Har monterat xenon på gamla Polarisen

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag måste understryka här igen att du får under inga omständigheter koppla ihop växelströmspänningen (dvs allt utom elstartsprylarna) med likströmspänningen på något sätt.

bara så det inte blir fel.

sen ang. avgastempen där så spelar det ingen roll om du har den kvar eller kopplar ur. låt det bara vara säger jag.

bifogar några bilder på mitt batterimontage och rinabregulator, satte in en knapp för framtida bruk och ett 12v cigguttag för gps och telefonladdning.
som du ser så har jag en liten annorlunda rinabregulator än den du köpte och därför var jag tvungen att isolera den från chassijorden med ett par gummikuddar.

Edit: lägg märke till biltemas färgmatchande batteri :p
 

Attachments

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Hehe batteriet passade verkligen klockrent i din:)

Hela min xenonkonvertering blir nu likström. Allt mattas direkt från batteriet + och - via antingen strömbrytaren för lyset eller nya helljusknappen, eller ny och ny knapp, ser identisk ut som den förra, bara det att den är modifierad då jag var för oduglig för att få till det här med likriktningen.

Jag har inte haft tid att reda ut det här med kablarna till befintliga regulatorn, vad som är vad ännu.

Är din rekommendation att jag skippar de 2 regulatorerna som sitter där idag och kör helt på den nya? Tänkte också på en sak då jag tycker det verkar vara lurigt att följa vart de 2 jordkablarna tar vägen, kan man skippa bägge och dra en helt ny chassijord till Rinab regulatorn? Om Ja någon rekommendation om vart man bör sätta den kabeln?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
för det första så måste du lösa det här med jorden till statorplattan om du vill ha kvar elstarten. du kan inte dra en ny kabel förränn du separerat växelströmen (som kommer från tändplattan) från motorgods. själva motor o chassit kommer att bli likströmsjordat med rinabregulatorn.

du måste hitta kabeln som är jordad i motorn.
har du hittat vart kablarna kommer ut från motorn? börja där för det är viktigast. kan du verkligen inte hitta dom så kan du som du påpekade tidigare ta lös magnapullen och det för att komma åt men det ska inte behövas. det bör gå in en 6-7 kablar så leta på.

och ja. du MÅSTE koppla ur originalregulatorn och ersätta den med rinabregulatorn, det är steg 2.
det ska bara va en, ja ska titta lite på vad det andra du har är för nåt.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Xenonet fungerar till 100% nu, med allt på likström direkt över batteriet styrt av strömbrytare för av/på, och i läge på kan jag även skifta till helljus. Jag monterade en ny brytare innuti orginalreglaget för hel/halv, kan starta lyset nu utan att behöva starta skotern

Jag skall ta itu med laddningen på söndag, imorn skall jag bort exakt hela dagen/kvällen

Ovärderliga råd du gett såhär långt, jag är oerhört tacksam!
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ok tackar. kul att man kan vara till hjälp och hoppas du reder ut det. jag brukar tänka enligt den "gyllene regeln" som vi fick lära oss i grundskolan, behandla andra så som du själv vill blii behandlad.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Blev en körning på 40 minuter ikväll och lyset fungerade föredömligt. Svårt att få bilder som gör ljuset rättvist men det lyser bra:)

Mätte förövrigt spänningen i batteriet några minuter efter körningen och då låg det på 11,73 volt.

Blir långkörning imorgon, skall bli intressant att se hur länge man har batteri som orkar starta skotern, med lite flyt så kanske någon någon gång i tiden monterat en voltregulator med likriktare på maskinen redan med tanke på att det är 2 regulatorer som sitter på den, men det är nog att hoppas på för mycket flyt

CIMG1701.jpgCIMG1703.jpg
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
vilospänningen på ett fulladdat batteri ligger på 12.6v har jag för mig så jag tror tyvärr inte det men hoppas kan man ju =)
det lyser bra iaf =) ta gärna en bild på hel vs halv-ljus nu när du har modifierat lamporna.

själv har jag roat mig med att renovera motorn idag så imorrn blir provkörningen.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Har nu efter många om och med monterat laddningsregulatorn från Rinab

Innan montering = 12,6 volt laddning på tomgång
Innan montering med xenon påslaget = 11,5 volt på batteriet
Efter montering 14,2 volt laddning (14,6 vid tillslaggsvarv 4200)
Efter montering med xenon påslaget = 12,6 volt på batteriet

Tycker fortfarande det var lite låg laddning med lyset påslaget men med över 12 volt på tomgång (1800 varv) borde man väl klara sig hädanefter?
 
Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Shit va klantig jag är, hade knappt skruvat fast jorden till Rinab regulatorn och när jag gjorde en mätning innan provkörning ikväll så hade jag 15,5 V fram till batteriet (pendlade som bara den och jag fick hjärtat i halsgropen). Drog åt jorden ordentligt och då hade jag istället 13,8 (ganska konstant) volt vid tillslagsvarv ca 4200

Tyvärr han lamporna till baklyset och instrumenteringen förstöras men det hade ju kunnat vara värre

Fråga: Skulle fortfarande jorden till gamla regulatorn (var 2 jordkablar men den från statorn är klippt) anslutas till Rinab regulatorn?


Edit 1: De små 1,7W lamporna vid instrumentet såg riktigt hela ut om man besiktigade dem med ögonon, däremot var de till baklyset uppenbart trasiga. Då jag ändå måste köpa nya lampor till baklyset köper jag till instumentet också. Orkar inte kollat något mer ikväll men saknar jag ström till lamporna blir jag inte lite ledsen

Edit 2: Lamporna vid instrumentet var trasiga, såg det tydligt när jag kollade lite mer noga

Edit 3: 13,8 volt var nog lite opptimistiskt, tror batteriet spelade mig ett litet spratt för det hade nog fått lite mycket laddning när voltregulatorn inte var inkopplad till 100%. Har snarare runt 12,7 volt laddning och sen om jag slår på lyset dimpar det ned till drygt 11,6 och då har jag mätt på utgående svart och röd på Rinab regulatorn
 
Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Gick ut i garaget och mätte en gång till. Hade 12,8 volt ut från regulatorn vid tillslagsvarv (runt 4200)

Men dippar ned ordentligt när jag slår på lyset, tickar nedåt till 11,2 sen gick det upp lite till 11,6 men inte över det vid tillslagsvarv

Skall testa att mäta med högre varvtal på maskinen men jag inbillar mig att inkommande till laddningsregulatorn är för lågt, vad tror ni?

Edit: Grubblade halva natten och det är nästan så jag tror det ät batterispäningen jag får utslag på när jag mäter på röd och svart fast vid regulatorn, så fort familjen fått i sig någon mat måste jag ut och mäta fast med borttagen svart/röd kabel, dvs så jag mäter direkt på regulatorn utan någon som helst koppling till batteriet
 
Last edited:

MeSaber

Medlem
30 mar 2010
12
0
1
Tjoho! Skulle vilja pilla på min RMK 800 -05a med xenon också.

Nån som har lust å rita upp ett elschema lite snabbt i paint hur jag ska koppla? Har inget eget elschema (än) till skojtern =(
Och gärna skriva prylarna jag ska köpa också.

Ska man skippa 55W lamporna och köpa 35W?

/Magnus
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Hopp jag tog bort kablarna som går till batteriet (svart och röd) från Rinab regulatorn och mätte på stiften hade jag ynkliga 6 volt från regulatorn, så det var batterispänningen jag fick utslag på tidigare

Jag begriper inte riktigt vad som kan vara felkopplat i detta tyvärr. Några teorier/frågor nedan

* Blir det fel att ha ena jorden (gick 2 förut) till orginalregulatorn ansluten i godset till nya regulatorn? Den från statorn är ju klippt men jag blandar kankse "vanlig jord" men en växelströmsjord?
* "den gröna kabeln från regulatorn kopplas på gul/röd (Y/R) från statorn", jag har inte klippt gul/röd från statorn utan jag kopplade in den gröna, typ en T korsning numera på gul/röd från statorn, var det fel?
 
Last edited:

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Jag försökte mig på detta i förrgår, och jag körde fast direkt.

Kollade på kontaktstycket som kommer ut från statorn, och kopplade lös det.
Som bilderna visar, så har jag fortfarande kontakt från bruna kabeln mot motor, och den verkar vara jordad längre in.
Kände mig inte så sugen att plocka isär statorn bara för att hitta denna jordkabel.

IMG_0107.jpg

IMG_0109.jpg

Nåväl, jag testade att koppla in rinab regulatorn ändå, och plockade bort den gamla.
Fick samma problem att den också bara levererade 6volt, och funderade på hur det kom sig.
Så jag kopplade tillbaka den regulatorn som satt, och den levererade också bara 6 volt till batteriet.
Så jag kopplade tillbaka + på batteriet och mätte med skotern igång, och då verkar den ladda batteriet, spänningen stiger upp mot 13-14 volt.

Verkar som att man måste belasta regulatorn för att den ska ge ut högre spänning än 6 volt, tänkte inte på det.

Så nu vet jag inte om rinab regulatorn hade fungerat, men som sagt, kändes inte lönt att testa den igen då jag inte hittade jordpunkten.

Kan även bifoga en bild på kontakten till regulatorn, om det nu kan finnas något intresse för det.

IMG_0111.jpg
 

Attachments

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
När du slår på lyset sjunker batterispänningen för dig då? Mäter jag på + och - utgångarna på Rinabregulatorn så sjunker spänningen till runt 11 volt när jag slår på lyset, utan lyset igång har jag bra spänning närmare 13-14 volt
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Är det med batteriet inkopplat?
Bra fråga, det tyckte jag inte att det gjorde något nämnvärt med originalregulatorn, kring 12.80v hade jag då.
Har inte provat med rinab, eftersom jag inte fick rätt spänning ut då jag mätte utan batteri, men och andra sidan, det fick jag ju inte heller med standard.
Har inte provat montera tillbaka lyset än, eftersom det inte kändes som någon idé förrän jag får dit rinab regulatorn.
Och det vet jag inte när det blir av då jag inte lyckas få bort jordningen, känner inte för att demontera statorn just nu.

Har fullt upp just nu med att byta mitt havererade drivaxellager. :)
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
Hur gick det för er med monteringen av xenon lysena och fick ni ordning på laddningen? Funderar på å sätta dit på min jag också.
Ingen som har ett simpelt kopplingschema på den här operationen,eller funkar det att använda dom som finns tidigare i tråden?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Det slutade faktiskt med att jag aldrig fick ordentlig ordning på laddningen, sålde maskinen tidigare i höst och då med orginal halogenlampor.
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Samma här!
Jag uteslöt detta då jag tyckte det var för mycket jobb att skruva loss statorn för att löda bort chassijorden.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hej allihopa. tråkigt att ni inte fick ordning på laddningen.
att ni bara fick ut 6v tyder på att dc jorden är i kortslutning med chassijorden.
man kan även behöva belasta rinab regulatorn med en lampa eller batteri el. likn. för att den ska reglera som den ska.

ni som vill koppla in laddning o batteri för att köra likströmsutrustning måste börja med att se över hur statorn är kopplad, dom flesta jordas på utsudan av motorn men det finns dom som är gjordad direkt inuti statorplattan.
det finns även dom som har likström original och då är det i princip bara "plug n play".

äldre skotrar med elstart har visserligen likström till batteriet men då är det oftast en ful halvvåglikriktning och klarar således inte mer belastning än att just ladda batteriet.

jag kan mer än gärna hjälpa till men i de flesta fall måste jag se ett elschema för att se ur det är kopplat original.
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
hej allihopa. tråkigt att ni inte fick ordning på laddningen.
att ni bara fick ut 6v tyder på att dc jorden är i kortslutning med chassijorden.
man kan även behöva belasta rinab regulatorn med en lampa eller batteri el. likn. för att den ska reglera som den ska.

ni som vill koppla in laddning o batteri för att köra likströmsutrustning måste börja med att se över hur statorn är kopplad, dom flesta jordas på utsudan av motorn men det finns dom som är gjordad direkt inuti statorplattan.
det finns även dom som har likström original och då är det i princip bara "plug n play".

äldre skotrar med elstart har visserligen likström till batteriet men då är det oftast en ful halvvåglikriktning och klarar således inte mer belastning än att just ladda batteriet.

jag kan mer än gärna hjälpa till men i de flesta fall måste jag se ett elschema för att se ur det är kopplat original.
Det är korrekt uppfattat!
På min maskin så är statorn jordad direkt i statorplattan.
Och därför blev det för jobbigt för att ordna.
Kände att jag ville köra istället för att skruva!