En tragisk olycka har inträffat, läs atrikeln från Aftonbladet nedan !
Jag hoppas att det införs krav på belysning och reflexer på
hästar om de befinner sig på skoterleder, jag vet inte omständigheterna
om just detta fall men blir påmind om egna otrevliga upplevelser....
Jag kommer omg själv att ta kontakt med ridklubbar i mitt närområde
och hoppas att fler gör samma sak så att vi i möjligaste mån undviker
onödiga olyckor
/Roger
Lördag 18 december 2004
Skoter körde på flicka och häst
Ryttaren förd till sjukhus
En skoter kolliderade med en häst med ryttare på fjället på baksidan av Åreskutan på lördagseftermiddagen.
Ryttaren skadades och fördes nedsövd med helikopter till sjukhus.
Hästen avlivades på plats.
Larmet kom in till SOS 14.51 på fredagseftermiddagen.
Enligt Frank Nilsson, vakthavande befäl vid polisen, har den kvinnliga ryttaren förts nersövd med helikopter till sjukhuset i Östersund.
– Flickan stod bredvid sin häst när skotern körde på dem. Hon fick frakturer på båda benen och hade ett öppet benbrott, säger han till TT.
När räddningspatrullen, bestående av helikopter, räddningstjänst och ambulans, kom till på platsen tog de snabbt ett beslut om att hästen skulle avlivas på plats.
Det var vid 16-tiden fortfarande oklart hur gamla de tre personerna som var inblandade i olyckan är.
De två som färdades på skotern var vid den tidpunkten kvar på olycksplatsen för att invänta polispatrullen.
Olyckan inträffade på en skoterled på fjället utanför byn Huså, bakom Åreskutan.
Anna-Maria Carnhede
Publicerad: 2004-12-18
tipsa oss: ettan@aftonbladet.se
© Aftonbladet Nya medier
Jag hoppas att det införs krav på belysning och reflexer på
hästar om de befinner sig på skoterleder, jag vet inte omständigheterna
om just detta fall men blir påmind om egna otrevliga upplevelser....
Jag kommer omg själv att ta kontakt med ridklubbar i mitt närområde
och hoppas att fler gör samma sak så att vi i möjligaste mån undviker
onödiga olyckor
/Roger
Lördag 18 december 2004
Skoter körde på flicka och häst
Ryttaren förd till sjukhus
En skoter kolliderade med en häst med ryttare på fjället på baksidan av Åreskutan på lördagseftermiddagen.
Ryttaren skadades och fördes nedsövd med helikopter till sjukhus.
Hästen avlivades på plats.
Larmet kom in till SOS 14.51 på fredagseftermiddagen.
Enligt Frank Nilsson, vakthavande befäl vid polisen, har den kvinnliga ryttaren förts nersövd med helikopter till sjukhuset i Östersund.
– Flickan stod bredvid sin häst när skotern körde på dem. Hon fick frakturer på båda benen och hade ett öppet benbrott, säger han till TT.
När räddningspatrullen, bestående av helikopter, räddningstjänst och ambulans, kom till på platsen tog de snabbt ett beslut om att hästen skulle avlivas på plats.
Det var vid 16-tiden fortfarande oklart hur gamla de tre personerna som var inblandade i olyckan är.
De två som färdades på skotern var vid den tidpunkten kvar på olycksplatsen för att invänta polispatrullen.
Olyckan inträffade på en skoterled på fjället utanför byn Huså, bakom Åreskutan.
Anna-Maria Carnhede
Publicerad: 2004-12-18
tipsa oss: ettan@aftonbladet.se
© Aftonbladet Nya medier