Hästsläp som ska bli skotersläp

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej nu har jag fått tag i ett bra ämne till flaksläp.

Mor min var ute o for med hästsläpet för en dryg månad sen och så fick hon sladd på ekipaget så släpet med en häst på 680kg välte ner i diket men hästen klarade sig bra men släpet fick ena sidan förstörd så nu har jag blivit erbjuden att köpa släpet av försäkringsbolaget för 8000:-

Släpet har idag en totalvikt på 2300 kg och är idag knappt 5m långt i skåpdelen och 185cm bred mellan hjulen men i främre delen så är det ca 30 cm smalare. Det finns goda möjligheter för att det ska kunna bli ett bra skotersläp:D Det är av 2004 års modell så det är i övrigt i gott skick förutom vänstersidan.

Så nu har jag tänkt att lyfta av hela skåpdelen för att se hur man på bästa sett kan göra ett bra flaksläp.

Jag kommer dock inte hinna börja jobba med släpet nu i april utan det får bli när jag kommer söderöver efter allt skoterkörande i maj.

Är det ngn som vet om man får bygga till orginal ramen för att på så sätt kunna göra det lite längre och bredare? jag hade tänkt förlänga det ca 50 cm bakåt för att på så sätt få en bättre lastviktsfördelning och så har jag även funderat på att bygga in hjulhusen som det är på 4P's Inline XL.
Idag har släpet en egenvikt på 900 kg så jag hoppas på att kunna på ner vikten till runt 600 kg tom iaf och då får man 1700 kg lastvikt vilket räcker för det mesta :).

Här kommer lite bilder på eländet.



 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det går utmärkt att förlänga bakåt så länge det inte är orimligt långt,du kan ha bra mycket mer än nu och du bör ha lika långt flak bakom som framför hjulen.man får även bredda upp till 220-240 nånting utan problem.
det är ganska fritt så länge man inte kapar eller förlänger i originalramen mellan draget och axlarna, att bygga på med mer material går dock bra så länge originalet är intakt under/innanför.

du är inte intresserad av ett byte?

jag byggde min som inline som du kan se här i projekttråden,bra lastyta och liten totalbredd.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
2300 kilo totalvikt? Vad ska du dra den med för bil?
Rolig film!:hahaha:

Ja den kan jag nästan dra med alla bilarna hemma på gården ;)
Chewa Astro Awd (får dra 2300kg precis) eller gamm Jeepen (är med på första bilden lite) som får dra 2500kg även 210 mercan (300tdt) får dra ganska mkt 2000kg
Synd man inte hade kvar "super dragaren" Ford F350:n med 7,3 liters Diesel V8 :D
bakom den mäktes det inte vad man än hade bakom, gick som tåget med stora släp även i 120km/h. Visserligen krävdes det CE körkort när man körde släp med den men fordonsintresserad som man är så har man ju alla bokstäverna på körkortet.

Jag har ett gammalt släp som är slut i axlar och underrede men som jag har både kapell och kåpa till så jag har funderat på att ev göra något slag lösflaksystem för att lyfta överlämmar och kåpa om man skulle vilja och annars bara göra ett stort flak med låga lämmar så att man även kan köra lite mindre bilar om det skulle behövas.

Idag blev affären klar med bolaget jag får köpa vagnen för 7000:- :)

Engström hade inte du ganska låg lastvikt på ditt släp? Jag har följt ditt bygge endel och jag tycker att det såg ut att bli en väldigt bra vagn skulle bara varit en boggi för att vara optimal.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Rolig film!:hahaha:


Engström hade inte du ganska låg lastvikt på ditt släp? Jag har följt ditt bygge endel och jag tycker att det såg ut att bli en väldigt bra vagn skulle bara varit en boggi för att vara optimal.
ja,jag får lasta bara 430kg men det är taktiksänkning av totalvikt för jag har inte E-kort än.
tar jag E så gör jag en regbes med dom vanliga däcken så får jag lasta mer

jag är väldigt nöjd med vagnen,men som sagt en boggie vore ju optimalt och tar jag bara E så får jag dra 2000 kg me Terranon.

så därför var jag sugen på ditt chassie ifall du inte ids bygga.

jag skulle gärna bygga en inline 6x2,2m flak + V-front me tipp och boggie :p
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
7000 pix var ju snorbilligt. Verkar som dom röker på en del hos försäkringbolaget... :p
Ja jag tycker inte det var farligt för ett bra underrede:)

jag är väldigt nöjd med vagnen,men som sagt en boggie vore ju optimalt och tar jag bara E så får jag dra 2000 kg me Terranon.

så därför var jag sugen på ditt chassie ifall du inte ids bygga.

jag skulle gärna bygga en inline 6x2,2m flak + V-front me tipp och boggie :p
Ja jag ska ha dig i åtanke om jag inte ids bygga men jag ser fram emot att för börja med mitt lilla projekt så fort man kommer ner till fjollträsk igen.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag började jag riva lite på släpet Jag fick bort taket och den vänstra väggen.







Det gick väldigt smidigt att plocka bort de olika delarna. Det tog ca 2 timmar att få bort det där själv.



Detta blev resultatet när jag slutade för dagen.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Du behöver nog sopa ur den.. : )

Ja jo jag såg det när jag tittade på bilderna :p Jag tänkte inte alls på det när jag höll på o riva utan jag var ju så ivrig på att komma igång :stupid:

Jag mätte lite idag och om jag gör som på 4P's inline modell med skärmarna så kommer den att bli ca 220-225 cm bred på flaket :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Verkar ha potential att bli en bra bygge.:rock: Låter som en del goda ideér.
Har du tänkt behålla/bygga om någon form av kåpa/vindskydd för snöskoter varianten av flaket ?

Men vad ska du ha för skoter ? Är inte det där bara en variant för två hästars... :hmmmm: (ursäkta kunde inte låta bli...)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Verkar ha potential att bli en bra bygge.:rock: Låter som en del goda ideér.
Har du tänkt behålla/bygga om någon form av kåpa/vindskydd för snöskoter varianten av flaket ?

Men vad ska du ha för skoter ? Är inte det där bara en variant för två hästars... :hmmmm: (ursäkta kunde inte låta bli...)
Ja jag har funderat på det där med vindskydd/kåpa men jag har inte kommit på någon bra billig lösning :hmmmm:
Ja det har du ju rätt i 2 hästars:laugh: jag får väl se till att strypa nytron lite så att den klarar den gränsen.
Tanken är oxå den att släpet ska gå att nyttja till biltransport om man skulle vilja det.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Att du inte renoverade upp hästvagnen dessa är ju svinit dyra. Köpt ett färdigt släp för pengarna du fått för den.

Kanske jag är negativ nu, men så hade jag själv gjort.