När jag testkör så brukar jag sällan ha hjälm - jag har den sällan med mig i bilen "utifall", och jag har ju så groteskt stort huve så ingen annan har ju hjälm jag kan låna. Men annars, när jag tar en "planerad" tur (mer planerad än en provkörning) så har jag den alltid. Lika när jag åker cross; skyddsjacka, stövlar och hjälm på. Givetvis andra kläder också.
Men ja. Skydd är viktigt, jag skulle inte vilja spräcka skallen och knäcka ryggen... Med min tur skulle jag väl göra det på en gång om jag inte tog skydden.
Sen som många mopedister "på byn" brukar göra, och jag har även sett samma folk göra det med skoter, att hänga hjälmen ovanpå huvet (alltså inte trä den över huvudet, utan lägga den på som en keps) utan att knäppa fast den måste vara bland det dummaste jag vet. Vad fan, ska man ha den på det viset så kan man väl lika gärna vara utan? Jag kan tänka mig att det enda hjälmen gör då är att addera massa till skallen så sagda huvudknopp far i backen/stenen/trottoarkanten ännu fortare än vad den skulle göra om man körde helt utan...
Jag tycker det är viktigt. Att jag ibland, förvisso ytterst sällan, kör utan hjälm själv får stå för mig, det är jag som skadar mig och ingen annan. Dock tycker jag det är dumt om andra ska hålla på och löjla sig och göra illa sig...