Hög tomgång Enduro 600, 00a

FredrikN

Medlem
25 okt 2009
8
0
1
Hej!

Jag har läst många ämnen om just detta problem och hoppas att någon kan hjälpa mig. Mitt problem är följande: Tomgången på skotern har varit bra ända tills efter idag. Efter att skotern har körts varm så går tomgången ner till 3000 varv och stannar där i minst en minut. Om jag "duttar" till på choken går tomgången ner till normalt varv. Har provat med startgas runt insugningsgummin men inte fått någon respons. Har försökt att spruta lite innanför variatorn där jag tror att vevaxeltätningen sitter men inte heller detta påverkar varvtalet. Jag tänkte nu försöka att ta tag i förgasarna och titta om de är rätt inställda eller om det har blivit smuts i dem. Eftersom jag inte har skruvat något med förgasare så vet jag inte hur många skruvar det finns och hur de ska vara inställda. Jag tar tacksamt emot förslag på vad som kan vara fel samt vad jag bör göra. Mina frågor är alltså:


  1. Vart sitter vevaxeltätningen?
  2. Vilka skruvar ska jag skruva på på förgasarna och hur ska de vara inställda?
  3. Är det krångligt att plocka ner förgasarna och göra rent dem utan att sabba alla inställningar?
  4. Ska jag prova något annat?


    MVH Fredrik
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Det är sådär på alla skotrar med flatsideförgasare. Kallas flatsidesyndromet har jag hört :p
Om du ändå vill skruva lite så kan jag svara på dina frågor.

1. Vevaxeltätningen sitter bakom variatorn. Lite krånglig att se.
2. Lossa och kolla lågfarts munstyckena och huvudmunstyckena.
3. Nej det är ganska enkelt om du ar skruvat i förgasare förut och vet ungefär vad du ska lossa på.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det är nog inte flatslide på den modellen. Prova ta bort luftburken o lossa förgasaran. Lys med ficklampa o titta efter sprickor i gummit mellan förgasare o luftburk samt insugsgummina.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
om det inte är vevaxeltätningarna så finns det 3st rör som kommer ut ur vevhuset, dom nipplarna är satt igen med gummiploppar för att täta , ifall pluggarna lossnar så tar skotern tjuvluft där genom.

så ta dig en titt på blocket och leta upp nipplarna och kontrollera så att dom är pluggade igen och täta. nipplarna är stora dom går ej att missa.
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Jag har exakt samma problem med min Enduro 494:a, en snärt på choken och den går ner i varv...mysko.

Det tips jag fått från lokala BRP verkstaden är att lågfartsmunstycket (pyttelitet) kan sitta igen = felet !

Kolla sprängskisserna i tråden med instruktionsböcker mm. Där har du en bra schematisk bild över allt som sitter på förgasarna.

OBS! jobba ALLTID med rätt storlek på mejslar och verktyg när du tar isär en förgasare.

Kommer inte ihåg om det är olika bestyckningar på höger & vänster förgasar på 00:an men var noga med att sätta tillbaka dom på rätt cylinder.

Vi provar oss fram...

/B