Grym tjuvjakt på Björn !

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
SVT kan visa unika bilder från en tjuvjakt på björn i norra Sverige.
Jägarna använder moderna hjälpmedel som skoter men också en mycket grym metod som känns som den kom från medeltiden.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=932329

Moderna hjälpmedel !
Ja vad säger man ?

Om man detaljstuderar filmen så ser det väl ut som att det är lite öststatsstuk över skotern och kälken som används ?
Jag vill påstå att det inte är inspelat i Sverige, vilket det i programmet sägs att det gör.

Verkar oxå vara lite väl kraftigt vinklat, känns som att det känns som att man verkligt vill svartmåla snöskotern. (och jägarkåren)
 
Last edited:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
OJOJOJ;vilket skitsnack...
Bilderna kommer definitivt från ryssland,finns väl ingen i sverige som har den standarden på maskiner....OCH kolla in "uniformen" som skoterföraren har på
sig.
Journalister gör tydligen vad som helst för att få ett scoop.
Ska det vara seriös journalistik???

OCH dom stackars samerna kan vi ta med i samma vända....
Varenda same har väl fler renar än dom uppger.....

En sista desperat handling av en föråldrad journalist(Elisabet Höglund) anser jag.
"Prisbelönt naturfilmare",kyss mig nånstans.....
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Dubbelbandaren som drar kälken är väldigt lik den "typiska" ryska Buran med den låga bulliga huven som är rent platt ovanpå (man får skymta den snett framifrån senare)...samt både kälken och den andra skotern andas ryssbygge lång väg i mina ögon, men vi kanske har nån tjuvjagande Buran-entusiast någonstans ute i de väglösa delarna av vårt land ;)
Björnfällan de visar senare var inte trevlig...
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jaja spelar roll om det är ryssland eller ej. finns fortfarande precis sån här jakt i sverige också. folk som kör över djur med skotrar och det händer minst 1gång varje vinter. sånt folk borde verkligen ställas mot väggen och ett fint skott i bakhuvet.

vidrigt.!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
jaja spelar roll om det är ryssland eller ej. finns fortfarande precis sån här jakt i sverige också. folk som kör över djur med skotrar och det händer minst 1gång varje vinter.
vidrigt.!
Javisst är det så, men ...

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det, men grejen är ju den, att man drar alla över en kam när man påstår att Snöskoteråkarna och/eller Jägarna i norra norrland, använder snöskotrar och vidriga fällor till att tjuvjaga björnar. Känns precis som att det i detta TV-inslag är för att svartmåla norrlänningen, snöskotern (och Jägarkåren).

Ett exempel för att åskådliggöra det hela, då en mängd värdetransportrån har skett i och runt Stockholm den senaste tiden, kan man då påstå att stockholmarna inte är att lita på, då dom är fullt sysselsatta med att råna värdetransportbilar ?
Svaret är givetvis Nej, då det inte har ett dugg med den vanlige Stockholmaren att göra. Lika lite som att tjuvjakten på våra rovdjur, inte har ett dugg att göra med den vanlige skoteråkande norrlänningen (och jägaren).
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jag bor själv i norrland och kör skoter.
visst jag drar inte nån över kanten endast dom som jagar med sånna metoder.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag kan bara hålla med Stig
solklart ryssar.djävulsk fälla

men jag har förståelse för att olaglig jakt sker av den anledningen att det sitter natur muppar i södra sverge och hävdar mångfald av rovdjur,

ett exempel på detta är den förr fridlysta mårdhunden som är en lust mördare av rang,det tog ett tag innan myndigheterna begrep att den var ett alvarligt hot mot det lite snällare viltet i skogen nu är den fredlös.

det är viktigt att man har koll på biotoperna så det inte blir för mycket av vissa arter,björn är ett problem i dag i norra sverge folk ser dem ofta och det har redan dött mäniskor som angripits av björn och fler kommer det att bli tyvärr. jag har senaste åren stött på björn vid flera tillfällen i samband med jakten o bärplockning som tur är på håll men det är inte så trevligt ,så var det inte för 10 år sedan något har hänt.
 

Pelllle

Ny medlem
15 okt 2007
4
0
1
Gävle
SVT kan visa unika bilder från en tjuvjakt på björn i norra Sverige.
Jägarna använder moderna hjälpmedel som skoter men också en mycket grym metod som känns som den kom från medeltiden.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=932329

Moderna hjälpmedel !
Ja vad säger man ?

Om man detaljstuderar filmen så ser det väl ut som att det är lite öststatsstuk över skotern och kälken som används ?
Jag vill påstå att det inte är inspelat i Sverige, vilket det i programmet sägs att det gör.

Verkar oxå vara lite väl kraftigt vinklat, känns som att det känns som att man verkligt vill svartmåla snöskotern. (och jägarkåren)
Är det Erik Färnström som står för bilderna? Då har väl han varit med och filmat detta och begått jaktbrott nog är det straffbart att jaga från skoter även om man bara är med och filmar i Sverige om det nu är det, någon som vet?
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Dom säger i repotaget att bilderna är filmad av jägarna själv.

Är det Erik Färnström som står för bilderna? Då har väl han varit med och filmat detta och begått jaktbrott nog är det straffbart att jaga från skoter även om man bara är med och filmar i Sverige om det nu är det, någon som vet?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Vidrigt, hatar folk som gör djur illa..

Även om det inte är i sverige som någon ovanstående talare säger så är ju några fällor riktigt vidriga.. Nej, må dom som jagar få komma i samma fälla.
 
4

426H

Ännu ett vinklat och missvisande inslag från statliga propagandatelevisionen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det slog mig en tanke, Kan det bara vara en tillfällighet som denna propagandafilm nu har dykt upp, nästan samtidigt som kravet på märkning av skotermattor oxå dykt upp, eller ... ?