Handlingar vid färd

Smith

Medlem
7 jan 2008
36
0
1
Nynäshamn
Hallå, Vad gäller, vilka handlingar skall enligt lag medföras vid färd på snöskoter?
Körkort, Försäkringsbrev, Fordonshandlingar?????
Tacksam för svar.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vill fråga en sak jag också.
jag kör utan regplåt,hur identifierar polisen fordonet om jag blir stoppad?
anledningen att jag kör utan är för att jag inte är så sugen att ha en FUL dekal på varken ruta eller huv.
kan man montera regskyllten på buken eller något liknande?
vad säger lagen?
hur mkt böter för att köra utan
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tror det är 800:- om man kör utan regplåt så ska man vara fin så får man lida pin :p. Hur dom kollar om du har utan regplåt är via chassienummret som är instansat på tunneln och dom kan även kolla motornnummer oxå. För att du ska slippa böter så måste regskylten sitta så man ser den framifrån tyvärr.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
då håller jag mig:pför risken att bli stoppad är enligt mig minimal så det får vara
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
vill fråga en sak jag också.
jag kör utan regplåt,hur identifierar polisen fordonet om jag blir stoppad?
anledningen att jag kör utan är för att jag inte är så sugen att ha en FUL dekal på varken ruta eller huv.
kan man montera regskyllten på buken eller något liknande?
vad säger lagen?
hur mkt böter för att köra utan
ja kommer harryhaffa då är det nog kört dyrt lär det bli.
Det står att regskylten ska sitta väl synligt o jag vet då inte hur du kör men bukplåten är inget bra ställe.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Skulle tro att det är bättre att du HAR en regskylt, även om den sitter dåligt placerat, än att du saknar den helt. Skulle även tro att det är högre böter för SAKNAR REGSKYLT än FELPLACERAD REGSKYLT. Så är det iaf på bilar.

På gamla skotern hade jag den på tunnel under kanten på dynan, syntes hur bra som helst, från sidan. Och speciellt fult tycker jag inte.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Skulle även tro att det är högre böter för SAKNAR REGSKYLT än FELPLACERAD REGSKYLT. Så är det iaf på bilar.
.
Så är det inte det är 1500:- i böter om den är felplacerad (ej väl synlig framifrån) precis samma som om den saknas helt.
 

Smith

Medlem
7 jan 2008
36
0
1
Nynäshamn
Tack alla för svaren. Jag tror att jag nöjer mig med att ha med körkortet, resten får man kompensera med botlappar.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Okej, ta bort den helt då för att *****s lite extra med polisen. ;)

har bytt ruta och regskyllten satt på den gammla så därför har jag ingen skyllt.

det jag undrar just nu är ju om det är värt att köra utan...
nån som åkt dit för detta eller klarat sig undan kan ju svara på min fråga kan man tycka
 
4

426H

Jag har regskylten på tunneln men det är inte tillåtet. 1500 kr skall det tydligen kosta. Har hört talas om kontroller vid populära skoterställen kring påsk, men aldrig sett nån polis själv.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det här med reg.skyltens placering kan tydligen vara lite diffust, beronde på olika polisers tolkningar.

Vad som är solklart är att Reg. skylten på snöskotrar som är registrerings besiktigade 1998 och framåt, måste ha skylten väl synlig framifrån. Vad som är väl synlig framifrån, kan tydligen tolkas olika.
Jag vet att A-plog polisen bara accepterar att den sitter framför rutan eller på huven och bötfäller dem som satt sin skylt/dekal bakom rutan, men att A-jaur polisen accepterar även den sistnämnda placeringen.

Har även pratat med några poliser för ett par år sedan, om hur placeringen på snöskotrar som är registreringsbesiktigade före 1998 skall vara.
Dom tolkade lagen så att då lagändringen på dom skärpta kraven kom först 1998 (Man tog bort texten, som var ungefär så här "om synnerliga skäl finns, så kan skylten anbringas på annan synlig plats", detta tolkades då, som att man fick montera skylten på bandtunneln), så därför borde denna lagändring inte gälla dom skotrar som är registreringsbesiktigade före detta år, utan att den gamla tolkningen borde gälla på dessa maskiner.

Så kommer man med en äldre snöskoter,årsmodell före 1998, med den dåtida vanliga placeringen av reg. skylten, på bandtunneln, så menade dom att det kunde bli svårt att bötfälla någon för detta. men dom underströk att dom inte var helt säkra, då det tydligen inte fanns någon rättpraxis ännu (vid denna tidpunkt), dvs. att någon som överklagat böterna blivit fälld i domstol.

En av dom ägde själv en gammal Ockelbo 600 med skylten placerad efter den praxis som gällde då, sidan på chassiet, och han skulle då inte skriva på några eventuella böter från någon övernitisk kollega, utan driva saken vidare till domstol för att få det klarlagt. För då det är ett fastställt bötesbelopp så blir inte böterna högre om man eventuellt blir fälld för brottet i domstol.

Men handen på hjärtat så himla ful är väl inte den lilla klisterskylten ändå, så att det inte ska gå att sätta fast framtill på snöskotern, eller har man nåt att dölja ?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
På min polaris från -01 sitter den på tunneln alldeles vid foten. Å det är då inte jag som satt den där. Men man kanke får lov att flytta på den för att inte få böter.. Ja ja det blir väl till att borra nåra hål i orginalhuven i och med att det inte finns nåra där förut. Eller så får man beställa en ny skylt, för jag tror att min är klistrad. Snyggt??? Nääe.