Hastighetsmätaren funkar ej? Hur gör jag..

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Hej på er skoter åkare.

Jag verkar bara ha problem med mina wirerar. Det är så att min Hastighetsmätarwire funkar inte heller. Men om jag tar ur den ur "fästet" den sitter i, och stoppar wiren i skruvdragen och kör. Då funkar den..

Är det någon som tros veta vart felet sitter då? Eller måste jag plocka isär allting och kolla? Kan det vara någon packning där inne där den ska fästas?:rolleyes:

Tack på förhand!

Mvh Jonas :D
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ta lös vinkelväxeln och kolla den. Antingen så har vinkelväxeln pajjat eller så har pinnen som går från drivaxeln till vinkelväxeln gått av.

Om den har gått av så är det läge att kolla drivaxellagret. En känd orsak till att den pinnen går av är att lagret blir för glappt och sliter av pinnen.
Om det lagret går sönder, då går det inte ens att bogsera skotern. Det är kälke med skoter på som gäller.
 

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Tack för all hjälp med mina wirerar.. Det var snällt av dig/er att vägleda mig fram till felet, pinnen där imellan var borta helt. Därför funkade inte hastighetsmätaren, Varvräknaren kan jag ju inte andvända, eftersom jag blandar direkt i bensinen. Så den får jag skita i, huvudsaken en wire funkar :):D