Dagens opinion, oops vilket citat eller kan karln verkligen mena allvar med
" Här finns mycket pengar att tjäna för staten".
Snacka om att skjuta sig i foten!
Nu är jag den förste att hävda att vi snöskoteråkare visst ska betala för oss och det arbete väldigt många (få) lägger ned på t ex ledskötsel, däremot tar jag alla dagar på året AVSTÅND från tankar av denna typ som enbart visar att det är kvarlevor från en svunnen tid.
Men det är enkelt, ska staten ta t ex 500 kr per maskin när man byter så ska jag pruta mycket mer vid de regelbundna bytena och ta ett väldigt lågt inbytesvärde på den gamla maskinen, "guess who wins and who looses" kära politiker.
Nu är det bara att agera alla snöskoterägare, ta kontakt med er lokale politiker och tala klarspråk, det har jag gjort!
http://www.dagensopinion.se/s-politiker-kr%C3%A4ver-sn%C3%B6skoteravgift
POLITIK. Sverige behöver en nationell snöskoterpolitik. Det anser riksdagsledamoten Gunnar Sandberg (s). ”Här finns mycket pengar att tjäna för staten”, säger han.
Det säljs årligen omkring 8 000 nya snöskotrar och för varje år ökar också antalet uthyrare i Norrlands inland. Samtidigt som trycket på landets skoterleder ökar sköts underhållet på lederna på ideell basis. Situationen är ekonomiskt ohållbart.
Det säger riksdagsledamoten Gunnar Sandberg, som anser att Sverige behöver en mer sammanhållen politik för snöskotrar.
– När man inte har en nationell politik så bildas det olika regler i olika kommuner och länsstyrelser. När det inte finns direkta riktlinjer så ser exempelvis miljöperspektivet annorlunda ut, säger han.
Bland annat måste ansvarsfördelningen mellan myndigheter klargöras, och finansieringen av skoterleder ses över. Det finns inte heller tillräckliga kontroller för skoteråkningen.
– Allt det här är egentligen en gråzon. Det borde vi reglera upp, så det sköts mer professionellt. Man ska kanske kunna ta ut avgifter på 500 kronor för varje ny skoter som säljs.
Gunnar Sandberg säger att regeringen måste ha en helhetssyn på dessa frågor, som inte bara berör Norrland utan ligger i nationens intresse. Enligt Gunnar Sandberg rör det sig nämligen om stora pengar.
– Det finns länder vars skoterturism har en omsättning på flera miljarder. I USA spenderar de mer än 28 miljarder per år på detta. Det är utgifter för utrustning, kläder, reservdelar.
Han fortsätter:
– Här finns det mycket pengar att tjäna för staten och kommunerna. Det finns inte många ställen i världen där man kan köra snöskotrar på.
Han ställer sig också frågande till det nationella skoterrådet, som infördes 2007, men som inte har bestämmanderätt.
– Deras uppdrag är bara att diskutera. Ingen ansvarig minister har besökt det forumet. De har lämnat rapporter, men de vet inte vem som tar emot eller vart rapporterna tar vägen.
Borde Sverige införa en särskild myndighet eller ha en skoterminister?
– Ansvaret ligger redan idag på länsstyrelserna. Men man borde ha ett policydokument, om vilka som har olika ansvarsdelar.
Står partiet bakom dig i den här frågan?
– Ja, vi var ju 2006 villiga att se över det. Men vi hann inte så långt, vi bytte ju regering.
Gunnar Sandberg fortsätter:
– Sedan så har vi en snöskoterklubb i riksdagen. Alla är välkomna, men det är fämst socialdemokrater som ingått i den. Intresset är halvlågt.
Du har ställt en interpellation till miljöminister Lena Ek (c) angående detta. Vad tror du hennes svar blir?
– Tidigare har de svarat att de bollat över detta till snöskoterrådet. Då är det de som har frågan, därför vill de inte lägga nösan i blött. Men rådet har ju inte beslutanderätt, och går dessutom ut nu vid årsskiftet. Vi vet inte om de ska få fortsätta eller inte.
/Dagens Opinion
" Här finns mycket pengar att tjäna för staten".
Snacka om att skjuta sig i foten!
Nu är jag den förste att hävda att vi snöskoteråkare visst ska betala för oss och det arbete väldigt många (få) lägger ned på t ex ledskötsel, däremot tar jag alla dagar på året AVSTÅND från tankar av denna typ som enbart visar att det är kvarlevor från en svunnen tid.
Men det är enkelt, ska staten ta t ex 500 kr per maskin när man byter så ska jag pruta mycket mer vid de regelbundna bytena och ta ett väldigt lågt inbytesvärde på den gamla maskinen, "guess who wins and who looses" kära politiker.
Nu är det bara att agera alla snöskoterägare, ta kontakt med er lokale politiker och tala klarspråk, det har jag gjort!
http://www.dagensopinion.se/s-politiker-kr%C3%A4ver-sn%C3%B6skoteravgift
POLITIK. Sverige behöver en nationell snöskoterpolitik. Det anser riksdagsledamoten Gunnar Sandberg (s). ”Här finns mycket pengar att tjäna för staten”, säger han.
Det säljs årligen omkring 8 000 nya snöskotrar och för varje år ökar också antalet uthyrare i Norrlands inland. Samtidigt som trycket på landets skoterleder ökar sköts underhållet på lederna på ideell basis. Situationen är ekonomiskt ohållbart.
Det säger riksdagsledamoten Gunnar Sandberg, som anser att Sverige behöver en mer sammanhållen politik för snöskotrar.
– När man inte har en nationell politik så bildas det olika regler i olika kommuner och länsstyrelser. När det inte finns direkta riktlinjer så ser exempelvis miljöperspektivet annorlunda ut, säger han.
Bland annat måste ansvarsfördelningen mellan myndigheter klargöras, och finansieringen av skoterleder ses över. Det finns inte heller tillräckliga kontroller för skoteråkningen.
– Allt det här är egentligen en gråzon. Det borde vi reglera upp, så det sköts mer professionellt. Man ska kanske kunna ta ut avgifter på 500 kronor för varje ny skoter som säljs.
Gunnar Sandberg säger att regeringen måste ha en helhetssyn på dessa frågor, som inte bara berör Norrland utan ligger i nationens intresse. Enligt Gunnar Sandberg rör det sig nämligen om stora pengar.
– Det finns länder vars skoterturism har en omsättning på flera miljarder. I USA spenderar de mer än 28 miljarder per år på detta. Det är utgifter för utrustning, kläder, reservdelar.
Han fortsätter:
– Här finns det mycket pengar att tjäna för staten och kommunerna. Det finns inte många ställen i världen där man kan köra snöskotrar på.
Han ställer sig också frågande till det nationella skoterrådet, som infördes 2007, men som inte har bestämmanderätt.
– Deras uppdrag är bara att diskutera. Ingen ansvarig minister har besökt det forumet. De har lämnat rapporter, men de vet inte vem som tar emot eller vart rapporterna tar vägen.
Borde Sverige införa en särskild myndighet eller ha en skoterminister?
– Ansvaret ligger redan idag på länsstyrelserna. Men man borde ha ett policydokument, om vilka som har olika ansvarsdelar.
Står partiet bakom dig i den här frågan?
– Ja, vi var ju 2006 villiga att se över det. Men vi hann inte så långt, vi bytte ju regering.
Gunnar Sandberg fortsätter:
– Sedan så har vi en snöskoterklubb i riksdagen. Alla är välkomna, men det är fämst socialdemokrater som ingått i den. Intresset är halvlågt.
Du har ställt en interpellation till miljöminister Lena Ek (c) angående detta. Vad tror du hennes svar blir?
– Tidigare har de svarat att de bollat över detta till snöskoterrådet. Då är det de som har frågan, därför vill de inte lägga nösan i blött. Men rådet har ju inte beslutanderätt, och går dessutom ut nu vid årsskiftet. Vi vet inte om de ska få fortsätta eller inte.
/Dagens Opinion
Last edited: