Och dom som är ärliga säger vadå? 10-20 mil?det där med remmproblemet tycker jag verkar vara olika från person till person.
En del säger att dom måste byta efter knappt 100mil, andra säger att dom kört 500mil
utan att ha behövt byta..
Jag och flera bekanta som åker ski-doo har aldrig tyckt att dom käkat rem men det beror väl på vad man jämför med, har nu pratat med mina polare och på fem ski-doo maskiner 2 korta 2 crossover och 1 lång så har remmarna hållt i snitt på dessa ca 220-240 mil. Men en viktig grej som många inte verkar följa är ju att en rem skall köras in vilket exempelvis inte du keez kan ha gjort om du avverkat 3 remmar på 100 mil. 3 remmar = ung 60mils inkörning om man kollar rekommendationer för inkörning. Lämpligtvis som jag och mina kompisar brukar köra en skoter dag med inkörning när vi bytt rem ca 20mil innan man ger full spätta. Om du keez har gjort detta så betyder det att remmarna i snitt har hållt i 13mil efter inkörning som verkar helt skumt, då måste de ha varit nå fel på maskinen.Ja alla summitar eller ski-doo öht. tar ju inte massvis med rem, kan man mixtra lite med varitorer drevningar å ventilation så
kan man ju få till det riktigt bra.
Min -07:as renegade tog 3 remmar på c.a 100mil original. men efter ett v.kit och neddrevning och extra ventilation
så tog den 1 rem på c.a 100mil.
4-tecen har ja kört hittills 190mil med första remmen (sitter på ännu) original allting.
Fråga: Hur många åker 800, då 600 modellen är bra mycket snällare mot remmen?Jag och flera bekanta som åker ski-doo har aldrig tyckt att dom käkat rem men det beror väl på vad man jämför med, har nu pratat med mina polare och på fem ski-doo maskiner 2 korta 2 crossover och 1 lång så har remmarna hållt i snitt på dessa ca 220-240 mil. Men en viktig grej som många inte verkar följa är ju att en rem skall köras in vilket exempelvis inte du keez kan ha gjort om du avverkat 3 remmar på 100 mil. 3 remmar = ung 60mils inkörning om man kollar rekommendationer för inkörning. Lämpligtvis som jag och mina kompisar brukar köra en skoter dag med inkörning när vi bytt rem ca 20mil innan man ger full spätta. Om du keez har gjort detta så betyder det att remmarna i snitt har hållt i 13mil efter inkörning som verkar helt skumt, då måste de ha varit nå fel på maskinen.
ps. ingen av dessa 5 maskiner har modefierats varken på drevning eller variatorsidan. ds.
2st 600or och 3st 800orFråga: Hur många åker 800, då 600 modellen är bra mycket snällare mot remmen?
vad jag vet så sitter inte remmen speciellt länge på en summit 800 utan att äta upp den. oavsett om du kör in den eller inte.
har åkt 320 mil på min original rem på rmk 700:an dragonen och den är ca 1 mm smalare än min nya likadana rem. nu pratar jag om 3211115 (pris 2490 kr) remmen. Kusinen b.la. var så rabiat att han gick in hos åf:aren i stan och ryckte åt sig tre remmar och gick ut och sa att åf får stå för att hans summit äter mer rem än vad den käkar soppa. :-] SÅ visst stämmer det att summit 800 käkar rem och det i ofantliga mängder. Har otaliga kompisar/bekanta med summit/renegade 800r som käkat rem! Så kom inte och svamla om att den inte äter rem, för det gör den vare sig du vill prata om det på riktigt eller om du vill ljuga om det. Det man däremot kan göra med den är att dreva ner den och montera på en mjukare fjäder på den så att den greppar tidigare och inte vrider sig lika mycket vid start.
Varför den äter rem är också ett fenomen, många skoterkunniga personer menar på att ski-doo har en fast sekundär (rätta mig om jag har fel) som inte linjerar sig mot primären när det vrider sig emot den, tillsammans med att motorn och variatorn är utvecklade så att vinkeln på sekundären och primären skiljer sig markant mot de andra märkena och modellerna. vilket gör att remmen inte vrider sig på samma sätt mot variatorerna som till exempel polaris och arctics variatorer gör. motorn vrider sig på samma sätt som för övriga maskiner och märken, men vinkeln för vridningen mot sekundären är osund och skapar mest troligt dessa remhaverier tillsammans med sek. variatorn som inte går att bricka upp i sidled så att den spelar efter primärvariatorns regler, många sätter det där staget i motorn för att den inte ska vrida sig, polaren menar att den blir som en stor vibrator på vissa varvtal.
Jag tror, notera jag tror, att det är tillsammans med vridningen av motorn och att sekundärvariatorn är helt malplacerad, och får därmed detta att göra att remmarna inte håller. Alltså en felkonstruktion från ski-doos/brp:s sida gällande sekundärvariatorns position!
Någon som har någon annan idé kring detta fenomen, så kan jag gladeligen diskutera detta med den personen. Jag kan mycket väl ha fel!