Hjälp! kört utan olja i 4T (yamaha venture mp), oljeplugg lossnat efter service..

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
:smow:Har köpt en yamaha venture mp 2010. den hade gått 13mil när jag köpte den, en äldre dam som köpte den ny.
Skött den som den vore min bebis..
Skulle nu åka på pålgårdsmarknad i jämtland nu den 5 mars så jag lämnade in min skoter hos en yamaha auktoriserad serviceverkstad dagen innan. skotern hade då gått 79.6 mil.
talade med verkstadschefen och sade lite skämtsamt att det var min ögonsten och ville inte att han skulle sätta nån prao på den. så han skulle förstå att jag var mkt rädd om den. inga problem sade han.

Hade hela dagen planerad.
Lämnat bort all barn så bara jag och frugan skulle åka med 2 andra kompisar.
Han komma nästan 1.5mil så tyckte jag att skotern började gå tungt, släppte gasen lite känner hur den segar och går tungt, tänkte att kanske slidsen började gå varm... Skulle börja köra åt sidan av spåret men samma sek som jag skulle svängde av tvär dog den samt flipprade det nån felkod på displayen, han dock ej se vilken samt att varningslampan tändes . tänkte vaaa f-n händer.
Stod lite taskigt till. Provstartade och den går runt och skotern startar kör kanske 5-10m sen tvärdör den igen, samt att jag ser att olje lampa tänds.
tänker fula ord... kliver av skotern och kikar framtill. Ser då hur det rinner olja från höger sida. han tänka mååånga tankar innan jag fick bort alla kåpor och se vad som hänt.
Ser då att pluggen i botten av oljetanken inte sitter där och all olja ligger i botten på plasten och sipprar sakta ned mot marken.... !! PANIK
Tror inte det är sant!

FRÅGAN är då vad skall jag göra, har skött skotern som den vore en bäbis, hade tänk haft den läääänge därför jag köpte en sån (i mina ögon ) dyr skoter. kört in den som man ska efter boken..
Och så händer nått sådant här, har just nu tappat all intresse för den.
Motorn kan ju ha klarat sig men vem vet?? kanske funkar i 1000 mil sedan händer det nått och kanske kunnat kört 3000mil om detta inte inträffat.
Sånt mal i mitt huvud..
Ringde till stället (som jag ej tänker hänga ut (än)) som servade skotern och bet ihop och sa inget dumt (åt upp min ilska)talade om vad som hänt och sade att FEL kan alla göra, frågan är hur du hanterar problemet. Han beklagade så hemskt mkt och de skulle kolla upp den noga. han sade att de hade datorer att koppla upp den med samt kolla komp. förklarade att det nog var nog minst en liter kvar i motorn och det inte var någe problem.men såg man pölen med olja samt såg droppspåret efter mig så... njaaeee...
Kunde kompensera med en service och få förlängd motorgaranti.
Just då hörde jag bara bla bla bla men bet ihop som sagt och lämnade skotern där. det roliga var att jag jag har 4st auk verkstäder i min närhet och jag tog den som var lite längre bort bara för de kändes mer.. som att de kunde yamaha. sedan när jag kom dit var han som var ansvarig ej där..
Kändes lite sååå där också.
skulle ringa mig på måndag.

Jag är helt knäckt nu, vet ej vad eller hur jag ska göra? HJÄLP MIG!
Älskade skotern på alla sätt men nu känns den helt kall för mig...

Får ursäkta alla stavfel och den långa texten.

Mvh EN förvirrad yamaha ägare
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag tror nog att lagrena i vevaxeln är lite slut efter att ha gått torr, vet du alls hur länge du körde utan oljan?
-Tycker att det är konstigt att oljelampan inte ville börja lysa direkt efter att oljetrycket försvinner, antingen kan det värsta ha hänt eller så klarar den sig, enda sättet att ta reda på det är väll att inspektera det, lämna in den till verkstan och så får dom ta en titt på det, nog det enda du kan gör i nu läget.

Vet en av farsans bekanta som kör en AC 4-takt med turbo som råkade ut för samma sak för den ägaren som hade den före honom, men den klarade sig mycket fint efter det och har gått nästan 1 000 mil efter det hos gubben, har själv sett skotern och nog har den mycket att ge ännu.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Jag tror att när jag skulle köra in mot kanten lutade skotern till och oljetrycket försvann helt.. tror att det är inbyggd skydd att om oljetryck ej finns bryter styrboxen. det blinkade då till nån felkod,30 nått, men det måste ju finnas kvar lagrat i styrboxen.
kanske oljelampan lyste då med, men tror inte det. . sedan kom jag som sagt 5-10 innan ben dog igen..
Men känns så surt när verkstaden klantat sig, killen måste bara ha dragit den med fingrarna och sedan skulle dragit moment när nått annat dök upp...så det vart bortglömt.

Vad skulle ni andra skoteråkare gjort om det vore eran skoter?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det där är ingen fara. Verkstan har ju gjort fel vilket resulterat i följdfel, som dom ska ersätta. så det är bara fara dit med den igen, för det här ska inte kosta dig en krona.
 
A

AndyLee

RTXen jag haft är det första fordon som jag måstat lämna in (garanti), och jag förstår precis hur du känner. Jag har gått igenom skotern själv när den varit på service för att kontrollera.. nu senast när jag bytte lite grejor i framvagnen så var ingen av styrstagen låsta med låsmuttern. När jag bytte stift på Polarisen jag har så var det 2 olika... Antar att mekanikern inte ides byta på den bökigare sidan..
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Inte alls säkert att motorn tagit skada om den stänger av sig när oljetrycket försvinner. Varje gång du startar tar det nån sekund innan oljan är ute vid ALLA smörjpunkter. MEN,har du gjort service på auktoriserad verkstad så får dom väl banne mig riva motorn och mäta upp allt alt.stoppa i en ny motor,vilket dom nog inte är så sugna på. Man har ju en viss garanti på jobbet från verkstaden.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jo, sånt händer ju...
Och det verkar rimligt att styrboxen stryper till lite när oljetrycket försvinner, så motorn går bara men inte varvar för mycket när det inte finns tillräckligt med olja/olje tryck.

Om det hade vart min skoter, även om jag aldrig kommer skaffa en Yamaha, så skulle jag bli förbannad som själve s###n.
Tänkte skoja lite med dig om "fel märke" men det är nog lite väl taskigt när sånt här händer med nått man älskar så mycket...
Kommer ihåg när motorn haverera i Grizzlyn förra vintern, så förbannad jag vart att min lilla björn dog, men det tog bara timmar att få tillbaka lilla järn-björnen till liv igen :) Men så mycket jag fick höra "fel märke" av farsan.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Inte alls säkert att motorn tagit skada om den stänger av sig när oljetrycket försvinner. Varje gång du startar tar det nån sekund innan oljan är ute vid ALLA smörjpunkter. MEN,har du gjort service på auktoriserad verkstad så får dom väl banne mig riva motorn och mäta upp allt alt.stoppa i en ny motor,vilket dom nog inte är så sugna på. Man har ju en viss garanti på jobbet från verkstaden.
Håller med dig Dräparn, att verkstan klantar sig så ska dom ju också fixa det.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det där är ingen fara. Verkstan har ju gjort fel vilket resulterat i följdfel, som dom ska ersätta. så det är bara fara dit med den igen, för det här ska inte kosta dig en krona.
Mycket riktigt - har verkstaden gjort fel får de stå för saken inkl ev följdfel.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det stämmer att datorn stänger av motorn om oljetryck saknas. Tror inte din motor har tagit stryk alls. I med ny olja och kör bara.

Samma sak hände på en Opel jag hade när jag var på väg upp till fjälls. Oljepluggen lossnade efter att den just varit på service. Det skramlade rätt bra när jag försökte starta för att kolla att det verkligen var noll oljetryck. Fyllde på ny olja och fick tag i ny oljeplugg, det var inga fel på den motorn.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Om det fortfarande fanns olja kvar i motorutrymmet och du inte kört så länge så tror jag nog inte motorn har hunnit gå helt snustorr, så jag tror nog motorn klarat sig. Men om det är en verkstad som gjort felet så se till att få motorn helt uppkollad för att vara säker på att det inte blivit några fel på den.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Nu så har jag pratat med den ansvarige som beklagade än en gg. Förklaringen köper jag dock ej.
Men det spelar ingen roll.
Vad jag skulle få var. Förlängd motorgaranti i 220mil från nu samt en service hos dem. Han hade pratat med yamaha och de sa att om det vart skador skulle det visa sig ganska omgående om nått var galet, gissade ca 100 mil. Sedan tycker jag att rese ersättning samt hyra av släp är självklarhet att de ska stå för.

Serva där igen gör jag dock ej igen. Får de heller dra av det jag betalade för servicen..

Lyssnade och ska återkomma.

Vad säger ni?




Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Om det var en halvliter olja kvar kan du nog till 99% vara helt säker på att den inte tagit skada, då den har fått skaplig smörjning ändå skulle jag tänka mej.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Lätt att vara efterklok, men frågan är om det var 0,5 l olja kvar eller om dem ville rädda sitt skinn.

Har man tid skulle man tillsammans med verkstaden ta isär maskin och se om den fått några skador eller ej. Men eftersom den va såpass ny så tycker jag att dem byta in skotern för ett sjysst marknadspris och ge dig en 2011/2012 för inköpspris. Tror både du och dem tjänar på det!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Knappt 80 mil på en 4-T= ännu knappt inkörd.

Visst det kan hända pga slarv eller stress men hursom är det deras ansvar att beställt arbete utförs på rikigt sätt, är de seriösa så har de någon form av "drulleskydd" i sin företagsförsäkring som täcker detta.

Det är alls inte för mycket begärt att motorn tas isär och kontrolleras minutiöst av kunnig mek, helst då någon opartisk.

Gissningar och troenden är inte mycket värt, begär att få allt i skrift, dessutom känns det snålt med 220 mil (vart de nu får den siffran från) , en yamaha 4-T som körs vettigt och utan respirator mm håller ju åtskilliga tusen mil utan bekymmer.

Jag skulle betrakta deras erbjudande som en första trevare och att det finns mer att hämta vid en regelrätt förhandling öga mot öga så det är bara stå på dig, det är de som gjort fel.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Jo motorn kan ju ha klarat sig, men grejen är att detta ligger och gnager i mitt huvud. Har varit extremt noga med min skoter. den har alltid stått inne i garaget, alltid varit uppallad bak efter körning så mattan hänger fritt. alltid varit nyvaxad. mm mm
Och så händer detta! det roliga försvann liksom. (konstig jämnförelse, men lite utsatt för otrohets klump i magen känsla :\ )
Har faktiskt tänkt i dina banor tokerik, att de får köpa/byta in den av mig. Frågan är då vad man kan få för den? eller ge i mellan på en 11.
vet att de har en hemma i lager..
Vore ju egentligen bäst för alla det. De räddar sitt ryckte/visar att de är ett seriöst företag och jag slipper må dåligt.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
300 mil skulle garantin förlängas till och då den gått drygt 80 mil nu så blev det 220 som han tyckte var generöst.
Och fel gör alla, säger inget om det. människan är ingen maskin
Men känns surt.