Hastighetsbegränsning

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Läste att någon forskare i umeå undersökte möjligheten att kunna spärra skotrar till en max fart 70km/h, och detta pga de senaste dödsolyckorna som skett. Enligt mig har dom rätt på ett sätt men att jag är igrunden är imot det. debatt!!!!
 
S

Skoteråkare

I Sverige finns det ungefär lika många snöskotrar som motorcyklar.
Skall vi då även begränsa motorcyklarna till max 110 Km/tim? För det händer betydligt fler dödsolyckor där det är en motorcykel inblandad.
Hur ska vi göra med personbilen? De flesta nya bilar har en topphastighet över 200 Km/tim. I trafikolyckor med bilar inblandade dör det ännu fler än i motorcykelolyckor. Ska vi då strypa alla bilar till max 110 Km/tim?
Nej, låt motorstyrkan vara, och höj bötesbeloppet med tredubbelt belopp. Och låt polisen få mer pengar till snöskoterbevakning och bättre information om snöskotens alla risker.
Inför en årlig kontrollbesiktning och sätt ”ledskatt” på snöskoter.

 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
du tycker inte att det redan är ett tillräckligt dyrt nöje att åka skoter?
Ska vi inte ha skatt och fartbegränsning på alla motorbåtar också (motorbåtar får ju nämligen gå hur fort som helst). Mer pengar till snöskoterbevakning kan jag dock hålla med om eftersom nästan varenda olycka man läst om haft alkohol med i bilden.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar dyka upp hastighetsbegränsningskrav och annat varenda vinter, oftast som reaktion på någon specifik olycka. Sådant hör till i ett samhälle med yttrandefrihet, men är egentligen inte så mycket att bry sig om.

Ibland har jag också en känsla av att såna här krav dyker upp som lobbyverksamhet från företagare som hoppas kunna sälja sina patentsökta hastighetsbegränsare...och i så fall är de ännu mindre att bry sig om!

Hur det än är så kan man konstatera två saker:
-Det är mycket svårt att juridiskt sett få igenom ett krav på eftermontering av nån slags anordning på redan registrerade fordon.

-Om man ska ställa kravet på nytillverkade fordon så måste det gälla hela EU för att inte räknas som ett otillåtet handelshinder.

Om man nu skulle börja hastighetsbegränsa nyregistrerade skotrar så kommer det att ta lång tid innan det slår igenom i praktiken. Den som vill köra fort får hålla sig till en äldre maskin helt enkelt. Beslutsfattare på lite högre nivå inser nog att ett allmänt införande av hastighetsbegränsare inte är till någon större nytta.

Det enda fall där jag kan tänka mig att det vore samhällsekonomiskt lönsamt med hastighetsbegränsare är på hyrskotrar på turistorter (med tanke på oerfarna och omdömeslösa stockholmare och liknande).
 

Attachments

Dr Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
När jag blir stadsminister:
1. Fängelse för fyllerikörning (minst)

2. obligatoriskt att vara medlem i skoterklubb

3.Fler poliser på lederna för att kontrollera papprerna på skoter + fylleri.

Förslaget på att strypa alla snöskotrar kommer nog att hamna i samma arkiv som förslaget på regnummer på mattan, alltså i soptunnan.


 

Attachments