Gummipluttar i blockhalvorna.

grop

Välkänd medlem
Har pysslat med min rotax 377 och har nu satt ihop blockhalvorna igen.

Har en liten fundering angående gummipluttarna som satt i motorn från början. Dessa använde jag mej inte utav nu utan jag tog oringarna och satte de över lagrena i stället då det tidigare saknades. Någon som tror att det ska ha någon betydelse vilket man använder? Ren känsla så bör det vara bättre med oringarna då de även tätar runt lagrena så inte oljan tar den vägen i stället.

Här på bilden visar jag gummipluttarna och dess placering. Nu är de alltså bortplockade och istället sitter oringar på lagrena.

 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag antar att det är gropar o inte hål som pluttarna sitter inuti. Då är det nog sak samma om de sitter där eller inte. vArför kunde dom inte bara få sitta kvar?
Det vara samma sorts gropar i 253 motorn, men inga pluttar som du nämner här. Inga o-ringar heller. Däremot satte jag fett i vevaxeltätningarna innan montering.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Gummipluggarnas uppgift är att förhindra att kullagren börjar att rotera i vevhuset när det blir varmt. Vehuset som är i aluminium expanderar mer än kullagren och då förhindrar gummipluggarna att kullagren börjar rotera. Dessutom är det ju så att vevhuset i en fläktkyld motor blir varmare än i en vätskekyld.