Hållbarhet matta freeride och summit

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Har lite funderingar över hållbarheten på brps mattor med kamhöjd omkring 60mm. Vad har ni för erfarenhet? Hur många kammar borta efter 100-200 mil? Ibland måste man ju transportera sig efter led rätt långt för att komma till alla smultronställen med puder. Så berätta hur era skotermattor har fungerat? Tål dom lite hårdare leder? Förstår såklart att man inte pressar skotern över isarna men överlag så satt säga. Alla svar uppskattas!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Min uppfattning är att det håller bra...
Har drygt 300 mil på en FR, en sidokam har lossnat, men den har försvunnit när man spunnit på nåt.
Åker dock aldrig fort med den...
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Min uppfattning är att det håller bra...
Har drygt 300 mil på en FR, en sidokam har lossnat, men den har försvunnit när man spunnit på nåt.
Åker dock aldrig fort med den...
Okej.. Ja men det låter ju bra! Vad menar du med fort? 80-90 km/h? Tack för svar!
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Ja mattorna håller bra inga tvivel polarns -11 hade nog snurrat närmare 400 å inte en kam skadad.
Hur fort vet jag ej men de är väl vad skotern tar undan.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har kört 100 mil med min FR både på hårt och mjukt underlag och mycket på skrå och jag har alla kammar kvar. Dock så tänker jag mej för när jag kör stenhårda leder och isar.

Min förra simmut 600 -05 hadde gått 700 mil när jag sålde den och den var mattan som nya på så jag skulle vela säga dom håller väldigt bra.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej.. Ja men det låter ju bra! Vad menar du med fort? 80-90 km/h? Tack för svar!
Det är sällan man åker fortare än 100 eller nåt...

Nog tar det skada om det går fort...
Blev omkörd av en kompis på en sjö i vintras, killen kom på max med sin Xp summit, vet inte hur fort det gick. Men det rök tre st kammar i den omkörningen strax efter att han passerade, en träffade mig på axeln... Haha!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
vad jag förstår är det ingen fara att köra fort så länge det är snö men är när det är hårt ute och man kör fort som det kan bli problem. Men känns överlag som skidoos mattor håller väldigt bra.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Dom blir känsligare om det är kallt typ -15 och ner. Om man har lämnat maskinen ute i riktigt kallt väder var lite försiktigt och låt mattan få snurra lite och ta till sig lite värme. Kan vara ide att varm köra lite på pall- bock eller få hjälp att hålla upp den.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Tack! Låter bra :) Verkar som att dom håller bra.. Man får helt enkelt tänka till lite extra vart/hur man kör..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Min -11 Freeride hade gått närmare 450 mil när jag sålde den. Några kamar hade chippat lite i toppen men inga kamar saknades. Jag hade fräst en hel del stubb och sten med den.

Det är som redan sagts värmen som tar kål på mattorna, så är det hårdföre så ska man ta det lugnt. (inte så långt över 100 i alla fall)

För övrigt har inte vanliga summiten och freeriden samma matta, (hade i allaf all inte -11), freeriden har en med hårdare gummiblandning.

En anledning till att BRPs mattor överlag håller väldigt bra är att dom flesta av deras mattor är tillverkade i ett enda stycke, blir bättre resultatän de som tillverkas i bitar och vulkas ihop men kräver väldigt dyra verktyg.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Min -11 Freeride hade gått närmare 450 mil när jag sålde den. Några kamar hade chippat lite i toppen men inga kamar saknades. Jag hade fräst en hel del stubb och sten med den.

Det är som redan sagts värmen som tar kål på mattorna, så är det hårdföre så ska man ta det lugnt. (inte så långt över 100 i alla fall)

För övrigt har inte vanliga summiten och freeriden samma matta, (hade i allaf all inte -11), freeriden har en med hårdare gummiblandning.

En anledning till att BRPs mattor överlag håller väldigt bra är att dom flesta av deras mattor är tillverkade i ett enda stycke, blir bättre resultatän de som tillverkas i bitar och vulkas ihop men kräver väldigt dyra verktyg.
såg att flexmattan på xm:en är skarvad. Kanske inte går på nåt annat sätt iom stavarna inte går hela vägen ut!?