Hitta pipor till rotax 494

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Var du tvungen att göra något annat än kapa? Eller var det nästan bult on?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Speedtechburken är till en rev 800 från början. Lite omsvetsad nu.
Efter att jag hade kapat bort ljuddämparen fick jag svetsa dit en grej som passade i konan på burken, that´s it.
 

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
Speedtechburken är till en rev 800 från början. Lite omsvetsad nu.
Efter att jag hade kapat bort ljuddämparen fick jag svetsa dit en grej som passade i konan på burken, that´s it.
men blir inte motståndet fel i burken när den är till en 800 ?
var du tvungen att bestycka om skotern eller var det bara att köra ? :D
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
men blir inte motståndet fel i burken när den är till en 800 ?
var du tvungen att bestycka om skotern eller var det bara att köra ? :D
Jag mätte inte motståndet före och efter så det är svårt att säga, men med tanke på att röret och dämparen är cirka 60mm i innerdiameter så skulle jag tro att burken flödar typ 100% mer än originalet. Det är ju ändå pipan som ska stå för motståndet/backpulserna i en tvåtaktare. Det enda som kan vara farligt är om du monterar en slutburk med för högt motstånd, då får du för mycket backpulser och skotern skär (om du inte bestyckar upp den). Jag ändrade inget, monterade och körde bara. Det där i kombination med en vevhusportning, mild cylinderportning, rejäl nerdrevning och variatorkit gjorde underverk för den trista enduron.
 

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
Jag mätte inte motståndet före och efter så det är svårt att säga, men med tanke på att röret och dämparen är cirka 60mm i innerdiameter så skulle jag tro att burken flödar typ 100% mer än originalet. Det är ju ändå pipan som ska stå för motståndet/backpulserna i en tvåtaktare. Det enda som kan vara farligt är om du monterar en slutburk med för högt motstånd, då får du för mycket backpulser och skotern skär (om du inte bestyckar upp den). Jag ändrade inget, monterade och körde bara. Det där i kombination med en vevhusportning, mild cylinderportning, rejäl nerdrevning och variatorkit gjorde underverk för den trista enduron.
okej ! men nu en annan fråga, vart kan man få tag på variatorkit till 494? har letat men hittar fan inget ! :hmmmm2:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
lars ?

Jag har kapat isär och satt dit en speedtech burk på min 494 iallafall.
Den låter faktiskt inte så mycket ändå.
Jaja, det sitter en fjäder där ståltråden satt vid tillfället för fotografering - hade bara en fjäder löst precis när jag var färdig med operationen.
Speedtech burken är till en REV-800 från början.
Lite omsvetsad nu.
Efter att jag hade kapat bort ljuddämparen fick jag svetsa dit en grej som passade i konan på burken, that´s it.
Jag mätte inte motståndet före och efter så det är svårt att säga, men med tanke på att röret och dämparen är cirka 60mm i innerdiameter så skulle jag tro att burken flödar typ 100% mer än originalet. Det är ju ändå pipan som ska stå för motståndet/backpulserna i en tvåtaktare.
Det enda som kan vara farligt är om du monterar en slutburk med för högt motstånd, då får du för mycket backpulser och skotern skär (om du inte bestyckar upp den). Jag ändrade inget, monterade och körde bara. Det där i kombination med en vevhusportning, mild cylinderportning, rejäl nerdrevning och variatorkit gjorde underverk för den trista enduron.
lars

Kan du inte ta och fota några riktigt bra och skarpa bilder på ditt "bygge" med en riktig digitalkamera och sedan lägga ut häri tråden... ?

..det är ju ganska ofta frågor här på Forumet om andra avgasystem/slutburkar till skotrar med 494'an i .


.