Har du hjälm när du åker?

Har du hjälm när du kör skoter?

• Totalt antal som röstat
    215

RobertE

Medlem
13 sept 2008
16
0
1
Kalix
Jomenvisst anväder jag hjälm på skoter för det är ju både vindtätt ,
varmt och skönt , bullerskydd och skydd mot huvudskador såklart.
Förstår nästan inte alls de som kör i toppluva , kan inte vara
någe trevligt.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Givetis åker hjälmen på, det är en reflex som sitter i från barnsben, så fort man sätter sig på crossen/skotern så åker hjälmen med tillhörande googles dit per automatik, ser det som en lika stor självklarhet som att ha bälte när man åker bil.

Snyggt/Billig och bra försäkring/Skyddar mot vind/kyla/grenar/smällar/buller Hjälmen är helt underbar helt enkelt :D

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
HAHAHA inte nu :D men självklart har jag hjälm när man åker längre sträckor
Gjorde inte grannen heller. Bröt armen, fick pannbenet intryck och höll på att stryka med på kuppen...:(
Men det är ju fritt än så länge att göra som man vill...:rolleyes:

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
Har alltid hjälm, lyckats kvadda några vändor och landat med skallen på både sten och styre. hjälmen är ens bästa vän =)

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
verkar som att många har hjälm men det finns några som röstat nej :p Jag ahr då alltid hjälm förutom när jag körde min citation :p Men jag har inte alltid bälte i bilen :(

mamme

Aktiv medlem
6 okt 2008
60
0
6
om man int har hjälm så är man int nog smart och bör inte heller ha hjälm:)

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Samma här, alltid hjälm på samt googles.
Men dom få undantagen är ju på & avlastning av skoter
samt om man ska flytta skoter 2 meter eller nått.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag använder alltid hjälm då den håller värme, dämpar ljudet och skyddar mitt huvud. Jag såg att de nämndes om "fläktisar" och äldre skotrar, men jag tycker de inte spelar någon roll vad eller hur lungt man än kör så finns det alltid medtrafikanter som kanske inte kör lika lungt och då kan en som kör en "fläktis" stryka med för att han/hon inte använder någon hjälm. Men som tidigare nämnt så är de ju frivilligt. Tänkt på konsekvenserna!

Kör lungt! :ciao:

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Även om man kör lugnt och bara åker till fjälls och fiskar med kälke och hela kånkarongen är hjälm fint.
-Vindtätt
-Varm
-Ljudisolerande
-..och förstås säkert om nån med lite fart möter på fel sida på leden i dold kurva eller krön.

Handen på hjärtat har jag kört utan hittills, men ska köpa en bra hjälm inför nästa säsong då jag är less på att frysa om skallen, säkerhet får man på köpet.

Av de man ser som kör sportskotrar tycker jag 99% verkar ha hjälm, det är jäkligt bra! keep up the good work!