Hejsan jag körde min Enduro 600 -01 för första gången nu i helgen. Och till min fasa upptäcker jag att tomgången ligger allt mellan 3000-4000rpm. Vad kan det vara för fel? Suger den luft?. Det var ca -20 och jag körde 2 mil.
Vad skulle det betyda då?Mattias Jonsson skrev:Lugnar varven ner sig om du flippar upp chocken bara en sekund eller två?
Mattias Jonsson skrev:Lugnar varven ner sig om du flippar upp chocken bara en sekund eller två?
Jag har försökt det men det hjälper inteHedman skrev:Rotax har problem med flatside förgasarna att dom "hänger" sig = hög tomgång! Om man slår till på gashandtaget så brukar tomgången gå ner i normal nivå igen!
Jepp det är standard... Polarisägare monterar "boost bottle", Lynx och ski-doo har det från början istället.JeppeK skrev:Har en liten fråga till, är denna "burk" standard på min lynx, har nämligen sett en som inte hade en sådan här "burk" mellan förgasarna. Kan den ha något med saken att göra har varit och känt på insugsgummina men dom kändes hela.
Mattias Jonsson skrev:Flatside förgasarna har ett inbyggt "fel" som gör att maskinen gärna skenar vid tomgångskörning.
Vi flyttade upp nålen på min ett steg och problemet är nästan helt borta. Det händer då och då att tomgångsvarven ökar men den lungnar ner sig när man ger den lite extra sås genom chocke reglaget.
Kontrollera att dina förgasare är bestyckade och inställda enligt rekomendation.
Nej men om du läser lite högre upp så kan du se vad som menas.Hedman skrev:Rotax har problem med flatside förgasarna att dom "hänger" sig = hög tomgång! Om man slår till på gashandtaget så brukar tomgången gå ner i normal nivå igen!