har lite fel i skotern...

M

Mikaell

det rasslar och knackar ibland och det låter som det kommer från variatorn. Kan knacka lite lätt även på tomgång ibland. Vad kan det vara för fel?? dyrt att laga??
Mattan kuggar av trots att jag spänt den hårt när jag gasar i djupsnö och i uppförsbacke. är kuggarna slut eller?? annars går den bra, det är en indy 500 sp efi - 92 . mvh
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Kuggannde matta

Har en EFI sks -93 Den kuggar alldrig om på mattan trots att den är ordentligt
slak. Så du har definitivt något annat fel. Kedjan i kedjehuset spänns med
bulten till höger på kedjehuset. Dra fram sekundären så allt slack på kedjan är
framåt sen låser du handbromsen sen drar man bulten det man kan med fingrarna sen backar man ett halvt varv och låser bulten.Bästa sättet är med
locket borta då byter man samtidigt oljan. Jag kör med växellådsolja helsyntet
75w/90 funkar bra.
 
E

Ej medlem/Inloggad

mattan

jag hadde ett liknande problem och det var kedjehus lagret
 

Weeber

Medlem
11 jan 2005
14
0
1
Ja, det är ju en sån där EFI och de är det mycket krångel med, särskilt Polaris tidiga modeller.

Det är nog enklast att köpa en uppsättning förgasare och byta ut insprutningen.
det finns kanske nån som har ett par mikunisar de vill skiljas ifrån för en enkel peng, men då fler och fler skotrar byter ut sina EFI mot förgasare så kommer de kanske att bli dyra i framtiden.

Och Indy 500 är ju en twin, så då kan man köpa en dubbelförgasare till bil, en weeber 45 skulle nog passa riktigt bra. De är billiga med.

Byter du till förgasare så får du ju dessutom en mycket bättre skoter, den kommer att ge minst 10-15 hkr mer och dra mindre bensin. jag har hört att man kan spara 5-7 dl milen på att ha förgasare.
 
E

Ej medlem/Inloggad

En skoter med EFI som funkar, är ju mycket bättre än en likadan skoter med gasare! och att den skulle få mer hästar med gasare är ren bull shit.
 

Weeber

Medlem
11 jan 2005
14
0
1
Jag har en kompis som är skotermek och han säger att man på alla EFI skotrar får 10-15 hkr extra när man monterar förgasare, så slipper man en massa problem med klater och krångel.

Min kompist som konvererade sin RXL fick 15 hkr extra, den gick mycket bättre, och drar nästan en liter mindre per mil.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Weeber skrev:
Ja, det är ju en sån där EFI och de är det mycket krångel med, särskilt Polaris tidiga modeller.

Det är nog enklast att köpa en uppsättning förgasare och byta ut insprutningen.
det finns kanske nån som har ett par mikunisar de vill skiljas ifrån för en enkel peng, men då fler och fler skotrar byter ut sina EFI mot förgasare så kommer de kanske att bli dyra i framtiden.

Och Indy 500 är ju en twin, så då kan man köpa en dubbelförgasare till bil, en weeber 45 skulle nog passa riktigt bra. De är billiga med.

Byter du till förgasare så får du ju dessutom en mycket bättre skoter, den kommer att ge minst 10-15 hkr mer och dra mindre bensin. jag har hört att man kan spara 5-7 dl milen på att ha förgasare.
Jag har haft en Indy 500 EFI, och jag skulle inte tro att det är EFI:n som krackar och har sig! Skulle nog mer rekomendera att spänna kedjan eller kolla dreven i kedjehuset, och ifall det inte hjälper kolla mattspänningen.
EFI:n tror jag då absolut inte är det som ger upphov till problemen, min fungerade helt felfritt utan knackningar.
 
E

Ej medlem/Inloggad

nä det har ju inget med efin å göra med!det är antingen drivaxeln som är jävligt nött eller dreven!jag skulle tro på nått fel i kedjehuset!
 
M

Mikaell

jag märkte att främreprimären var ovanligt lös. kan det vara det?
 
E

Ej medlem/Inloggad

läste lite här på svaren till det här inlägget, det var en som skrev att en skoter med förgasare drar mindre besin än en skoter med insprutning.
stämmer det? har hört att en skoter med insprutning är mycket soppasnålare än en med gasare.
 
M

Mikaell

jag har hört detsamma att efi är bränslesnålare och drar mindre soppa och det tror jag på.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
nog drar en EFI mindre bensin än en förgasar skoter alltid.
Sen så har en EFI skoter ett par hästar mer också.
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Knackningar

Jag är ganska säker att primärvariatorn är slut, att säger det beror på att jag har haft en 500SP -92 och den började knacka på samma sätt som du beskriver.

Jag pratade då med en hel hög så kallade "experter" och alla sa olika saker, så jag körde vidare ett tag och skotern började gå sämre och sämre. Så jag lämnade in den för att kolla upp variatorerna och fick då beskedet att primären var hel slut. Det knackande ljudet var vikterna som slog i variatorn, så mitt förslag är att kolla primärvariatorn.

Att en EFI skulle dra mer än en förgasare tror jag inte på, min -92 drog mellan 1,6-2,0l/mil. Så att du skulle käna 15hk och 6-7dl/mil är ett rent skitsnack, min hade gått 1200mil när jag sålde den utan ett enda problem (förutom variatorn). Man ska även inte jämföra RXL med 500:an, RXL är ett känt problembarn medan 500EFI har haft få problem.

Ps. Alla skotrar kan krångla om man inte sköter om dom.