Höja styret på ZR600 -01

SPNKr

Medlem
12 nov 2006
10
0
1
Funderar på att höja styret på min ZR och tänkte bara fråga hur man gör? Är nybörjare på skoter så.. ;) I manualen så står det hur man kan höja det en bit, räcker det eller måste man köpa en styrhöjare osv?
 

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
En styrhöjare är det som höjer styret så det behövs.. annars beroende på hur mycket du vill höja ditt styre så krävs:

1. Utan att börja förlänga kablar osv. kan du höja runt 5cm(2").
Du köper/tillverkar en kloss som du fäster under själva styret med längre bultar.

2. Om du vill höja ännu mera så krävs vanligen att gaswire och bromsslang förlängs plus eventuella el-kablage.

Te.x jag har höjt mitt styre 10cm (4") med en ställbar* höjare, har köpt en gaswire förlängare(15cm), en ny stålomspunnen bromsslang som är 15cm längre än org. och nya handtagsvärmare till mitt fatbarstyre som jag bara kopplade in dom gamla kablarna, funkar perfekt.

*Ställbar menar jag med att man kan välja hur framåtlutad styret ska vara genom att luta det framåt (vilket inte går om man bara har en alu-kloss)

Hoppas du förstog hur jag menar och att jag var till nån hjälp

/mvh tobbe
 

SPNKr

Medlem
12 nov 2006
10
0
1
En styrhöjare är det som höjer styret så det behövs.. annars beroende på hur mycket du vill höja ditt styre så krävs:

1. Utan att börja förlänga kablar osv. kan du höja runt 5cm(2").
Du köper/tillverkar en kloss som du fäster under själva styret med längre bultar.

2. Om du vill höja ännu mera så krävs vanligen att gaswire och bromsslang förlängs plus eventuella el-kablage.

Te.x jag har höjt mitt styre 10cm (4") med en ställbar* höjare, har köpt en gaswire förlängare(15cm), en ny stålomspunnen bromsslang som är 15cm längre än org. och nya handtagsvärmare till mitt fatbarstyre som jag bara kopplade in dom gamla kablarna, funkar perfekt.

*Ställbar menar jag med att man kan välja hur framåtlutad styret ska vara genom att luta det framåt (vilket inte går om man bara har en alu-kloss)

Hoppas du förstog hur jag menar och att jag var till nån hjälp

/mvh tobbe
Jag förstod nog. :) Tack. Så det går alltså inte att höja det utan styrhöjare? Har kollat i manualen och där står det något om att höja styret, men inget om att man behöver lägga in en kloss eller liknande.
 

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
Jag förstod nog. :) Tack. Så det går alltså inte att höja det utan styrhöjare? Har kollat i manualen och där står det något om att höja styret, men inget om att man behöver lägga in en kloss eller liknande.
Nja, på vissa nyare polaris modeller kan man ju justera styret framåt och bakåt men aldrig hört om att det går att höja.

Det är ju själva klossen/styrhöjarn som lyfter styret.
 

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
ja hade 4" höjare å ett fatbar utan att förlänga nåt och nu har ja 4" höjare och ett styre som e 15 cm högt å då har ja bara bytt till längre bromsslang
Åfan.
På min mxz gick de höja ca 6cm innan gasvajern var helt sträckt.
Är nog väldigt olika mellan olika märken/modeller.
 

SPNKr

Medlem
12 nov 2006
10
0
1
Okej, nu hänger jag med i svängarna. :) Ingen som råkar ha en liten 123-guide för dummies om hur man ska stoppa på styrhöjaren? Och vad för styrhöjare och styren som är att rekomendera.
 

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
Okej, nu hänger jag med i svängarna. :) Ingen som råkar ha en liten 123-guide för dummies om hur man ska stoppa på styrhöjaren? Och vad för styrhöjare och styren som är att rekomendera.
Hur mkt har du tänkt höja styret?
Vad för styre är ju till 100% smaksak, personligen tycker jag fatbar e riktigt sköna.

Här har du en bra sida som har allt du behöver till styret: http://www.peperformance.se/ dock har dom bara ställbara styrhöjare, ej "kloss" modell om man kan kalla dom så.
 

SPNKr

Medlem
12 nov 2006
10
0
1
Hur mkt har du tänkt höja styret?
Vad för styre är ju till 100% smaksak, personligen tycker jag fatbar e riktigt sköna.

Här har du en bra sida som har allt du behöver till styret: http://www.peperformance.se/ dock har dom bara ställbara styrhöjare, ej "kloss" modell om man kan kalla dom så.
Så långt det går utan att krångla till det för mkt, dvs behöva fixa nya kablar osv. Fast det verkade vara lite olika bud i den här tråden, 2" och 4", vilket är det som stämmer? :confused: