Högt tryck i kylsystemet på 800r

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Skotern är en summit 800r 08 som jag nyss köpt.
Till problemet.. fick fylla på ca 1,5liter kylarvätska innan det kom upp till nivåsträcker i expansionskärlet. och tycker att skotern ryker otroligt mycket även när skotern är varmt. jag tog av kåpan fram och startade skotern och stog och kollade när motorn vart varm så försvann all vätska i expansionskärlet. så jag slog av skotern och lättade försiktigt på locket och det är ett fruktansvärt tryck i behållaren och allt vatten kommer tillbax direkt.. så jag inbillar mig att skotern läcker vatten in i motorn så det blir kompresion i kylsystemet där av det höga trycket och att den ryker mycket.. någon som har några förslag på vad som kan vara fel eller varit med om liknande? tänkte börja med att byta topp packningen.:eek:hwell:
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Gör ett så kallat CO-test på kylarvattnet då ser du ifall det är avgaser i kylarvattnet.
Det kan nån kylarverkstad/bilverkstad säkert hjälpa dig med...
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Min kusin har en summit xp 800 -08 han hittade vatten i avgassystemet det var nån packning som var dålig, minns inte vilken de var kan ha varit cylinderfotspackningen.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Systemet luftade jag när jag fyllde på dom ca1,5litrarna.. och kylarna blir varm. men kan ju kanske hända att det varit luft ficka när ja fick i så pass mycket. men det som är konstigt är ju att den ryker som en galning och att det blir så högt tryck i kylsystemet.. Det man kanske är mest rädd för är väl om någon packning till vattenpumps axeln har gått sönder.
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Det jag har märkt är att nästan allt vatten försvinner från behållaren när man får upp tryck i systemet, lättar man på locket kommer nivån upp till sträcket igen. På lynxen jag hade fick jag byta ena oringen mellan cylindern och toppen för den läckte in vatten där, som tur var märkte jag det direkt.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Ja samma på min... har köpt o-ringarna till toppen nu så är väl bara att hoppas att det är där den läker. det värsta vore väl om någon packbox som har gått på vattenpumps axeln...
 

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
trycktesta kylsystemet.. låna verktyg av någon ski-doo åf kan finnas på en bilverkstad också då vissa japsar har ''snabblock'' till kärlen om det sitter en sådan på din..

tryck systemet med 1bar ca titta om du ser lekage om du inte gör de kolla så att trycket inte sjunker låt den stå ett tag med trycket.

lycka till
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Har också samma problem på min Ski-Doo 600 rs -08.

Tänkte höra om ni löste problemet?

De konstiga som jag tycker är det att när man lättar på locket på behållaren så fylls behållaren upp igen...
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Så vart det på min med.. men jag bytte o-ringarna i toppen och båda dom inre ringarna var slut. så den var bra efter det.
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
jag hade typ liknande problem. rykte som en rökmaskin. och de visade sig att oringarna och dom yttre packningarna i toppen var kass..
 
R

RevMan

de flesta XP trycker ur lite kylvätska ur expansionskärlet om dom blir väldigt varma. fyller man 2cm under sträcket så stannar nivån där om det inte är något annat fel.