Hjälm

S

Skoterägare

Det är många som stryker med under en säsong på grund av att dom inte använder hjälm.
Varför införs det inte hjälmlag på skotern, det har varit betydligt vettigare än den 70km/tim gräns som dom införde och som ingen respekterar?

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Om jag inte missminner mig alldeles, så har det varit upp som förslag tidigare, men det belv nedröstat, då väldigt många redan använder hjälm.

Nu kommer jag inte ihåg några exakta siffror, men jag tror det rörde sig om ca 80-90% som använder hjälm.

I finland har dom lag på att ha hjälm, och där var det inte ens hälften så många som hade hjälm, som i sverige......

Personligen skulle jag inte ha något emot en sådan lag, eftersom jag alltid använder hjälm i alla fall (man måste vara rädd om det lilla man har).

Mvh
Hans L

H

Hjälmar

Att det skulle vara så många som 80-90% som har hjälm är nog tagit lite i överkant, jag skulle tro att sanningen ligger nog vid 50-60% och dom som är sämst är äldre farbröder.

L

LynxLynx

Mycket sant.
Man kan ju som bekant svårligen lära gamla jyckar sitta.
Jag ser själv att det stämmer i min omgivning.
En annan missuppfattning verkar vara att en bredbandare skulle vara "mössvänlig".
Du hittar mycket toppluvor på sävligare maskiner men ett fall eller ett träd i sextio slår sönder dig oavsett om du åker Ockelbo eller RX1.

Daj

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Om man åker runt med timmerdoningen i skogen och lastar timmer så använder man helst inte hjälm...

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Då brukar jag använda huggarhjälmen.
Den är väl inte lika bra som en riktig hjälm men den är ju bättre än ingenting.

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Men du åker knapast 60km/h i skogen häller.
Så jag har viss förståelse för att man inte använde hjälm där, men om du är och åker lite led då för nöjes skull?