Har skurit

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Min ski-doo summit 583 -97a har skurit.
Men jag vet inte riktigt vad som kan vara orsaken så därför tänkte jag att jag skulle fråga er:p
Den har gått 890 mil och gick hur bra som helst och var lättstartad.
Dagen den skar så var det ganska varmt ute och jag hade kört ganska länge, sen när jag kom ut på en sjö så gasade jag i lite mer än jag brukar göra på led och då när jag kommit upp i kanske 115km/h så dog den bara.
När jag skruvade upp cylindrarna så hade den skurit på en cylinder men det hade inte hänt så mycket med den för det gick att horna upp den och sätta i nya kolvar.
Jag vet inte om det är bytt kolvar eller något annat gjort men under mina 50mil med den så har den gått som en pärla. Men vad tror ni kan vara orsaken?
Kan den ha fått för lite olja eller kylning eller är det miltalen?
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
Ja du !!

Det kan vara en packbox som har
gåt sönder och har du då haft otur kan
ramlagren åxo ha tagit skada,
det hände på min 583:a men det
var en 94.

På vilken Cylinder hadde din skoter skurit.
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Det var den vänstra cylindern som hade skurit och inga lager hade gått sönder.
Men kolvarna såg inte så fina ut men det var en kolvring som nypitt fast i kolven sen så hade det blivit några repor men inte större än att de gicka att horna den.
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
vilken färg har tändstiften
dom ska vara gyllenbruna

är dom svart går den för fet
är dom vit gå den för snålt

har några fråga till

hur länge har du
har du haft skotern.

Vart nånstans köpte du skotern.

Vart bor du.
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
dom är gyllenbruna..men tändhattarna har varit ganska glappa kan de ha något med skärningen att göra?
Jag köpte den i Boden i höstas och bor 2 mil norr om Skellefteå.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Är du helt säker på att den fick olja och rätt mängd olja när den skar ?
Stiften var gyllenbruna säger du, kan den möjligtvis gått lite för magert ?

På vilket sätt har den "skurit"? Kan du skicka bilder på grejorna ?
Är det svart under ringarna ?
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
det är oljan jag är osäker på..jag kör med extra olja i tanken sen håller jag på att mäta hur mycke olja den får.
Men den hade inte skurit nå mycket men kolvarna var lite svarta...dom såg inte så fina ut.
Men antalet mil som skotern hade gått alltså 890..kan de ha ngt med saken att göra?
Har inga bilder på kolvarna.
Är ganska så säker på att stiften var gyllenbruna.
 

tomps

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Östersund Sverige
Vad ligger du på för maxvarv?
Har hört (alltså inget jag påstår) att man ska va lite försiktig med 583:eek:rna och inte låta dom varva över 8000.
Har själv en Summit 583 -96 som inhandlades för ett par år sen, väldigt fint skick och man fick en känsla av att den var lugnt körd med lappskidor o allt. Första provturen visade att den gick upp på över 9000 varv vid full gas!
Fixades lätt med att ställa ner ramperna i primären och e ny rem o skotern går bättre efter justering!

Bara en teori i mängden!

Mvh
Thomas
 
F

Fredrikkoraudi

Är jag ute å cyklar eller har inte Summitarna varvspärr vid 9100 varv? Min Summit 600 -99 har iallafall det om man ska lyssna vad som står i instruktionsboken.. Självklart har jag ej varvat så mycket för maxeffekt ligger på 8k :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Fredrikkoraudi skrev:
Är jag ute å cyklar eller har inte Summitarna varvspärr vid 9100 varv ?
Min Summit 600 -99 har iallafall det om man ska lyssna vad som står i instruktionsboken.. Självklart har jag ej varvat så mycket för maxeffekt ligger på 8000
:)
Går ej att jämföra !!

Tillhör helt olika motorfamiljer / konstruktioner.

583 = RV motor

593 = Serie 3 motor
 
F

Fredrikkoraudi

2stroke skrev:
Går ej att jämföra !!

Tillhör helt olika motorfamiljer / konstruktioner.

583 = RV motor

593 = Serie 3 motor
Jo men ja tyckte inte jag jämförde?

Sa att MIN maxeffekt är vid 8000 varv och att SUMMITARNA har en varvspärr på 9100 varv
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Hur mycket olja ska Summiten få?
Har mätt och jag fick den till att få 2.1% olja.
Är det för lite eller lagom?
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej
2.1 räcker..

Kolla upp vad det ska sitta för munstycken i den, å kolla så det stämmer
+ kolla om nålen e flyttad,den ska sitte i ett mittiläge å inte flyttas uppåt så du sänker nålen ...det e 100x bättre å höja nålen
micuni förgasarna har lätt å skära motorer då folk pillat i nålarna,flyttas nålen så tar du av skotern bensin på på fel ställe dvs i mellan registret å då skär dom,lyfter du nålen så går den fetare i mellan registret...
se även över insugsgummina så dom e hela
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Fredrikkoraudi skrev:
Jo men ja tyckte inte jag jämförde?

Sa att MIN maxeffekt är vid 8000 varv och att SUMMITARNA har en varvspärr på 9100 varv
Vad 2-stroke menar är att du har serie 3 motor i din summit, och den har ev. en varvtalsspärr på 9100 rpm, men i gamlare summit 583 sitter det RV motor, den har ingen varvstopp.

Ett faktum är att rotax RV motorer oftast har maxeffekt på lägre varvtal än många tror, och tappar mycket effekt vid relativt litet övervarv. En sak man ofta hör är att nån som undrar "va skotern ska varva?" ofta får svaret "justera så han varvar 8000 de e lagom!" Det stämmer förvisso på många motorer, men oftast inte alls på RV motorerna!

Ang. skärningen kan det ja med tanke på miltalet vara så enkelt att kolvar och ringar var nötta så pass mycket att motorn skar pga. kompressionsläckage efter kolvsidan som orsakade överhettning och skärning. Ett tips är att också byta nållagret i kolvbulten på en motor som gått upp mot 1000 mil, det finns risk att det rasar annars, och tro mig, det är ingen vacker syn att öppna motorn efter det! :D