höja boogien fram, resultat?

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
höja boogien fram?

på våran skoter (ockelbo 5000) finns der ett par extra hål där boggien ser ut att vara fästad fram... vet någon om vilka egenskaper skotern får om man skulle höja alt. sänka den där?

verkar j ufinnas många kloka huvuden här och jag är nyfiken på vad ni kan om just ndenna saken!
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Nja det blir ju rätt stor skillnad... sänker man ner boggien så får man ju mindre skidtryck.. och en annan attackvinkel.. det gäller att kompromissa.. sänker man för mycklet så anar du ju vad som händer.. inget skidtryck.. ännu mer vinglig än orginal osv.. men höjer man lagom så blir det väl lite bättre framkomlighet och så........
 

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
ja att den är vinglig har jag märkt, mer än lovligt nästan, får puttra omkring i 40 på lederna för att ha lite kontroll på maskinen.

menar du med att sänka ner boggien = flytta ett pinhål upp? och tvärtom....

vad blir effekten om jag sänker den fram och höjer den ett par cm bak?

är tacksam för alla tips jag kan få!
 

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
Vad är attackvinkeln? och vad är det som påverkar den då? en enkel förklaring för en enkel lekman vore ju nice!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
fattaren skrev:
höja boogien fram?

på våran skoter (ockelbo 5000) finns der ett par extra hål där boggien ser ut att vara fästad fram... vet någon om vilka egenskaper skotern får om man skulle höja alt. sänka den där?

verkar j ufinnas många kloka huvuden här och jag är nyfiken på vad ni kan om just ndenna saken!
Om du sänker boggien fram, så får du lägre skidtryck o skotern går upp på snön, alltså bättre i djupsnö.
Höjer du boggien fram, så får du högre skidtryck o skotern går bättre på hårt underlag, o styr bättre om du drar kälke t.ex.
Obs. Denna text är läst ur instruktionsboken till Lynx. funkar säkert lika på Ockelbo.

Edit: Ofta räcker det med att justera spiralfjädrarna i boggin enligt önskemål för att få ett liknade rsultat, istället för att flytta på infästningspunkten till boggien.
 

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
ok, men när di menar att höja boogien så ska jag andvände de nedersta fästena?
och när jag sänger den så blir den mer ihoptryckt(enkelt sett)

har jag fattat rätt.... ?
 

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
ville bara veta, men jag ska exprementera lite gran, gör ju mest på leder, men måste ju ändå kunna spåra upp till dom. den är ju vinglig just nu tillräkligt... vingla den mer lär man ju få köra offleden mest hela tiden.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hehe.. Gubben hade en sån där 5000 en gång i tiden... när man skulle över plogkarmen så gick det f****banne mig inte att ta sig över den utan att den vickade :D... så dem är rätt vickiga... Men du får väl exprimentera och skriva vad du tyckte var bäst senare när du kommit fram till nå :D
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
fattaren skrev:
ok, men när di menar att höja boogien så ska jag andvände de nedersta fästena?
och när jag sänger den så blir den mer ihoptryckt(enkelt sett)

har jag fattat rätt.... ?
Höja boggin= Använda översta fästena i chassit. Alltså lägre markfrigång.
Sänka boggin= Använda de nedersta fästena i chassit. Alltså högre markfrigång. ;)
 

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
oki. och när de släppte den ny från fabriken kunde dom inte bestämma om den skulle var riktigt vinglig eller värdelös i lössnö, så man borrade helt enkelt ett håll mittemellan, "så nu e den både ock" vi döper den till vedragare, köper bara gubbarna den, (på den tiden vinglades det nog ännu mer) *hick*


*S*