Även om det är gemensam lampa för bak- och bromsljus så är det i så fall en tvåtrådslampa, så bakljus- och bromsljusfunktionen kan gå sönder var för sig.
Det är svårt att mäta spänningen i ett skoterelsystem för växelspänning med billiga multimetrar som man kan tänkas ha hemma. Pga regulatorns funktion blir det ingen snygg sinuskurva utan en ganska sönderhackad spänning, som ett enkelt mätinstrument inte visar korrekt. Dyra digitalmultimetrar med s k True RMS-funktion klarar av att mäta rätt.
Ett annat sätt är att ta två exakt likadana 24 V glödlampor, koppla in den ena i skoterns elsystem och koppla den andra till en reglerbar likspänning. Ställ in likspänningen så att båda lamporna lyser lika starkt, med samma färgtemperatur osv, och mät sedan likspänningen.
Om regulatorn går sönder flera gånger på samma skoter så beror det ofta på att antingen den eller lysspolen på tändplattan är dåligt jordad. Det kan också vara frågan om någon dålig jordning mellan motor och chassi eller kabelhärva.
Man bör tänka på att de där regulatorerna, trots att de är ingjutna och ser tåliga ut, är känsliga för slag och stötar. Det sitter nämligen en liten glödlampa ingjuten i dem, den används som spänningsberoende motstånd, och den brukar gå sönder om man t ex tappar regulatorn i golvet.