Handtagsvärmare m 2 kablar (original 3 (edge))

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Är i färd med att byta styre och de handtagsvärmarna jag fick på posten har bara två kablar, originalvärmarna har tre på edge rmk 05

Blir det att köpa original?
 

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
har också en edge, samma "problem" för mig, men eftersom edgearna har låg och hög värme orginal så går ju inte det, men jag kopplade bara en till jord såklart, sen den andra på hög värme! funkar hur bra som helst, å blir det för varmt äre ju bara att du stänger av den! men så varmt blir det inte tkr jag :p
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Kopplade ihop de två blå, får se hur det blir. För när allt kommer omkring så regleras ju bara volttalet på de två ledarna med enda skillnaden att de har två separata slingor.

Nå, får väl se om man brinner upp eller inte :)
 

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Med low-med-high är det två slingor i handtagen original. Vid low (blå) går ena slingan, vid med (blå/röd) den andra slingan och vid high båda. Brun är jord.
Du kan koppla in en pirat med två kablar och ett förkopplingsmotstånd för att iallafall få low-high. Då klipper du den blåa kabeln (low) som kommer ifrån "handtaget" och monterar in förkopplingsmotståndet "där du klippt". Sedan monterar du respektive handtagsvärmare så att blå och blå/röd kopplas ihop till ena ledaren i handtagsvärmaren. Den andra ansluter du till jord (brun).
Nu kommer low att gå via förkopplingsmotståndet och ge mindre effekt till handtagen. Medium kommer att direkt utan motstånd och high kommer både motståndet och ledningen utan motstånd att användas. Strömmen går alltid lättaste vägen så på high kommer det åxå att vara full effekt.
Så Stryc9:s koppling funkar!