Hjälm

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
Det är så att jag behöver köpa en ny hjälm för skoterkörning.
Jag har nu kört med min gamla mopedhjälm som är en integralhjälm med enkelvisir. En ganska billig modell.
Den går då dock kanppt att använda eftersom glaset immar igen omgående.
Vad ska jag köpa för hjälm? Har bara använt den gamla hjälmen och andra liknande.
Är crosshjälmarna bra?
Någon som vet nån bra modell/märke som är prisvärt?
Den ska inte kosta enorma summor.

Tacksam för alla tips!
 

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
(OBS
Den ska inte användas för touringkörning men heller inte på crossbana. Mest för "lekkörning" men ändå blir det resor på några mil efter lederna)
 
L

Lars-Eric

Enligt min erfarenhet är en öppen hjäm
av s k jettyp och face-mask
det enda som fungerar.

 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Köp en Lazer cross hjälm å glasögon!
En lazer hjälm kostar ungefär 1500:-.
Jag köpte en för tå veckor sen och är jätte nöjd!=)
 
A

Apis

går det att ha facemask under crosshjälm? Eller har man bara glasögon?
 
J

Joppe

Du kper en cross hjälm och då brukar man få med ett slags munskydd som går över näsan och sen är det bara att köpa ett par briller som inte är allt för dyra!! Jag kan rekomendera ett par briller och det är SCOTT Safari med blåa glas!! lycka till=)


Mvh JOppe
 

Bjorkis1

Rookie sledder
1 jan 2000
7
0
0
Jag kan rekomendera Sno-Pro's crosshjälm. För det finns ett kanonfint näskydd/dragskydd som man kan köpa till för ca en hundring, som även täcker för främre ventilationen på hjälmen så att man slipper att det drar kallt på nedre delen av ansiktet. Då slipper man krångla med att få in facemasken i hjälmen.
Och även ett par scott enduro med blått glas och silikonband i resåren så slipper man att dom glider mot hjälmen.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
HJC hjälmarna är mycket bra och sköna.. Kostar inte så mycket heller:)
 
F

fnn

Kör med en HJC clx3 med utandningsskydd och scott turboflow briller.helt suveränt blåser ingenting och immar ingenting.
 

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
Men det dr med utandningsskydd har jag inte riktigt fattat... är det nått som gör så att utandningsluften inte åker upp mot glasögonen eller? Det blir väl inte jobbigt att andas?
 
F

fnn

Det är en plastbit som fästes på insidan av hakskyddet,det blir tätt mot kinden nedanför ögonen så all luft kan bara passera nedåt mot halsen men man måste köpa en som är av samma märke som sin hjälm.