Hastighetsmätare f7 -06

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
Hastighetsmätaren har slutat visa, allt annat funkar och den lyser!
någon som vet vad jag behöver byta ut?

Tack på förhand :)
 

ARCTICF705

Aktiv medlem
1 dec 2007
56
0
1
Hade samma fel på min bytte givaren som sitter nere vid Diamond driven
Köpte den på www.bengansmotor.se kostade nästan 800kr men fick rabatt så jag betalade
bara lite över 600kr
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Om den är lika som på -05 så sitter den från baksidan på diamonddriven instucken i ett djupt hål täckt med en "plastsprint"
Släng dig under med en ficklampa å kör in huvet sålångt du kan så bör du se kablarna dyka fram där nånstans :)
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
Det du beskriver har jag gjort, tog ur sprinten och då kom en sladd (2 sladdar) som satt fast i någon liten grej ut! Förstår inte riktigt vad det är jag ska byta!
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Kolla så att inte kabeln har gått av i kontakten bakom sekundär variatorn.
Vet inte om det är vanligt men hade iaf gått av där för mig.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Den lilla "grejen" som dom två kablarna satt i är givaren..
Du tar och lirkar ut givarn å delar på kontaktstycket som sitter bakom en tunnplåt nedanför apv motorn vid sekundärvariatorn.. Bengans motor hade nya hemma å de va där jag köpte min.
Givarn sitter på så vis att den läser genom huset på dd:n och tar sina signaler från ett av de stora dreven i planetväxeln som har 5 eller om de va 6st läspunkter (magneter)
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
okej då förstår jag! tack så mycket för svaret lord_nordkvist och ni andra!

hittade dendär givaren nu, den kostar ju $61.59 enligt reservdelskatalogen på bengans!
 
Last edited:

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
nu har jag tagit bort givaren, men det var ju tamef*n omöjligt! den går ju igen vid (diamond driven?) i ett litet "hål", och varken själva givaren eller kontakten gick ju igenom!! slutade med att jag röck till och då gick sladdarna av, fick då ta ut kontakten vid sekundären, och givaren underifrån vid mattan osv.

nu ser jag bara det stora problemet -hur jag ska få igenom den nya givaren i dedär lilla hålet?
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
Jaha måste jag göra det!! Ja då får jag försöka lösa det då!
Köper ny olja också då på samma gång!
Tack för hjälp :)
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
STORT tack för det svaret, supercross.!!! :D

har en till fundering, vid ungefär vilket miltal skulle ni skruva lös DDn och öppna och kolla lager och drev osv? eller ska man köra på "don't fix it if it ain't broke"?
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Jag tog isär min och bytte de flesta lagrena när jag köpte skotern då jag ej visste hur välservad den var. Då hade den gått 560 mil. Det var inget lager som va helt slut men det känns skönt att ha det gjort.
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
Jag tog isär min och bytte de flesta lagrena när jag köpte skotern då jag ej visste hur välservad den var. Då hade den gått 560 mil. Det var inget lager som va helt slut men det känns skönt att ha det gjort.
okejokej! tack för svaret :)