Handlingar vid färd

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Du kan beställa en ny skylt från vägverket (även internet). Kostar 60kr

Var tänkte du själv att det gick att köpa, Biltema?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ser att många svarat men jag vill ändå förtydliga:

Reg skylt ej synlig/saknas = 1500:- i böter. Skylten ska sitta så att den är VÄL synlig framifrån, inte för en helikopter utan den ska kunna avläsas av en person som står på några meters avstånd. Detta gäller ALLA skotrar, även dom som reggades före -98.

Har du en mörktonad ruta så kan du glömma att ha den bakom och ska du ha den bakom din ruta så se till att sätta den kloss emot rutan så att den går att avläsa framifrån. Fortfarande så händer det att folk blir rapporterade föra tt ha placerat den bakom rutan men då är det oftast tal om att rutan e för mörk alt. att dom vinklat ner den så att den knappt syns.

Reg skylten får inte tillverkas själv, beställas från andra än vägverket eller förändras. Samma gäller på bilar. Kör du med en hemmagjord skylt alt. en skylt från någon obskyr internetsite så får du böter för att du saknar reg skylt.

Den absolut vanligaste ordningsboten i Piteå på snöskoter är:
Regskylt saknas/svår att avläsa.
Till sist:

Det du behöver ha med i form av papper är ett giltigt leg. Saknas reg skylt så slår man fram reg nr genom chassinr.

Punkt.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Men t.ex regskylten på min skoter, som jag köpte nu i höstas, är ju en klisterdekal? finns de från VV också eller är den då olaglig? bra mycket finare med en klisterdekal än en plastskylt.


//Dennis
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Men t.ex regskylten på min skoter, som jag köpte nu i höstas, är ju en klisterdekal? finns de från VV också eller är den då olaglig? bra mycket finare med en klisterdekal än en plastskylt.


//Dennis
Finns att beställa hos VV för 60 pistoler
 
R

Robin

Då måste jag vara helt bortom alla andra då iom att jag tycker regskylten är rätt snygg, på något vis stilren.

Har den monterat mitt på lyktbulan på en edge crosshuv.

Och vid färd tar jag med mig, Körkort,förarbevis,regbevis samt ett glatt leende.
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Men t.ex regskylten på min skoter, som jag köpte nu i höstas, är ju en klisterdekal? finns de från VV också eller är den då olaglig? bra mycket finare med en klisterdekal än en plastskylt.


//Dennis

Den är laglig. Men köper du från någat annat ställe än VV tror jag det inte är lagligt.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skylten ska sitta så att den är VÄL synlig framifrån, inte för en helikopter utan den ska kunna avläsas av en person som står på några meters avstånd. Detta gäller ALLA skotrar, även dom som reggades före -98.
Vet du om någon som har åkt dit med en "Gammskoter" (-1997), har drivit saken vidare till domstol, istället för att skriva på böterna direkt. För ett par år sedan så fanns det ingen rättpraxis på just detta fall, enligt poliser i A-jaur, men saken kan ju ha blivit prövad i domstol efter det.
Så här blir man tydligen inte rapporterad om man kör en "Gammskoter" med skylten på ex. vis bandtunneln, men i Piteå blir man rapporterad.

Har du en mörktonad ruta så kan du glömma att ha den bakom och ska du ha den bakom din ruta så se till att sätta den kloss emot rutan så att den går att avläsa framifrån. Fortfarande så händer det att folk blir rapporterade föra tt ha placerat den bakom rutan men då är det oftast tal om att rutan e för mörk alt. att dom vinklat ner den så att den knappt syns.
I A-plog blir man rapporterad även om skylten sitter bakom vindrutan av klarglas helt upprätt, men inte i A-jaur.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Men handen på hjärtat så himla ful är väl inte den lilla klisterskylten ändå, så att det inte ska gå att sätta fast framtill på snöskotern, eller har man nåt att dölja ?

hehehe:rolleyes:

JAG tycker att den är för***** ful iaf.
and att ha nått att dölja är jag väll inte helt lugn i körningen men eftersom jag har förarbevis och försäkrat så ser jag inte att jag har något att dölja.

vet ingenstanns som jag vill sätta skylten på.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Då måste jag vara helt bortom alla andra då iom att jag tycker regskylten är rätt snygg, på något vis stilren.
Att kalla den snygg är att gå lite långt enligt mig men inte skämmer den så det är värt 1500:- i böter och det kan ju även få andra följd problem.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vet du om någon som har åkt dit med en "Gammskoter" (-1997), har drivit saken vidare till domstol, istället för att skriva på böterna direkt. För ett par år sedan så fanns det ingen rättpraxis på just detta fall, enligt poliser i A-jaur, men saken kan ju ha blivit prövad i domstol efter det.
Så här blir man tydligen inte rapporterad om man kör en "Gammskoter" med skylten på ex. vis bandtunneln, men i Piteå blir man rapporterad.

I A-plog blir man rapporterad även om skylten sitter bakom vindrutan av klarglas helt upprätt, men inte i A-jaur.
Nej jag kan inte säga på rak arm om någon som prövat skyltplacering i tingsrätten..

Angående placeringen av reg skylten så låter det mkt märkligt.. Skillnad mellan a-plog och a-jaur ?

jaja så kan det vara.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag köpte nyss en ny regskylt från vv och på papperet som medföljer står det att den ska vara synlig framifrån och inget mer så det borde man väl kunna tyda lite olika om man nu vill?