Högkamsmattor

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Är det någon fler än jag som har upptäckt att det inte är bara fördelar med de extrema högkamsmattorna som en del sätter på sina skotrar.
Jag kan förstå att det blir en suverän snöskottare men det blir samtidigt en ledförstörare utan dess like.
Leden ser ju ut som en nyplöjd åker efter att en högkammare har varit ute och lekt på den.
Det är inte speciellt roligt att lägga ner en massa jobb med sladdning och dyl. för att timmen efter få sitt arbete förstört.

Tänk på det ni som funderar på att byta matta.
 

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
just detta har jag fått hört fastän jag bara har en 28mm kams matta på min gamla häck .
från byn där jag har den är det en enda lång uppförsbacke upp till själva ledsystemet grenar ut sig.... gissa om den är skoj att gasa uppför ? :)

mycket skit får man.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag tror inte att 28mm mattor är så farligt.

50 mm mattorna förstör mycket mer.
 

PJ

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
det är ju bra att nån river i leden lite. ju knöligare destå bättre. det är ju när det är guppigt som man ser vem som hänger med och vem som blir bakom.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Kom ihåg från början av 90talet.
Då fanns det flera som klagade på sportskotrarna med sina "högkamsmattor" som spann sönder lederna.
Högkamsmattorna som dom klagade på var då 25mm, några år senare hade alla skotrar minst 25mm även bredbandare.
I mitten av 90talet klagades det på 32mm mattorna som spann sönder lederna, nu har de flesta touringskotrar 32mm kammar.
Det är inte 51mm kammarna som förstör lederna utan det är användadet av gastummen!
Vad har sämst fäste/spinner mest, 18mm eller 51mm kammar?
 
L

Ledåkare

Du har fullkomligt rätt angående gastummen.

Man kan ju fundera om en del har till & från gas.
Alltså det finns bara 2 lägen tomgång och full gas.

Om alla som kör efter lederna kör med förnuft så har vi inte haft så mycket puckelpister.

Leka kan dom göra utanför leden.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Jag ser inte en 51mm matta som ett problem, kammarna är så mjuka att dom viker sig vid gaspådrag, men mattor som är mellan 30-45 har hårdare kammar och dom viker sig inte lika lätt utan gräver djupa diken i lederna. Men som sagt klarar man inte hålla koll på gastummen så ställer man till skador oavsett matta.
En annan sak, dom som har mattor med låga kammar och drar slädar eller pulkor ställer till med minst lika mycket skada när dom slirar fram. Har åkt några leder till populära fiske sjöar där det kan stå mellan 20 och 50 skotrar med slädar och leden dit är allat annat än fin efter det att dom har passerat.
Så gnäll inte bara på "högkamsmattor" eftersom "lågkamsmattorna" kan ställa till lika mycket skada.
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
Mina erfarenheter säger att lederna blir precis lika guppig av alla sorts mattor. Det är antalet skotrar som avgör hur gropig den blir. Mycket trafik = gropig led.
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
[Uppdaterat: Senast editerat den 03-Feb-03 kl 11:40 PM (CET)]Om man åker efter en skoter med 51mm kammar så ser det rent utav bedrövligt ut på leden man kan nästan jämföra det med en nyplöjd åker, det gör det inte om man åker efter en skoter med en matta på 25mm. ......
 

Zwofurti

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
men tänk er då om nån är ute å gasar.. om man gasar på med 51 mm kammar, då blir det juh inge hög, men däremot om du har samma motor med 23 mm matta då får du HÖGAR som är farliga å ivägen, inte lågkammarna som förstör då? ja just de, tycker inte högkamsmattor är problem, dom river juh bara upp lite kulor i leden..
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Nej du har rätt det blir ingen snöhög om man har högkamsmattor, det blir en snödriva.....

Nisse
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det är likadant med motocross en ny sladdad bana ser ungefär likadan ut efter en stund.
:)
mvh: Bosse............

 
J

Johan larsson

Är man inte medveten om att det kommer folk och kör efter en led, när man sladdar den?
det är väl därför det finns leder för att man ska köra på dom!
att nån viss mattyp skulle riva sönder en led till ingenting tror jag e lite överdrivet
klart att en led slits. den är ju bara gjord av snö. den luckras upp efter x antal skotrar har passerat oavsett matta.
om leden är dåligt underhållen och man far å sladdar den ett varv på nysnön så blir nog leden gropig å jävlig ändå..

personligen lider jag inte av guppig led.