Höga böter för körning i naturreservat.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Njae det är faktiskt allvarligare än så att man Kriminaliserar vanligt hederligt folk som på sin egen bakgård försöker leva som man alltid gjort. Åka och fiska och jaga men någon 30 till 100 mil härifrån har beslutat att vi inte får göra det utan att riskera böter på 20 papp.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har tyvärr sett många sönderrivna myrar där folk kört för tidigt på säsongen, har själv varit med när polare trots 60-70 cm snö rivit upp bruna spår när de rivstartat iväg från stillastående. När man varit ute på försäsongen, så nog finns det ställen det syns på, i åratal efteråt. Och det finns på tok för många skoteråkare som inte har en tanke på att det är någon annans mark de kör på. Kör och sågar ned träd som är i vägen när man kört fast mm.
Det är sorgligt att se. Själv anser jag att det ska vara högre böter när man kör på de förbudsområden som finns, och definitivt när man kör så att det blir skador. Då ska det vara så kännbart att man aldrig någonsin gör om det. För sån körning och förstörelse förstör för oss andra skoteråkare som sköter oss och är rädda om den skoteråkning som finns kvar. Genom detta kanske man kan få utveckligen att vända, när det gäller skoterförbud och söderfinfolks agg mot tvåtaktsknatter.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Har tyvärr sett många sönderrivna myrar där folk kört för tidigt på säsongen, har själv varit med när polare trots 60-70 cm snö rivit upp bruna spår när de rivstartat iväg från stillastående. När man varit ute på försäsongen, så nog finns det ställen det syns på, i åratal efteråt. Och det finns på tok för många skoteråkare som inte har en tanke på att det är någon annans mark de kör på. Kör och sågar ned träd som är i vägen när man kört fast mm.
Det finns inga människor som är så rädd om vår natur som just vi. Vem kan försvara en sönderriven myr ? Men att promenera sönder myrar eller att starta en gruva som lever i 10 år det går bra att göra av statsmakten, så man kan fortsätta att dränera regionen på mark och framför allt ev skatteintäkter går bra. Vi kör aldrig på någon annans mark än vår egen. Sågar man ner ett träd så är det för att använda den som bränsle, vilket kan jämföras med fjällnära skogsaverkning som applåderats & bifallits av staten. Vilka böter ska staten ha ? Vårt användande av naturen har garanterat euoropa’s renast friskaste marker. Lokalbefolkningens användande av fjällvärlden är en garant för att den kommer att fortsätta att vara frisk.

Det är sorgligt att se. Själv anser jag att det ska vara högre böter när man kör på de förbudsområden som finns, och definitivt när man kör så att det blir skador. Då ska det vara så kännbart att man aldrig någonsin gör om det. För sån körning och förstörelse förstör för oss andra skoteråkare som sköter oss och är rädda om den skoteråkning som finns kvar. Genom detta kanske man kan få utvecklingen att vända, när det gäller skoterförbud och söderfinfolks agg mot tvåtaktsknatter.
Jag tycker det är sorgligt att se en med broder som har tappat fokus på vad som sker och har skett i våra marker, för skoter körningens miljöpåverkan är noll och inget jämfört med tex turister som flygs in. Staten borde få ett så kännbart straff som möjligt av det man gjort mot naturen och oss människor som lever i den. Börja med att rösta på den som förespråkar minst statsmakt.

Människorna i fjällkommunerna är helt kapabla att själva besluta om vart och när vi vill köra för ingen är mer rädd om denna natur än vi, för vi bor här. Ev. förbud ska inte beslutas av människor som ingen koppling till våra marker har.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Har tyvärr sett många sönderrivna myrar där folk kört för tidigt på säsongen, har själv varit med när polare trots 60-70 cm snö rivit upp bruna spår när de rivstartat iväg från stillastående. När man varit ute på försäsongen, så nog finns det ställen det syns på, i åratal efteråt. Och det finns på tok för många skoteråkare som inte har en tanke på att det är någon annans mark de kör på. Kör och sågar ned träd som är i vägen när man kört fast mm.
Det är sorgligt att se. Själv anser jag att det ska vara högre böter när man kör på de förbudsområden som finns, och definitivt när man kör så att det blir skador. Då ska det vara så kännbart att man aldrig någonsin gör om det. För sån körning och förstörelse förstör för oss andra skoteråkare som sköter oss och är rädda om den skoteråkning som finns kvar. Genom detta kanske man kan få utveckligen att vända, när det gäller skoterförbud och söderfinfolks agg mot tvåtaktsknatter.


Att säga att skoteråkare ska betala skadestånd och skämmas för "sönderrivna myrar" är ungefär som att stämma en frisör för att han/hon klippte fel eller gjorde ett dåligt jobb.
Myrar växer och fort går det, permanenta skador blir det icke!

Och hur ska man få utvecklingen att vända genom att avstå friåkning? (för det är ungefär vad du skriver). Du tror inte att stockholmarna ser sin chans då att förbjuda friåkning?



För övrigt håller jag helt med dig stugsittarn. Vi skoteråkare ska betala stora pengar om vi så skulle knäcka en gren på någon annans mark, eller förstöra nått blåbärsris. Medans staten kan komma in och förstöra naturreservat för att det tror det finns malm där.

Fick själv känna på detta då jag och några polare skulle upp till ett berg och grilla, berget ifråga låg i ett naturreservat, en grillstuga finns på toppen med ved gjord för allmänheten. Vi åker då upp dit efter vägen som kommunens arbetare har kört med fyrhjuling under sommarn, när stugan byggdes. Sedan på tillbaka vägen mötte vi en kär... Dam i sina bästa år som var jävligt förbannad på oss, menad att vi skoteråkare förstör miljön, vi tar sönder marken, vi har ingen respekt för naturen och att hon minsann skulle polisanmäla oss för vandalism.
Ironiskt när man är miljöbo, men 1.5 mil bort ligger northlands gruva som sänkte grundvatten nivån med 15m(!) och släppte ut avfall i muonio älven vilket nu har skapat algväxt längs med älvrn. Men dessa får inge straff, ingen bryr sig om detta, men det är ju klart northland är inga skoteråkare.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Att säga att skoteråkare ska betala skadestånd och skämmas för "sönderrivna myrar" är ungefär som att stämma en frisör för att han/hon klippte fel eller gjorde ett dåligt jobb.
Myrar växer och fort går det, permanenta skador blir det icke!

Och hur ska man få utvecklingen att vända genom att avstå friåkning? (för det är ungefär vad du skriver). Du tror inte att stockholmarna ser sin chans då att förbjuda friåkning?



För övrigt håller jag helt med dig stugsittarn. Vi skoteråkare ska betala stora pengar om vi så skulle knäcka en gren på någon annans mark, eller förstöra nått blåbärsris. Medans staten kan komma in och förstöra naturreservat för att det tror det finns malm där.

Fick själv känna på detta då jag och några polare skulle upp till ett berg och grilla, berget ifråga låg i ett naturreservat, en grillstuga finns på toppen med ved gjord för allmänheten. Vi åker då upp dit efter vägen som kommunens arbetare har kört med fyrhjuling under sommarn, när stugan byggdes. Sedan på tillbaka vägen mötte vi en kär... Dam i sina bästa år som var jävligt förbannad på oss, menad att vi skoteråkare förstör miljön, vi tar sönder marken, vi har ingen respekt för naturen och att hon minsann skulle polisanmäla oss för vandalism.
Ironiskt när man är miljöbo, men 1.5 mil bort ligger northlands gruva som sänkte grundvatten nivån med 15m(!) och släppte ut avfall i muonio älven vilket nu har skapat algväxt längs med älvrn. Men dessa får inge straff, ingen bryr sig om detta, men det är ju klart northland är inga skoteråkare.
Nej jag menar inte alls att friåkningen ska förbjudas, tvärtom. Men respekterar man inte satta lagar SKA man bötfällas grovt. Oavsett vem man är. Och ofta är det skoteråkare som kommit 40-60 mil för att köra sönder. Ofta från grannlandet i väst. Att man själv inte kör sönder mark och skog betyder inte att det inte sker. Det är i många områden ett problem. Sen att gruvnäringen, vilken jag är stor motståndare till förstör för generationer är ett annat problem. Samma sak med vattenkraften, där har det förstörts biotoper och flöden på ett annat sätt. Men det ursäktar inte att en del skoteråkare faktiskt förstör en hel del i sin framfart, vilket jag anser att de ska stå för.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Bötfällas grovt för att någon 100mil härifrån anser att jag begår ett brott när jag åker på mina förfäders marker. Nej verkligen inte vi borde snarare starta en brottsofferfond där vi solidariskt betalar för att folk utnyttjar sina självklara rättigheter i väntan på bättre tider
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Stugsittaren: Jag är helt med på att du tycker det är förjävligt, och bortsett från hyggen med plant så vill jag påstå att skotrar inte gör någon märkbar skada här vid kusten iaf. Inte som jag sett åtminstone.

Dock detta med "Bötfällas grovt för att någon 100mil härifrån anser att jag begår ett brott när jag åker på mina förfäders marker." Det blir ju lite svårt om man bara ska bötfälla dom som inte bor där.
Det vore kanske en lösning dock, att man får köra där om man bor där. Men jag tror det är väldigt svårt att få igenom en sån lag. Dom flesta bor ju nämligen inte där. =)
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Ja, det var väl ungefär dit jag ville komma. Det spelar ju ingen roll vilka lagar och regler som införs, så länge ingen ordningsmakt ser till att de efterlevs. Då är det bara att gasa på
Och ni har helt rätt. Det är otroligt sällan någon åker fast här uppe pga av att ytorna är enorma och det inte finns resurser. Jag hade inte vart rädd att åka fast om jag brutit mot ett skoterförbudsområde. Dock är jag ganska säker på att det inte är till en fördel för oss skoterförare i framtiden om jag bryter mot det.


Boondocker15: Jag kan visa hur många exempel som helst på olika områden som har sönderkörd mark av snöskotrar. Men som flera skrivit beror det på att det körs för tidigt på säsongen och för sent.

Stugsittaren: Jag håller med dig att man ska ta hänsyn till färdvägar m m. Här uppe har vi förutom länsstyrelsen förbudsområden tillfälliga lokala förbudsområden som kommunen tar. För de tillfälliga förbudsområden är det samebyar, anläggningar m m som söker. Storleken på områden de söker för växer för varje år och jag vill mena att det är en följd av att det inte respekteras. Men som sagt, det är min tolkning.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Jag kan visa hur många exempel som helst på olika områden som har sönderkörd mark av snöskotrar. Men som flera skrivit beror det på att det körs för tidigt på säsongen och för sent.
Jo då kan jag förstå att det blir skador på marken, om man kör när det inte är många dm snö på backen. Är dock lite nyfiken på vars du har sett sönderkörd mark av snöskotrar? För har varken sett eller hört nått om att det skulle vara ett problem vars jag bor (Pajala).
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Här i norra Jämtland syns det mark och skogskador lite här och där, och vore jag markägare skulle jag vara jäkligt irriterad i många fall.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Säga vad man vill om förbudsområden. Men de där tre kommer ju aldrig bry sig om någon lag efter de dommarna. Hur ska de kunna ha kvar nån som helst respekt för rätsväsendet efter detta.
Nej, sånna höga bötesbelopp gör enbart skada, de kommer inte vilja vara samhället något mer behjälpliga.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Bara att se utvecklingen som nu sker i Jorm/Blåsjön området. Till nästa säsong kommer 1/3 av området vara förbjudet att köra på och den 2/3 som är kvar kommer att kosta en del att köra på som då alla ska samsas om. Anser redan nu att det är för trångt på hela ytan och nu ska den bli mindre, (snöar det ofta och mycket är det inga problem med ytan, men de senare åren har tyvärr varigt snöfattiga).
Jag ser två olika scenarion:
Det första är att många skiter i att åka upp dit = mindre problem, men dåligt för dom som lever på skoteråkarna där uppe.

Det andra är att nästan lika många åker upp och betalar sin avgift och det blir problem och området blir ännu mindre eller helt nedstängt.

Jag tror dock att det blir alternativ två tyvärr, så om två år tror jag det är färdigkört där uppe.

Det som blir trist senare är att alla som har kört där kommer att köra någon annanstans (några kanske lägger av) så då kommer belastningen öka på någon annan ort som säkert redan nu är "överbelastad", så blir det mer problem där... sen är stenen i rullning :(
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Fler skotrar på ett mindre område kommer att skapa fler konflikter mellan skidåkare & motorburna. Kanske det som är meningen så man sedan kan hävda att problemen är så stora så kraftiga åtgärder krävs för det som är krav.

Om man verkligen vill lösa konflikter så freda allt runt hotell och skidanläggningar i en radie av 10km.