Händer det nåt efter inkörningen av etec?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag ar aldrig tidigare haft nöjet att köra en flång ny Etec så jag har ingen egen erfarenhet.

Men jag har läst att jänkarna (D&D) har bromsat en fabriksny 2016 Etec 800 till 164Hk för några veckor sedan. Om det (bromsbänken) stämmer så borde det inte finnas mycket mer att hämta efter inkörning?
https://www.youtube.com/watch?v=xKHhpyyUImY
 

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Har kört in 3 nya e-tec, kan inte säga att jag märkt någon skillnad i motorkaraktär efter inkörningen, har iofs kört ganska lugnt under inkörningen. Däremot minskar oljeförbrukningen markant.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Jaha, okej. Vad synd. Har hört polarisägare som skrutit om 20 hästar till då inkörningsprogrammet är klart. Tänkte bara om jag har nåt liknande att vänta. Men, jag får väl vänta på ingenting då...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
inte märker man någon skillnad efter "inkörning". motorerna idag är redan så fint bearbetade så inkörning är egentligen bara nåt som lever kvar från gammalt tillbaks då det var lite si och så med finishen i snurrorna. däremot kanske man märker skillnad på renare gång, eftersom vissa motorer fetar på bränsle/olja i början och av den anledningen kanske går lite "ojämnt"
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
inte märker man någon skillnad efter "inkörning". motorerna idag är redan så fint bearbetade så inkörning är egentligen bara nåt som lever kvar från gammalt tillbaks då det var lite si och så med finishen i snurrorna. däremot kanske man märker skillnad på renare gång, eftersom vissa motorer fetar på bränsle/olja i början och av den anledningen kanske går lite "ojämnt"
Eh.. Bara det faktum att de fetar på blandningen till en början (xx antal liter bensin genom insprutningen eller xx antal timmars drift) är JUST för att motorn annars inte slits in som den skall i cylinderlopp, kolvringar och lager. Riktigt inkörd kommer motorn att gå jämnare, snålare och starkare samt ha mindre vibrationer mm. Det har absolut ingenting med finish i motorn att göra.

https://pure.ltu.se/portal/files/34487725/LTU-EX-2011-34427149.pdf
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag orkade inte läsa särskilt mycket, och för seg internet för att få upp sidan nog snabbt. men jag tror (obs att jag tror) att moderna motorer är redan så väl bearbetade, inga vassa kanter och dylikt i lager, kolvar eller gjutskägg som skulle göra att en motor idag behöver inkörning. läste det jag fick upp i länken din, där hårdare inkörning var bra, och det anser jag inte vara inkörning utan precis vanlig körning, man varmkör motorn, sen är det bara köra som vanligt, ge full mutter eller hur du nu kör.

men förr, då det kunde se ut lite hur som helst i motorn, kanske något litet gjutskägg eller kanter som inte riktigt skulle vara så vassa, egentligen vad som helst, så var det bra med inkörning för att inte plåga fullt och tex de där skägget då lossnar och gör stor skada.

men man gör ju som man vill, och tror det man tror, men jag tvekar väldigt mycket att just motorn behövs slitas in särskilt mycket idag, inte mer än det slits vid vanlig belastning, och att motorer (insputningar) fetar upp bränsle/olja endast är en liten säkerhet om något ändå kanske är kvar inuti motorn, va vet jag
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag håller med hjulboggin, jag tror inte dagens motordelar till skotrar tillverkas med speciellt mycket finare ytor än vad tillverkarna kunde/gjorde för 20 eller 40 år sedan.
Kolvringarna behöver fortfarande slita in sig mot cylinderloppen, precis som det alltid har vart.

Men en inkörning av en motor är inget speciellt, de rekommendationer jag läst (främst från BRP) indikerar att det är väldigt normal körning, det man ska undvika är långa fullgaskörningar. Men det går ju ändå inte att hålla fullgas speciellt länge med en 800, då får man andra betydligt värre problem :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jaha, okej. Vad synd. Har hört polarisägare som skrutit om 20 hästar till då inkörningsprogrammet är klart. Tänkte bara om jag har nåt liknande att vänta. Men, jag får väl vänta på ingenting då...
haha några 20hk extra är bara att glömma, dom ger på sin höjd 2-3hk mer på topp när dom är inkörda.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Nu var det inte inkörningen i sig som skulle rendera i nåt. Utan en programvara som tillät högre effektutttag efter att inkörningsprogrammet var klart. Det var så jag tänkte.
Alltså att den var elektroniskt strypt under inkörningen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu var det inte inkörningen i sig som skulle rendera i nåt. Utan en programvara som tillät högre effektutttag efter att inkörningsprogrammet var klart. Det var så jag tänkte.
Som sagt 2-3 hästar när programvaran släpper på.