt fint skarföre -vad göra?

skogstomten

Medlem
5 apr 2010
16
0
1
Har en GT-98 som gått 270mil. I påsk i Tärnabyfjällen var det extremt bra före, stenhård skare där skotern knappt gjorde avtryck i snön. Kanon MEN skotern ville väldigt lätt gå varm enligt tempmätaren. Mätaren gick upp till slutet av det vita och nästan in på det tunna röda.strecket

Misstänker att det har att göra med att för lite snö "stänker upp" på kylarna i mattunneln eller vad tror ni?

Eller kan det vara något annat fel?

Kylvätska i expansionskärlet, och kylarna känna varma så kylvätskan verkar ju cirkulera. Eller finns det en kylvätskepump som har havererat? (Trodde att det var någon form av självcirkulation)

Vad kan man göra åt det? Isrivare (Dom är väl mest för att kyla slidsen?) eller
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du behöver isrivare. Dom fixar kylning både till slides och kylsystem. Köp polaris orginal, såna som sitter fast monterade på slidesskenorna på tex årets Pro Rmk. Kom bara ihåg att inte backa med dom nerfällda...
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Jag hade samma problem med min MXZ XP 600 nu i helgen som var, då var det hårdpackad led och kälke med folk efter skotern...

templampan började lysa och man fick kyla ner skotern genom att hålla isklumpar mot kylaren och vänta ca 5min tills den svalnat. min var också varm på kylarna och expansionskärlet så det är nog inget fel på cirkulationen.

Det går hur bra som helst då det är blötföre, då får den kylning från snön som kastas runt av mattan,

så det är nog som du säger...

Det gick även bättre då man satt två på skotern och tryckte ner boggien lite mer så snön rivs upp bättre.

MVH