hemgjort bk-system

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
är det någon som har tips om hur man bygger ett system som leder bort avgaser typ
(bk-systmet) vilka dimensioner man ska ha mm
 

mattio

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Feb-03 kl 10:19 AM (CET)]Bra fråga!!!!

Jag har oxå haft funderingar kring detta! Måste ju finnas några uppfinnarjockar därute som har lite idéer kring detta, kom igen med era tips!!!!

/Matti
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
bör vara grövre dimention än orginal utblåset.. annars finns risken att motorn skär! tänk även på att inte göra för skarp vinklen där avgasrer går ut från ljuddämparen.. utan den ska vara en jämn och fin böj! sen är det bara att fästa systemet under fotstegen eller hur man vill ha det. risken att motorn skär ökar om du har en motorstarkare maskin!
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
ungefär så långt har jag också kommit, men dimensioner på avgasrör? "grövre" än orginal är ju ganska svävande.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Gjorde ett till min kavasaki. 30*50 fyrkantprofil under fotsteget sedan 50 spiralslang(el) med en 50 brandslang utanpå
som led sedan ett 50 pansarrör (el)under
kälken funkade kanonbra.
 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Avgastempen kan väl öka om förlänger avgassystemet. Det är väl därför den kan skära.
 

119

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Sundsvall
Kolla på ett bk system vad dom använder för mått till din motor... måste väl finnas nån på byn eller nån handlare som har en maskin med lika motor som din... annars är det ca 25-30% större rör än utblåset som gäller tror jag...
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag gjorde ett till min supertrack en gång men lyckades ej få till det nåt vidare, motorn gick sur, troligen på grund av att det blev för stort motstånd.
Jag gjorde mitt i 40x70 profil för att det skulle bli smidigt under fotsteget, men det var nog en miss.
Vad jag har sett så är bk-systemet byggt av 2" rör och man får nog ett bättre flöde i ett runt rör än ett rektangulärt.
Det besvärliga är ju att en rörböj där framme under avgasutsläppet gör att markfrigången blir för låg.