Headlight delete och lampa på XM

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Går i tankar om att ta bort det bedrövliga original lyset på min Freeride -15.

Senaste turen jag var ute och körde och det hann börja mörkna så var jag tvungen att kolla att lamporna ens fungerade som de skulle. Helljus gör ju ingen större skillnad heller annat än att flytta upp ljusbilden lite grann känns det som.
Fler som upplever att det är väldigt svagt lyse på XM, kanske även på XS?

Har istället tittat på Skinz Headlight Delete, kapa av lite vikt samt förstora utrymmet i handskfacket. Utöver de så var jag inne på att istället montera en led lampa på själva sidan av "headlight delete" plasten.

Skinz har egna led lampor som passar rakt av på deras headlight delete kits, men har tyvärr inte lyckats hitta dessa i Sverige. Så tips på andra bra lätt monterade lampor som skulle kunna tänkas passa är välkommet! :)

Nästa fundering kommer kring elektroniken på själva skotern..
Har en känsla av att Ski-doo och Lynx inte direkt brukar uppskatta när man börjar koppla bort saker som t.ex. lyset i det här fallet. Eller är jag helt fel ute? Vet ju att de är folk som redan kör med delete kits, men lika bra att dubbelkolla.
Finns det risk för att förstöra något genom att ta bort det? Tänker på den kända statorn.

Kan man kopplar på en ny LED lampa eller någon annan sorts lampa på kontakterna som ursprungligen går till original lyset, eller är det att föredra att koppla in i tillbehörsuttagen?
 

Snöfräsaren

Ny medlem
24 mar 2015
4
0
1
Norrut
Ja, så här gick det för mig:

När jag beställde ett sådant kit från Oktan så frågade jag just om detta. Deras svar var då dom inte trodde det inte skulle vara något problem. Men för säkerhets skull så kunde dom skicka med två motstånd att montera på.

Ungefär så säger också flera återförsäljare jag pratat med att man bör montera ett motstånd om man tar bort lyset på BRPs skotrar.

Men jag har också ställt samma fråga till tillverkaren Skinz i USA om detta och deras svar var:

*
According to our research and experience- you do not have to make any type of modification to electrical system when eliminating the headlight. The system is designed to handle and deal with excess power produced in the system.


Så egentligen är det väl forfarande lite osäkert om vad som gäller men rimligen bör man väl tro mer på BRP än på Skinz men vad vet jag säkert om detta...?

Nu löste det ju sig eftersom Oktan skickade med motstånd att montera så på det sättet är det ju ett litet problem. Men det vore ju bra att få ett tydligare besked i saken.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Tack för svar Snöfräsaren!

Har suttit och läst om detta på diverse amerikanska forum också. På Dootalk så hittade jag en tråd där det faktiskt var några som påstod att statorn stuckit på deras maskiner efter att de installerat Headlight Delete..

Irondog som är lite av en Ski-doo guru fyllde i med tipset om att installera ett par extra handtagsvärmare (eller annat valfritt tillbehör) och placera dem på valfritt ställe, t.ex. i handskfacket. Detta med anledning av att slippa riskera att just statorn slocknar.

Men läste på något annat ställe att detta enbart gällde maskiner utan batteri. Hade man el-start och därmed batteri, så skulle detta inte vara något bekymmer hävdades det.

Skinz svar på frågan vet jag inte hur mycket jag vågar lita på. Det är ju enkelt för dem att hävda att det beror på något annat fel om den väl lägger av.
Jag skulle också lita mer på BRP än skinz i den frågan och skulle oturen vara framme så får man nog räkna med att införskaffa en ny stator för egna pengar.

Är ju perfekt om Oktan skickar med motstånd annars som gör att det undviks!
Lutar mot att höra av sig till Oktan ändå och höra med dem jag också!

Förövrigt då:
Hur ser fit och finish ut, typisk amerikansk?
Lätt att installera?
Hur har du löst det med lyse?
Stött på någon Polis på patrull med Headlight Delete installerat?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Går i tankar om att ta bort det bedrövliga original lyset på min Freeride -15.

Senaste turen jag var ute och körde och det hann börja mörkna så var jag tvungen att kolla att lamporna ens fungerade som de skulle. Helljus gör ju ingen större skillnad heller annat än att flytta upp ljusbilden lite grann känns det som.
Fler som upplever att det är väldigt svagt lyse på XM, kanske även på XS?

Har istället tittat på Skinz Headlight Delete, kapa av lite vikt samt förstora utrymmet i handskfacket. Utöver de så var jag inne på att istället montera en led lampa på själva sidan av "headlight delete" plasten.

Skinz har egna led lampor som passar rakt av på deras headlight delete kits, men har tyvärr inte lyckats hitta dessa i Sverige. Så tips på andra bra lätt monterade lampor som skulle kunna tänkas passa är välkommet! :)

Nästa fundering kommer kring elektroniken på själva skotern..
Har en känsla av att Ski-doo och Lynx inte direkt brukar uppskatta när man börjar koppla bort saker som t.ex. lyset i det här fallet. Eller är jag helt fel ute? Vet ju att de är folk som redan kör med delete kits, men lika bra att dubbelkolla.
Finns det risk för att förstöra något genom att ta bort det? Tänker på den kända statorn.

Kan man kopplar på en ny LED lampa eller någon annan sorts lampa på kontakterna som ursprungligen går till original lyset, eller är det att föredra att koppla in i tillbehörsuttagen?
Ändå lite kul att lösningen på att du tycker skotern lyser för dåligt är att ta bort lyset!

Säger inget om att du gör det, bara roligt vilka ursäkter vi använder för att ösa mer pengar in i detta svarta hål.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Ändå lite kul att lösningen på att du tycker skotern lyser för dåligt är att ta bort lyset!

Säger inget om att du gör det, bara roligt vilka ursäkter vi använder för att ösa mer pengar in i detta svarta hål.
Förstår att det kan uppfattas så, men samtidigt så eftersöker jag ju förslag på ersättare till originallyset i mitt första inlägg? :)

Planen är att ersätta original med något som kan fylla funktion och kanske till och med användas till lite mer seriös mörkerkörning.

Har suttit och tittat om man istället skulle byta ut själva lamporna mot något som kan ge lite bättre kräm, men verkar som många fått det att fungera dåligt med t.ex. xenon på e-tec och dylikt..

Utifrån den slutsats jag själv då kommit fram till verkar det nästan enklare att helt enkelt ersätta hela lyktbulan med en extern lampa som kan fylla den funktionen. Då anser jag att det inte finns någon anledning att behålla original på, speciellt inte om jag kan utöka skoterns bästa förvaringsutrymme och samtidigt tappa något enstaka kilo.

Tittade på Ski-doo egna led-lyse, men detta verkar tyvärr inte vara kompatibelt med någon av de delete kits som finns på marknaden.

Du får jättegärna komma med förslag på lösning där jag kan behålla original!
 

Snöfräsaren

Ny medlem
24 mar 2015
4
0
1
Norrut
Tack för svar Snöfräsaren!
Vassego! :ciao:

Skinz svar på frågan vet jag inte hur mycket jag vågar lita på. Det är ju enkelt för dem att hävda att det beror på något annat fel om den väl lägger av.
Jag skulle också lita mer på BRP än skinz i den frågan och skulle oturen vara framme så får man nog räkna med att införskaffa en ny stator för egna pengar.
Ja, ungefär så resonerar jag också.

Är ju perfekt om Oktan skickar med motstånd annars som gör att det undviks!
Ja, det gör dom, förvisso tar dom 75 kr/st men det må väl vara hänt.

Sedan skickar dom med två motstånd och vad jag förstår så har dom tänkt att kontakterna ska passa till dom två kontakterna som går till respektive glödlampa. Nu är det dock så att man inte har någon nytta av detta eftersom man måste knippsa av strålkastarkabeln en bit innan separeringen till dom två strålkastarna. Det innebär att du enbart har användning för ett motstånd, inte två. Så där finns det 75 kr att spara.... :blink1:

Förövrigt då:
Hur ser fit och finish ut, typisk amerikansk?
Lätt att installera?
Hur har du löst det med lyse?
Stött på någon Polis på patrull med Headlight Delete installerat?
Jag har ingen uppfattning om amerikansk fit och finish men riktigt 100% fit var det väl inte men det är inte något som syns när man väl trixat dit den.

Vad gäller installationen så var den ju inte något problem. Visst var det måånga skruvar att ta lös men när man väl fått bort strålkastarna så var det ju inte så många att skruva fast Skinz plast. Men däremot kan det säkert bli en hel del mixter det blir när man väl ska sätta tillbaka attiraljerna inför skoterbytet i höst... :-0

Jag kör utan lyse nu eftersom det numera är ljust minst 14 timmar om dygnet så mörkerkörningen blir minimal. Ibland har jag dock med mig en kraftigare pannlampa utifall att man skulle hamna att köra i mörker. Det har dock ännu inte hänt och den risken minskar ju vecka för vecka... :)

Ingen polis har jag mött så vad dom säger vet jag inte. Finns det föresten någon bestämmelse som säger att det är ett lagbrott att vara utan lyse på skotern? :whistle:
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Finns det föresten någon bestämmelse som säger att det är ett lagbrott att vara utan lyse på skotern? :whistle:
Japp speciellt när ni tar bort lyset totalt, då skotern är helhetsbesiktad så kan dom säga ajabaja och ge er böter och i värsta fall ombesiktning :)
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Japp speciellt när ni tar bort lyset totalt, då skotern är helhetsbesiktad så kan dom säga ajabaja och ge er böter och i värsta fall ombesiktning :)
När jag tog skoterkortet fick jag höra att man får köra utan lyse i terräng men om man korsar en väg eller något liknande måste man ha lyse. Sen så är det lilla problemet med att skotern är helhetsbesiktad så man inte "får" ta bort lyset men jag kan ju ha missuppfattat det kursledaren sa
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Han menade nog om lampan gått sönder eller om man har möjlighet att stänga av det helt på en knapp.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Behöver inte ha nåt lyse alls om det är dagtid sa polisen i Jorm förra helgen då en polare blev stoppad och hade delete kit på sin rmk, blir du stoppad när det är mörkt utan lyse ligger du sämre till...
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Hur är det, tror ni att det hade gått att ta bort lyset med skinz headlight delete kit och ändå lyckats montera dit brps original extraljus som man kan tända och släcka lite som man själv känner? Är det någon som tänkt på denna idé? :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ta bort lyset för att spara vikt. Sen lägga till samma lyse igen?

Njä jag tror inte det blir någon hit.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
BRPS led extraljus är väl ändå inte samma som det som sitter original? Om inte annat så kan man väl göra så av rent kosmetiska skäl? :)