Här Finns mycket pengar att tjäna för staten

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Dagens opinion, oops vilket citat eller kan karln verkligen mena allvar med
" Här finns mycket pengar att tjäna för staten".

Snacka om att skjuta sig i foten!

Nu är jag den förste att hävda att vi snöskoteråkare visst ska betala för oss och det arbete väldigt många (få) lägger ned på t ex ledskötsel, däremot tar jag alla dagar på året AVSTÅND från tankar av denna typ som enbart visar att det är kvarlevor från en svunnen tid.

Men det är enkelt, ska staten ta t ex 500 kr per maskin när man byter så ska jag pruta mycket mer vid de regelbundna bytena och ta ett väldigt lågt inbytesvärde på den gamla maskinen, "guess who wins and who looses" kära politiker.

Nu är det bara att agera alla snöskoterägare, ta kontakt med er lokale politiker och tala klarspråk, det har jag gjort!


http://www.dagensopinion.se/s-politiker-kr%C3%A4ver-sn%C3%B6skoteravgift

POLITIK. Sverige behöver en nationell snöskoterpolitik. Det anser riksdagsledamoten Gunnar Sandberg (s). ”Här finns mycket pengar att tjäna för staten”, säger han.

Det säljs årligen omkring 8 000 nya snöskotrar och för varje år ökar också antalet uthyrare i Norrlands inland. Samtidigt som trycket på landets skoterleder ökar sköts underhållet på lederna på ideell basis. Situationen är ekonomiskt ohållbart.

Det säger riksdagsledamoten Gunnar Sandberg, som anser att Sverige behöver en mer sammanhållen politik för snöskotrar.
– När man inte har en nationell politik så bildas det olika regler i olika kommuner och länsstyrelser. När det inte finns direkta riktlinjer så ser exempelvis miljöperspektivet annorlunda ut, säger han.

Bland annat måste ansvarsfördelningen mellan myndigheter klargöras, och finansieringen av skoterleder ses över. Det finns inte heller tillräckliga kontroller för skoteråkningen.
– Allt det här är egentligen en gråzon. Det borde vi reglera upp, så det sköts mer professionellt. Man ska kanske kunna ta ut avgifter på 500 kronor för varje ny skoter som säljs.

Gunnar Sandberg säger att regeringen måste ha en helhetssyn på dessa frågor, som inte bara berör Norrland utan ligger i nationens intresse. Enligt Gunnar Sandberg rör det sig nämligen om stora pengar.
– Det finns länder vars skoterturism har en omsättning på flera miljarder. I USA spenderar de mer än 28 miljarder per år på detta. Det är utgifter för utrustning, kläder, reservdelar.

Han fortsätter:
– Här finns det mycket pengar att tjäna för staten och kommunerna. Det finns inte många ställen i världen där man kan köra snöskotrar på.

Han ställer sig också frågande till det nationella skoterrådet, som infördes 2007, men som inte har bestämmanderätt.
– Deras uppdrag är bara att diskutera. Ingen ansvarig minister har besökt det forumet. De har lämnat rapporter, men de vet inte vem som tar emot eller vart rapporterna tar vägen.

Borde Sverige införa en särskild myndighet eller ha en skoterminister?
– Ansvaret ligger redan idag på länsstyrelserna. Men man borde ha ett policydokument, om vilka som har olika ansvarsdelar.

Står partiet bakom dig i den här frågan?
– Ja, vi var ju 2006 villiga att se över det. Men vi hann inte så långt, vi bytte ju regering.

Gunnar Sandberg fortsätter:
– Sedan så har vi en snöskoterklubb i riksdagen. Alla är välkomna, men det är fämst socialdemokrater som ingått i den. Intresset är halvlågt.

Du har ställt en interpellation till miljöminister Lena Ek (c) angående detta. Vad tror du hennes svar blir?
– Tidigare har de svarat att de bollat över detta till snöskoterrådet. Då är det de som har frågan, därför vill de inte lägga nösan i blött. Men rådet har ju inte beslutanderätt, och går dessutom ut nu vid årsskiftet. Vi vet inte om de ska få fortsätta eller inte.
/Dagens Opinion
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
att en politiker vill ta tag i skoterfrågan när det gäller finansering av ledunderhåll m.m. är ju positivt men jag blir lite skrämd av orden "reglera" och att "staten skall tjäna"
skoterbranschen omsätter redan idag enorma pengar via turism och moms på sålda maskiner. man behöver inte lägga på ytterligare en avgift på sålda skotrar.

Gunnar kommer ju från grannkommunen Östersund så man skulle kanske ta ett snack med honom...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Var hittade du ens den artikeln?

edit: Hittade länken.
Vad var det vi skulle diskutera? Det här är bara en opinionsartikel. Det har inte kommit som förslag eller motion än.

Aldrig i Tana att det där går igenom.
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Var hittade du ens den artikeln?

edit: Hittade länken.
Vad var det vi skulle diskutera? Det här är bara en opinionsartikel. Det har inte kommit som förslag eller motion än.

Aldrig i Tana att det där går igenom.
Tänkte väl att du skulle hitta glasögona.

Gäller precis som Winston eller var det Teddy att "Keep your friends close but your enemies closer" så ett litet nätverk som tipsar är bra ibland, dessutom ett nyhetsök någon gång per vecka mot intressanta nyckelord.

Inte egentligen diskutera utan mer att ha klart för sig vad som sker.

Att det behövs en snöskoterpolitik vete fn, däremot att våra kommuner med den ädla varan snö som dragkraft ska agera på ett likformigt sätt över landet, att de leder man på en del håll betalar ut bidrag för ledskötsel verkligen finns och är utmärkta samt röjda de senaste åren, inte 1984 senast osv.

Att däremot ens yppa att lägga på en avgift på t ex 500 kr för varje såld skoter visar på vilken totalt amatörmässig nivå de rör sig på, helt oinsatta försöker de göra politisk poäng en eller 2 gånger varje år av att de har en skoterklubb där minsann bara S är intresserade av.

500 kr*8000 sålda skotrar=4 000 000

4 000 000 /65 000 ledkm=61,54 per km:confused::confused::confused:

Hallå, skjuter staten till resterande ca 100 000 000 må det vara men det gör de inte.

Så precis som du säger, aldrig i Polmak att detta går igenom, de har dravlat samma okunniga och oinsatta tankar i 30 år, har det inte gått igenom förr så går det inte igenom idag


Dock är det trist att se att de inte bättrar sig, när kalendern pingar "snart påsk, prata skoterpolitik" så tar man en fika med en korre, sedan är det lika fort glömt, man har inget lärt och fortsätter i samma spår, de sitter både här och där och bevakar att inget nytt sker.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
En femhundring som oavkortat går till ledunderhåll skulle jag väl kunna betala.... men med tanke på att den vägskatt vi betalar ju helt och hållet går till vägunderhåll, nä vänta nu, det gör den ju inte nej. Den går till operahus, EU-medlemsavgift, kungafamiljens utlandsresor och annat jag helst inte betalar en sekin till. Därför så föredrar jag nog att betala den femhundringen direkt till ledsladdarna så den inte passerar någon girig finkultursknarkande miljöpartists fingrar och försnillas på vägen!
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
En femhundring som oavkortat går till ledunderhåll skulle jag väl kunna betala.... men med tanke på att den vägskatt vi betalar ju helt och hållet går till vägunderhåll, nä vänta nu, det gör den ju inte nej. Den går till operahus, EU-medlemsavgift, kungafamiljens utlandsresor och annat jag helst inte betalar en sekin till. Därför så föredrar jag nog att betala den femhundringen direkt till ledsladdarna så den inte passerar någon girig finkultursknarkande miljöpartists fingrar och försnillas på vägen!
+1!