Hög bränsleförbr. 600HO

kankonkan

Medlem
31 mar 2007
26
0
1
Nasade mig tidigare i höstas en 03:as Renegade 600 (ZX), har tidigare haft en äckslate -93.

Nu är det så att denna 600HO suger i sig ca 2,8-3,0L/mil vid mycket modest gasande. Ledåkning utan tokgasande, men ej heller fesande....

Fan, min gamhärk till äckslate låg på cirkus 1.9-2,2L/mil vid samma typ av körande.

Skotern har gått 800mil, svarar bra på gasen över hela registret förutom då den stått på tomgång 30-45sek, den stalar inte riktigt, men man hör ändå att den dragit i sig lite för mycket.

Teorier tack om den höga förbrukningen!

Eller skall det vara på detta viset, knappast va?

:bootyshake:
 

kankonkan

Medlem
31 mar 2007
26
0
1
Minns inte riktigt, men jag skall ta ett kort på dem och slänga upp.

Tror dom var lite åt svartare hållet. Tidigare ägaren hävdar att den gått under 2L/mil i hennes ägo(Ja, den är kärringkörd). Kan ngn nålventil ha hakat upp/torkat fast sig under sommaren?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Enklast är att rengöra/kolla förgasaren. Kan ju vara nåt vajsing där inne. Tjuvluft kanske? Du får felsöka lite.. gonatt.
 

kankonkan

Medlem
31 mar 2007
26
0
1
3 liter e väl lnit hela värden
Jo det är det, om man e van med att en gammeljävel taget betydligt mindre...

2st bilder på stiften. det vänstra är variatorsidan.



 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Vad står dina bränsleskruvar på? Se till att båda står likadant, brukar vara runt 1,5 varv och sen kan du nog skruva in dom ett kvarts varv. Dra sen en fullgasrepa, slå av skotern och kolla stiften. Är dom som dom ser ut på bilden då kan du gå ner ett snäpp på MJ
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Nasade mig tidigare i höstas en 03:as Renegade 600 (ZX), har tidigare haft en äckslate -93.

Nu är det så att denna 600HO suger i sig ca 2,8-3,0L/mil vid mycket modest gasande. Ledåkning utan tokgasande, men ej heller fesande....

Fan, min gamhärk till äckslate låg på cirkus 1.9-2,2L/mil vid samma typ av körande.

Skotern har gått 800mil, svarar bra på gasen över hela registret förutom då den stått på tomgång 30-45sek, den stalar inte riktigt, men man hör ändå att den dragit i sig lite för mycket.

Teorier tack om den höga förbrukningen!



Eller skall det vara på detta viset, knappast va?

:bootyshake:
Byt kolvringar till att börja med. 800mil är ändå 800 mil. Har den levt ett hårt liv är det dags. 600HO går normalt skapligt snålt med org bestyckning. 1 steg på högfart har jag gått ner. Tar ca 2.5-3l vid lek i lössnö och runt 2l för normal ledkörning
 

kankonkan

Medlem
31 mar 2007
26
0
1
Tjosan!

Har meckat isär gasarna nu, och:

MJ 380
PJ 12,5
Bränsleskruvarna på 1,5
Trottelnålen har en bricka under sig, går alltså att sänka.

Notera är också att jag hade isär avgasportarna, och dom var ganska skita och en del sot längst ut, men dom verkade löpa ganska lätt.

Bränsleskruvarna vred jag igen till ca: 1,25varv.

Sen åkte jag och gasade på litegranna, allmän gasning bara och stiften ser då ut enligt följande!

 

kankonkan

Medlem
31 mar 2007
26
0
1
Japp, det är lätt.

Om du plockar bort plastlocket så sitter det en fjäder därbakom, men det är ingen fara.
 

kankonkan

Medlem
31 mar 2007
26
0
1
Bumpar upp!

Skall revidera storleken på lågfarten! Har återigen haft isär för ordentlig rengöring med hjälp av tryckluft och ser då att jag tydligen sett fel, det sitter 17,5 som låfartare, gå ned i storlek?
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
min polare har också en mxz 600 HO och den drar mycket sås den med nästan 4l/milen vid extrem hårdkörning i puder.En annan kompis var med senast som jobbar på skoterfirma och ha sade att han borde bestycka ner för skotern gick bättre då det var 20- ute. Så den gick helt enkelt för fett.Men på vilken höjd kör du skotern?
 

kankonkan

Medlem
31 mar 2007
26
0
1
Nå, den går väl oftast nere vid 100-150möh.

Åker till fjälls en gång/år, och då blir det allt mellan 400-1800möh. Den gången kan jag vel kosta på mig jobbet att bestycka om isåfall. Viktigast att det blir rätt där jag oftast kör.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
först kollar du stiften på 2 olika områden. Halv och full gas.
du måste göra korrekt för att kunna läsa stiften..

det jag ser på stiften är att den just går fett på vänster (men på vilken gas det är på vet ajg inte?!) och högra går lite fetare.. men nu vet man inte på vilken gas du gjort innan du läste stiften så det är iprincip menings löst.. (om du inte själv vet ;))

citerar mig själv:

när man ska kolla stiften så skall man tex dra en fullgas repa sen döda skotern innan du släpper gasen.. bromsa snabbt och därefter kolla stiften.. alltså ingen tomgångs körning för då ändrar stiftens färg..

halvgas: hålla halvgas konstant över en sjö eller dylikt, ganska länge iaf. inte köra med ojämn gas.. sen samma knep som tidigare, döda innan du släpper gasen.. o stanna så snabbt som möjligt.. sen kika stiften..
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
har du kollat om de e sprickor i insugs gummina ??? har en kompis som hade de fele o skotern vart skit knepig , sula i sig en hel tank på 10 mil osså att den va lite svår startad .