höjja xc600-oo

zlatan

Medlem
19 dec 2007
34
0
1
ö-vik
tjena tänkte kolla om de än nån som ha nå bra tipps och bilder hur man få en stabil höjning och vad man ska göra! tycker den är för låg nu vill ha upp den lite! tack för alla svar!:ciao:
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Tjena:ciao:

Du kan ju stoppa såkallade dropbrackets i boggin så får du ner fästerna så mycket som du nu vill höja skotern. Fram kan du trycka in ett par stötdämpare från en Edge t ex med längre fjädringsväg. Vill du ha längre fjädringsväg i boggin också kan du om du vill/ha råd och ork att montera en boggi från Edge också.

Hoppas du fick några tips nu.

//Jim
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
är stötdämparna i boggyn bra, kan eventuellt vara fjädrarna som har blivit matt. Skulle personligen inte höja den med Dropbrackets, blir vinligare att köra, men dessutom så måste du höja den fram med på den modellen. kyll egenskaperna blir sämre med ju högre skotern är.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
är stötdämparna i boggyn bra, kan eventuellt vara fjädrarna som har blivit matt. Skulle personligen inte höja den med Dropbrackets, blir vinligare att köra, men dessutom så måste du höja den fram med på den modellen. kyll egenskaperna blir sämre med ju högre skotern är.
Inte behöver du sätta dropbrackets fram heller, du borrar nya hål för främre boggifästet bara. Och om de behövs så måste man flytta förstärkningen runt fästet.

Men att tänka på är att om man t ex flyttar ner bakre boggifästet 7 cm så flyttar man ner främre 3.5 cm. Man flyttar alltså ner hälften fram av de man gjorde bak, varför? för att få hyffsat rätt vinkel och geometri på boggin.

Inte vet jag heller om den blir vinglig, min funkar fint med dropbrackets. Grym skillnad i lössnön!

//Jim
 
R

Robin

Ang kyl egenskaperna förändras dom endast marginellt, en höjning på 5-10cm gör ingen märkbar skillnad.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
det blir sämre det skriver du ju själv robin. Är det dåligt med snö så blir marginallen större beronde på vart skyllanlägningen sitter.
 
R

Robin

det blir sämre det skriver du ju själv robin. Är det dåligt med snö så blir marginallen större beronde på vart skyllanlägningen sitter.
Så skotern går märkbart kallare i samma stenhårda före pga att den är 5-10cm lägre än en högre skoter? aldrig..

Det jag menar med marginellt är att kylningen kommer inte påverkas i sådan stor grad att skoter går varm just pga utav höjningen, möjligtvis går skoter varm pga föret men då kan jag garantera dig att den hade gått minst lika varm om den var orginal låg.

Att skotern får för lite kylning och går varm pga att man höjjer den 10cm är enbart svammel..
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
sa jag att skotern gick varm för att man höjt den 10cm bak?
jag sa att kyl egenskaperna blir sämre för att snön som mattan ska kasta upp får en längre transport väg. Som exempel när jag kör prox 2an så känns det nog jävligt när det bara är några cm snö, beronde på hastighet. Vem fan fattar inte att en vätskekyld skoter kokar på hårt underlag, utan isrivare eller dylikt.... nya pahzern som har kylare med fläkt klara sig nog.
 
R

Robin

sa jag att skotern gick varm för att man höjt den 10cm bak?
"det blir sämre det skriver du ju själv robin. Är det dåligt med snö så blir marginallen större beronde på vart skyllanlägningen sitter. " ?

jag sa att kyl egenskaperna blir sämre för att snön som mattan ska kasta upp får en längre transport väg. Som exempel när jag kör prox 2an så känns det nog jävligt när det bara är några cm snö, beronde på hastighet. Vem fan fattar inte att en vätskekyld skoter kokar på hårt underlag, utan isrivare eller dylikt.... nya pahzern som har kylare med fläkt klara sig nog.
Dom 0.0blabla graderna som snön hinner "avkylas" på väg från uppsprättning från matta upp till kylarna kan jag garantera att det inte kommer märkas.

Seriöst, om det är 10cm längre väg för snön att färdas upp till kylarna, tycker du verkligen det gör så stor skillnad att maskinen ska börja koka mkt tidigare än vad den skulle göra med en som är 10cm lägre? nå nej..

Hade du gämfört en orginal xc 600 med en som har sänkt boggi på exakt samma ställen med exakt samma förhållande kan jag garantera dig att båda hade börjat koka samtidigt pga det dåligt föret.

Det är ju inte enbart snön som kyler, du har ju även luften som kyler elementen.

För att svara på grabbens fråga, så sänk ner boggin i bakre fästet den höjd du önskar, därefter kör du på halva den längden i främre boggifästet.
Höj inte för mycket dock, då du isåfall får en alldeles för brant attackvinkel.
Och ang kylningen så hade inte jag oroat mig ett minsta dugg för det, att den skulle få märkbart sämmre kylning som resulterar i kokning pga höjninen anser jag enbart vara svammel.

God jul på er!
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
varför kommer då frågan byggde de inte skotern mycket högre från början? Sen när du har höjt den med Dropbrackets bak, hur snyggt blir det sen när nästa ägare inte vill ha dessa på... som man ser på lynxen är de popnitade i chassit.
Hållbarheten? sett många äldre skotrar som har höjt, håller ett tag. kan ju vara bättre kvalite på fabriksgjorda grejor. Men ser lika klent ut som när man förlänger en boggi med plåtar. robin du kanske tycker att det är svammel.. Hade en Xlt -96 Xtra 12 var väldigt hög värme lampan börja lysa bra många gånger på den. fick svar från af att det blev fördålig kylning. även fast det var snö på den tiden.
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
sa jag att skotern gick varm för att man höjt den 10cm bak?
jag sa att kyl egenskaperna blir sämre för att snön som mattan ska kasta upp får en längre transport väg. Som exempel när jag kör prox 2an så känns det nog jävligt när det bara är några cm snö, beronde på hastighet. Vem fan fattar inte att en vätskekyld skoter kokar på hårt underlag, utan isrivare eller dylikt.... nya pahzern som har kylare med fläkt klara sig nog.
Du märker ingen som helst skillnad på tempen om du höjer den 10 cm.
Längre transportväg? visst men inte hinner snön smälta för det.
 
R

Robin

varför kommer då frågan byggde de inte skotern mycket högre från början? Sen när du har höjt den med Dropbrackets bak, hur snyggt blir det sen när nästa ägare inte vill ha dessa på... som man ser på lynxen är de popnitade i chassit.
Hållbarheten? sett många äldre skotrar som har höjt, håller ett tag. kan ju vara bättre kvalite på fabriksgjorda grejor. Men ser lika klent ut som när man förlänger en boggi med plåtar. robin du kanske tycker att det är svammel.. Hade en Xlt -96 Xtra 12 var väldigt hög värme lampan börja lysa bra många gånger på den. fick svar från af att det blev fördålig kylning. även fast det var snö på den tiden.
"varför kommer då frågan byggde de inte skotern mycket högre från början?"

Varför hade man inte styrhöjare orginal på skotrarna? varför hade mattorna så små kammar osv det är exakt samma frågor, sånt handlar om utveckling. Varför flög dom inte till månen för 1000år sedan?

Ingen problem med hållbarheten inte, hade själv drop brackets på min skoter monterat orginal, ca 1500mil, kör fortfarande på samma dropbrackets.
Popnitar är bara att borra lös.

Ang xltn, det är väldigt stor skillnad på en skoter med kylare i tunnel och en som har kylarna på fotstegen, tro mig jag vet vad du menar med dålig kyling på äldre polaris, jag hade/har en xcr med kylarna på fotstegen och då hade den xc 101 boggi vilket är väldigt mycket lägre än xltn, dock fick även jag uppleva varningslampan x antal ggr pga bristande kylning (förra året var det över metern snö här i Kiruna).
Dom kylarna funkade enbart som fotvärmare, har därför flyttat upp dem i tunneln på det här bygget.

Jag vill inte försöka sätta rätt och fel på våra tänkesätt även om det verkar som så, men i detta fall vet jag att kylningen inte kommer påverkas på sådant sätt att det bringar problem.
Det kommer jag även tycka tills någon kan motbevisa mig med konkreta bevis.
 

zlatan

Medlem
19 dec 2007
34
0
1
ö-vik
många fina tips men skulle va en kung jul klapp om man fick se bilder på hur ni mena så man är säker! har inte skruva mkt i skotrar så är ganska osäker på hur man ska göra!
 
R

Robin

Om du kikar närmare på skotern så förstår du nog.

Går du in på tex slps hemsida ser du ett simpelt tillverkat par dropbrackets och du förstår nog själv då hur man lättast tillverkar ett par egna.

Och fram så borrar du helt enkelt hål längre ner i chassit än orginal, beroende på hur mycket du vill höjja den dvs.