hillclimb x-rs 800 2010 eller assault 2010 !

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Jag ska nu köpa en skoter och ska välja mellan
summit xrs hillclimb -10 eller assault -10.

Finns det några för och nackdelar till dessa skotrar?!
vad har dom för bränsleförbrukning tex.
tar alla tips!

det kommer att bli någon av dessa!
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Har ägt en assault-09 då men hade jag valt idag av dem du skriver så hade jag valt summiten.
Asaulten är rätt rolig dock soppaslukare typ aldrig under 3l/mil oavsett körning, upp mot 5l/m vid lek puder, klättringar m.m vilket ja tycker är för mkt.
summiten verkar gå snålare,kör man i fjälls blir de ju lätt långa "utflykter" så fick man planera å ville inte åka längre än 10mil utan att ta me sig soppadunkar å då var de inte tal om nå lekande.
Assaulten ville ja inte köra i hastigheter över 100km/h då den varvar fullt å mattan går ju rätt tungt, (topphastighet 120km/h) Summiten går fortare å lite snålare på bränsle (jämför med kompisar som kör summit)
polarisarna har ju haft svårt å få motorn gå riktigt bra.
Men Assaulten e ju inte dålig men hade ändå valt summiten trots dem ökanda remproblemen
 

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Okej! har fått för mig att assaulterna drar en hel del soppa.
ägde en polaris rmk dragon 700. och den tycker jag också drog en hel del soppa,
dock inte 5l. Men om jag skall vara helt ärlig så tror jag det lutar mot summiten,
det där med remmproblemet tycker jag verkar vara olika från person till person.
En del säger att dom måste byta efter knappt 100mil, andra säger att dom kört 500mil
utan att ha behövt byta..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
det där med remmproblemet tycker jag verkar vara olika från person till person.
En del säger att dom måste byta efter knappt 100mil, andra säger att dom kört 500mil
utan att ha behövt byta..
Och dom som är ärliga säger vadå? 10-20 mil? :p
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
M8 är inget alternativ då? 2010:eek:rna är ju både motorstarka & soppa-snåla, och dessutom roliga att köra.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Ja alla summitar eller ski-doo öht. tar ju inte massvis med rem, kan man mixtra lite med varitorer drevningar å ventilation så
kan man ju få till det riktigt bra.
Min -07:as renegade tog 3 remmar på c.a 100mil original. men efter ett v.kit och neddrevning och extra ventilation
så tog den 1 rem på c.a 100mil.
4-tecen har ja kört hittills 190mil med första remmen (sitter på ännu) original allting.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja alla summitar eller ski-doo öht. tar ju inte massvis med rem, kan man mixtra lite med varitorer drevningar å ventilation så
kan man ju få till det riktigt bra.
Min -07:as renegade tog 3 remmar på c.a 100mil original. men efter ett v.kit och neddrevning och extra ventilation
så tog den 1 rem på c.a 100mil.
4-tecen har ja kört hittills 190mil med första remmen (sitter på ännu) original allting.
Jag och flera bekanta som åker ski-doo har aldrig tyckt att dom käkat rem men det beror väl på vad man jämför med, har nu pratat med mina polare och på fem ski-doo maskiner 2 korta 2 crossover och 1 lång så har remmarna hållt i snitt på dessa ca 220-240 mil. Men en viktig grej som många inte verkar följa är ju att en rem skall köras in vilket exempelvis inte du keez kan ha gjort om du avverkat 3 remmar på 100 mil. 3 remmar = ung 60mils inkörning om man kollar rekommendationer för inkörning. Lämpligtvis som jag och mina kompisar brukar köra en skoter dag med inkörning när vi bytt rem ca 20mil innan man ger full spätta. Om du keez har gjort detta så betyder det att remmarna i snitt har hållt i 13mil efter inkörning som verkar helt skumt, då måste de ha varit nå fel på maskinen.
ps. ingen av dessa 5 maskiner har modefierats varken på drevning eller variatorsidan. ds.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Jag och flera bekanta som åker ski-doo har aldrig tyckt att dom käkat rem men det beror väl på vad man jämför med, har nu pratat med mina polare och på fem ski-doo maskiner 2 korta 2 crossover och 1 lång så har remmarna hållt i snitt på dessa ca 220-240 mil. Men en viktig grej som många inte verkar följa är ju att en rem skall köras in vilket exempelvis inte du keez kan ha gjort om du avverkat 3 remmar på 100 mil. 3 remmar = ung 60mils inkörning om man kollar rekommendationer för inkörning. Lämpligtvis som jag och mina kompisar brukar köra en skoter dag med inkörning när vi bytt rem ca 20mil innan man ger full spätta. Om du keez har gjort detta så betyder det att remmarna i snitt har hållt i 13mil efter inkörning som verkar helt skumt, då måste de ha varit nå fel på maskinen.
ps. ingen av dessa 5 maskiner har modefierats varken på drevning eller variatorsidan. ds.
Fråga: Hur många åker 800, då 600 modellen är bra mycket snällare mot remmen?

vad jag vet så sitter inte remmen speciellt länge på en summit 800 utan att äta upp den. oavsett om du kör in den eller inte.
har åkt 320 mil på min original rem på rmk 700:an dragonen och den är ca 1 mm smalare än min nya likadana rem. nu pratar jag om 3211115 (pris 2490 kr) remmen. Kusinen b.la. var så rabiat att han gick in hos åf:aren i stan och ryckte åt sig tre remmar och gick ut och sa att åf får stå för att hans summit äter mer rem än vad den käkar soppa. :-] SÅ visst stämmer det att summit 800 käkar rem och det i ofantliga mängder. Har otaliga kompisar/bekanta med summit/renegade 800:eek:r som käkat rem! Så kom inte och svamla om att den inte äter rem, för det gör den vare sig du vill prata om det på riktigt eller om du vill ljuga om det. Det man däremot kan göra med den är att dreva ner den och montera på en mjukare fjäder på den så att den greppar tidigare och inte vrider sig lika mycket vid start.

Varför den äter rem är också ett fenomen, många skoterkunniga personer menar på att ski-doo har en fast sekundär (rätta mig om jag har fel) som inte linjerar sig mot primären när det vrider sig emot den, tillsammans med att motorn och variatorn är utvecklade så att vinkeln på sekundären och primären skiljer sig markant mot de andra märkena och modellerna. vilket gör att remmen inte vrider sig på samma sätt mot variatorerna som till exempel polaris och arctics variatorer gör. motorn vrider sig på samma sätt som för övriga maskiner och märken, men vinkeln för vridningen mot sekundären är osund och skapar mest troligt dessa remhaverier tillsammans med sek. variatorn som inte går att bricka upp i sidled så att den spelar efter primärvariatorns regler, många sätter det där staget i motorn för att den inte ska vrida sig, polaren menar att den blir som en stor vibrator på vissa varvtal.

Jag tror, notera jag tror, att det är tillsammans med vridningen av motorn och att sekundärvariatorn är helt malplacerad, och får därmed detta att göra att remmarna inte håller. Alltså en felkonstruktion från ski-doos/brp:s sida gällande sekundärvariatorns position!

Någon som har någon annan idé kring detta fenomen, så kan jag gladeligen diskutera detta med den personen. Jag kan mycket väl ha fel!
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Man kan ju alltid diskutera inkörningen av remmarna, jag tänker på inkörning i c.a 5-10mil beroende på va för slags körning det är, oavsett märke på skotern sen får de blir som de blir,
men skillnad blev det ju med dem "moddningar" ja gjorde.
De är ju inte det att remmarna tar slut utan dem exploderade ju varenda gång, inte så bra för motorn vid höga varv.
Assaulten körde ja 55mil på första remmen innan ja bytte skoter.
Och nu som ja skrev 190mil på första på 4-tecen, som inte verka ha några större remproblem då har ja inte gjort ngt alls,
inte ens tagit bort plastkåpan på variatorskyddet, men dem har ju en förstärkningsstag mellan motor å chassie(om de nu har ngn inverkan vet ja inte) som inte gör att motorn vrider sig som dem har velat göra på 800orna...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Fråga: Hur många åker 800, då 600 modellen är bra mycket snällare mot remmen?

vad jag vet så sitter inte remmen speciellt länge på en summit 800 utan att äta upp den. oavsett om du kör in den eller inte.
har åkt 320 mil på min original rem på rmk 700:an dragonen och den är ca 1 mm smalare än min nya likadana rem. nu pratar jag om 3211115 (pris 2490 kr) remmen. Kusinen b.la. var så rabiat att han gick in hos åf:aren i stan och ryckte åt sig tre remmar och gick ut och sa att åf får stå för att hans summit äter mer rem än vad den käkar soppa. :-] SÅ visst stämmer det att summit 800 käkar rem och det i ofantliga mängder. Har otaliga kompisar/bekanta med summit/renegade 800:eek:r som käkat rem! Så kom inte och svamla om att den inte äter rem, för det gör den vare sig du vill prata om det på riktigt eller om du vill ljuga om det. Det man däremot kan göra med den är att dreva ner den och montera på en mjukare fjäder på den så att den greppar tidigare och inte vrider sig lika mycket vid start.

Varför den äter rem är också ett fenomen, många skoterkunniga personer menar på att ski-doo har en fast sekundär (rätta mig om jag har fel) som inte linjerar sig mot primären när det vrider sig emot den, tillsammans med att motorn och variatorn är utvecklade så att vinkeln på sekundären och primären skiljer sig markant mot de andra märkena och modellerna. vilket gör att remmen inte vrider sig på samma sätt mot variatorerna som till exempel polaris och arctics variatorer gör. motorn vrider sig på samma sätt som för övriga maskiner och märken, men vinkeln för vridningen mot sekundären är osund och skapar mest troligt dessa remhaverier tillsammans med sek. variatorn som inte går att bricka upp i sidled så att den spelar efter primärvariatorns regler, många sätter det där staget i motorn för att den inte ska vrida sig, polaren menar att den blir som en stor vibrator på vissa varvtal.

Jag tror, notera jag tror, att det är tillsammans med vridningen av motorn och att sekundärvariatorn är helt malplacerad, och får därmed detta att göra att remmarna inte håller. Alltså en felkonstruktion från ski-doos/brp:s sida gällande sekundärvariatorns position!

Någon som har någon annan idé kring detta fenomen, så kan jag gladeligen diskutera detta med den personen. Jag kan mycket väl ha fel!
2st 600or och 3st 800or
Tänkte att det kanske var intressant att få allas erfarenheter. Detta var mina erfarenheter och du har andra, fine. Alla erfarenheter är väl bra att ta upp. Detta är inget jag hittat på, citat: "Så kom inte och svamla om att den inte äter rem, för det gör den vare sig du vill prata om det på riktigt eller om du vill ljuga om det."
Nämn en bra anledning till varför jag skulle ljuga om detta?
Personliga påhopp tycker iafa jag inte hör hemma i ett forum där man diskuterar skoter.
 
R

RevMan

Vi sålde tyvärr bara två Summit XRS2010. Kund nummer ett brukade förbruka 5-10 remmar per vinter på sin summit xrs -07. Han körde in dom ca 300meter.
Samma inkörningsprocedur på 2010 resulterade i cunt 80 mil på första remmen, då släppte corden. då ska man också ha i åtanke att jag inte fick tillfälle att lägga loctite på remjusteringsringen, så när den blev varm så släpptes remspänningen, detta hände många gånger innan remmen gav upp.
Den andra kunden har bara kört 50 mil så det är för tidigt att avgöra.

Rätt remspänning är sjukt viktigt för att få remmen att hålla. Justeringen för detta är en idiotisk konsturktion i plast som släpper när den blir varm. Man fick lägga loctite 638 eller 609 på gängorna så rörde den sig inte men gick fortfarande att justera ett par gånger. Nu till i år så kommer det en justeringsring i aluminium.
Nått som är lika viktigt som inkörning av remmen är varmkörning. Remmen till ski-doo 800 417300377 är stenhård och slirar rejält om den inte får upp rätt arbetstemperatur innan den belastas.


I övrigt så är både dessa kunder nöjda med sina summit xrs.