Grip-N-Rip chassi förstärkningar

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Gripp-N-Rip Förstärkningar
Skrivs mycket om dom på dootalk men har någon här i sverige någon erfarenhet eller tankar om dom?
Någon som sett om dom säljs i Sverige?

Har hört en hel del som knäckt/böjt A-arms infästningarna. Är varken billigt eller roligt att fixa så kanske kan vara värt att sattsa på ett par av dessa?






 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Som du skriver så är de många jänkare som kör med dem då de anser att XP/XM chassiet är för svagt. Ski doo har gjort en egen förstärkning som ser ut som den undre på den första bilden som kommer som standard på RS.

Läste däremot en intressant tråd förut (Dootalk), om en snubbe som parkerat skotern i ett träd med a-armen och använt grip n rip förstärkningen som ni kan se på den andra bilden i mitten. När han senare hade skruvat isär skotern hade upptäckte han till sin fasa att chassiet var knäckt och hävdade att det berodde på att Grip N Rip förstärkningen.
Han beskrev det som att den hade stärkt så mycket så att kraften överfördes mer på chassiet istället för bara förstöra A-armen.

Kändes lite långsökt, men kan samtidigt ligga något i det också?
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
dom där förstärkningarna är nog både på gott och ont, tänkte själv först köpa dom, men tänkte då efter en extra gång och konstaterade att förstärker man på ett ställe så äre ju bara nånting annat som ger med sig efter en riktig smäll.

så de är ju beroende på vilken del man vill byta ut efter olyckan är framme
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Körde med dessa och meningen är att A-armarna ska böja sig istället för bröstplåten , går som lite fortare att byta en a-arm än en bröstplåt ;) tyvärr eller tur för mig så körde jag aldrig på något så jag kunde se ifall det fungerade
 

mw86

Välkänd medlem
18 nov 2011
196
1
6
Överkalix
har beställt såna. kommer inte köra en meter utan!
knäckte s-modul och bröstplåt i min FR -13, a-armar klarade sig.
a-armarna är av för tjockt gods och s-modulen är jävligt klen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja jag har svårt att tro man knäcker chassit.
Slår man i nog hårt så vist kan säkert bärarmen dra med sej hela chassit men det gör den nog både med och utan förstärkningar.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Är de undre armarna chromoly på freeride och stål på summit eller är dem samma förutom längden då?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Blingfactory har samma förstärkningar på deras sida ifall man inte vill köpa i usa.

Skickat från min GT-I9105P med Tapatalk
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Ja körde med dom undre gripnrip förstärkningarna på min 12a och har beställt lika till min nya skoter. En bakre undre satt original på 12ans rave men grip n rip är betydligt köttigare
 

mw86

Välkänd medlem
18 nov 2011
196
1
6
Överkalix
Ja körde med dom undre gripnrip förstärkningarna på min 12a och har beställt lika till min nya skoter. En bakre undre satt original på 12ans rave men grip n rip är betydligt köttigare
ja lynx har ju en standard förstärkning, finns att köpa för ca 200kr men den är inget att hurra för.
 

wmr

Medlem
12 mar 2011
8
0
1
Förstärkningarna finns att köpa hos WestbergsMaskinRep.se
Annonser finns på blocket under skoterdelar.
Är återförsäljare till Grip N Rip
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Om ni köper från blingfactory borde ni ladda hem gripnrips instruktion. Ni behöver bla. köpa ett gäng bultar som inte följer med från blingfactory. Jag har haft bägge nämligen.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Vad har vi kommit fram till? Är det värt att köpa på sig dessa förstärkningar? Hur pass vek är s-modulen standard egentligen? lite stryk tycker man väl att den bör tåla! :)